Anonym (man) skrev 2020-05-12 16:59:06 följande:
Nej det gör man inte för vi har valt en taktik som lett till många fler döda än våra grannar. Hade man verkligen velat ha så få döda som möjligt så hade man valt en försiktigare taktik.
Jag tycker 3-5 tusen är glädjekalkyler deluxe när våra experter talar om 10-20 tusen eller 7-14 tusen.
Jag har inte bara intrycket att det går att ha färre döda, jag har fått det bekräftat att det är fullt möjligt genom våra grannländer. Att du sen inte gärna vill prata döda och jämförelser för vår taktik då inte ser så lyckad ut är en helt annan sak.
Jag skrev att DU verkar tycka vi ska skita i antal döda och det baserar jag på detta väldigt oempatiska text från din sida
...Det är ingen idé att klaga över att det är 3000 som har dött - i alla fall inte med tanken att man skulle ha kunnat förhindra det.
Jag tycker det finns all anledning att klaga över varför vi har så många döda om syftet är att rädda liv.
Det är INTE strategin som har gjort det. Det är viruset.
De 5 - 10.000 var ingen "glädjekalkyl" utan det var så att jag inte ville skrämma folk här i tråden. Finns ju de som verkar vara väldigt rädda. Och eftersom du tyckte att 3000 var så jättemånga, så trodde jag att du inte heller skulle klara av hela sanningen.
Jag har ALDRIG sagt, eller menat, att vi ska skita i hur många döda det blir. Jag har hela tiden sagt motsatsen. Och jag tycker du ska åtminstone anstränga dig lite mer att inte tolka det som folk skriver så dåligt!!!
Kanske var jag lite otydligt. Hade du LÄST artikeln som jag länkade till, så hade du ju förstått vad jag menar: Riskkalkyl! Vad kan man räkna med? Man kan inte veta säkert, men ju närmare sanningen man kommer desto bättre kan man förbereda sig och DESTO FÄRRE MÄNNISKOR DÖR.
Går man istället och insisterar på att ingen får dö för att det måste gå att rädda alla, och ignorerar om det nu verkligen är så att det inte går att förhindra att en del får viruset och vissa dör - om man alltså har en orealistisk uppfattning, så blir man dåligt förberett och det brukar resultera i FLER DÖDA.
Nu har jag ändå förklarat artikeln som du uppenbarligen inte fixar att läsa. Varför gör jag det.....