Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-29 19:44:48 följande:
    Statsministerns ord lär ju väga rätt så tungt i sammanhanget. Typ nu har vi ett nödläge som kräver att vi jobbar på ett annat sätt för att snabba upp processen.
    Självklart kan statsministerns ord inte gå över lagar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-29 23:38:57 följande:
    Ibland kan det räcka med lite förnuft för att rädda många liv. Men så får det väl inte gå till?
    Så du säger att statsministern SKA bryta mot lagen? Det skulle ju inte ens lyckas att göra något den vägen, eftersom andra politiker skulle blanda sig i, oppositionen.......
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-12-29 23:59:57 följande:
    Den var inte dum - hittade den efter lite sökning på nätet tillsammans med en den andra
    Du hade inte hört den förut? Min ex-man brukade ge den som exempel för syftningsfel. Han är svensklärare. Men det fanns en till han brukade citera.... kommer inte ihåg vad det var. 
  • AndreaBD
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-30 00:37:28 följande:
    Var i h-e har jag sagt att statministern ska bryta mot lagen?

Han behöver ju bara säga att människors liv hänger på att arbetet fortskrider på ett effektivt sätt.

Eller menar du att det finns en lag som säger att statligt anställda inte får jobba effektivt?
    I det sammanhanget som vi pratade om, hade det inneburit att bryta mot lagen. Annars skulle jag inte säga så.

Så klart ska man använda alla möjligheter som lagen tilllåter. Men de är begränsade. Personligen så tycker jag att man kanske kunde ha tolkat lagen lite bredare (även om det då blir en tolkning som inte alla håller med om, men det är också svårt att kunna slå fast att det skulle vara helt fel) , bett jurister att göra det. Men, jag är också medveten om att man antagligen HAR försökt det, och att det inte gick. 
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-12-30 00:53:30 följande:
    För mig handlar det dels om trovärdighet, att åtminstone försöka leva som man lär och dels om att Löfven måste vara så omedveten om den roll han tagit på sig att han inte förstod hur besöket skulle komma att uppfattas.

Alltså, personligen har jag inget emot att folk besöker köpcentrum om de håller distans till andra, jag gör det ju själv - men till skillnad från mig är Löfven statsminister och till skillnad från mig har han med största möjliga allvar predikat om vikten av att avstå från onödiga besök.

Det finns inga omständigheter som innebär att man som kund bara måste besöka en galleria och som DN skrev - det han gjorde var så dumt att klockorna stannade.
    Jo.... jag menar jag har själv avstått ifrån att gå i köpcentrum, och jag tycker inte att man bör springa där i onödan. Förutom förstås om man vet att det just nu knappt finns folk. Det kan ju vara så på vissa ställen, att det är ganska folktomt

Men även om så är fallet, så var det inte smart att han syns där personligen. Han hade ju kunnat skicka någon annan. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-12-30 06:59:32 följande:

AndreaBD skrev 2020-12-29 21:52:21 följande:
    Självklart kan statsministerns ord inte gå över lagar. 

Intressant att de tror annat, kanske därför de lyfter ministerstyre så ofta.

Jo, men de vill nog inte förstå det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-30 13:58:30 följande:
    Jag tycker inte att regeringen är värd att ta på allvar. De skulle kunna sända en rekommendation till vinbarerna att stänga + kompensera dem ekonomiskt för detta. Det skulle få viss effekt om man kombinerar det med andra åtgärder.
    Du tror att man skulle kunna kompensera alla pubbar, vinbarer och liknande? Det skulle bli väldigt mycket pengar, är du medveten om det?

Och regeringen kan inte göra allt som du tror de kan. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-12-30 17:09:59 följande:
    Nej du har ingen aning om hur ett missltckande ser ut för du står mitt i ett gigantiskt misslycklande och fortsätter kalla det för en fragång.

Förnekelse är inte fakta. Förnekelse är någon människor som inte kan ta till sig verkligheten.

Som sagt, som hämtat ur en psykavdelning.
    Vem pratar om framgång? Det här är ingen idrottstävling och inte heller någon ekonomisk deal eller något åt det hållet. Framgång är ett olämpligt ord. 
  • AndreaBD
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-30 18:27:42 följande:
    Regeringen har ju den fina möjligheten att via regeringsunderlaget kunna ändra på lagar.
    Om de har en majoritet, vilket de nog inte har där. Därför måste andra partier eller delar av dem gå med på det och det kan då inte regeringen styra hur lång tid detta tar. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin