FDFMGA skrev 2020-05-20 22:43:05 följande:
Såg att det redan finns förklaringar lite längre fram i tråden men en till skadar nog inte.
Egentligen är mätningarna ganska ointressanta - det som har betydelse är att smittspridningen minskar i Stockholm, alltså att en partiell immunitet på gruppnivå redan tyckas existera.
Hursomhelst. Undersökningen gjordes vecka 18, alltså i slutet på april, samtidigt tar det ett par veckor att utveckla antikroppar för de som smittats och utvecklar antikroppar.
Vad man har mätt är alltså de som hade smittats i början av april och som tillägnat sig immunitet genom att utveckla antikroppar.
Det har spridits mycket virus i Stockholm sen dess och en okänd andel av oss måste nu adderas till de åtta antikroppsprocenten.
Vidare verkar det som man kan utveckla immunitet genom att andra delar av immunförsvaret aktiveras. I den undersökning från Wuhan (tror jag det var) som Påven Johanna så förtjänstfullt länkade till i en annan tråd så framgick det att även bland dem som blivit ordentligt sjuka - om än inte livshotande - så var det en stor andel som hade mycket låga mängder antikroppar eller inga alls, i synnerhet unga personer.
Här i Stockholm verkar det finnas grupper av människor som är mycket försiktiga, inom dessa grupper lär andelen immuna vara mycket låg - men så finns det många, många som lever ungefär som vår familj. Vi rör oss mycket ute på stan, träffar en hel del folk som är som vi - och min gissning är att den som beger sig ut på stan i Stockholm i stor utsträckning möter den grupp människor i världen där flest har haft smittan och blivit immuna. Något som är ett hyfsat skydd för en osmittad som beger sig ut i folkvimlet.
Men som sagt. Jag är mer intresserad av gruppimmunitet i praktiken än i teorin - och här minskar smittspridningen trots att det är uppenbart att många blivit betydligt slappare med efterlevandet av rekommendationerna.
Nej, det står inte att de utvecklat immunitet, det står att antikropparnas betydelse är att immunförsvaret känner igen covid19, vilket som jag fått förklarat inte måste betyda en immunitet, eller i alla fall ingen långvarig sådan.
Och jo, mätningarna är intressanta i förhållande till dödstalen.
Det är sannolikt inte så många procent smittan gått upp med, då den spridit sig ganska jämnt över tid med en viss minskning nu, jag skulle tippa på en 2-4% ökning av personer med antikroppar i Stockholm sedan mätningen.
Det är inte tillräckligt för att smittan ska minska bara av den anledningen. Jag tror att många håller sig relativt isolerade efter allt som sagts i media senaste månaden. Men det kommer vi märka.