Pope Joan II skrev 2021-02-08 19:13:30 följande:
Ja, vem vet hur tankarna gått.
Padirac skrev 2021-02-08 21:39:17 följande:
Anonym (Fasanen) skrev 2021-02-08 20:28:14 följande:
Det är väl eget ansvar som gäller viruset också tänker han.
Jag tror att det enligt lag är så att svenska medborgare inte får nekas inresa och inte heller kan de tvingas till testning - så rekommendationer om test 1 och test 2 efter hemkomst från resa är nog det som går att göra just nu. Vid synlig misstanke om smitta kan personer tvångsisoleras om jag kommer ihåg smittskyddslagen rätt.
Det verkar enligt artikeln inte var någon anstormning av främlingar från värdens alla hörn som är ute och reser till Sverige.
Är detta rimligt?
Det tycker jag är en fråga man bör ställa sig oavsett om det handlar om en mellanstadieelev som räknat ut vad 9 delat med 3 är och fått resultatet 24 eller om man föreslår en smittskyddsåtgärd som knappast omfattar mer än en liten spillra av de potentiella smittbärarna.
Är det ens rimligt att försöka skydda sig mot den brittiska mutationen genom gränskontroller när mutationen redan är etablerad i hela Europa, inklusive Sverige.
Personligen tycker jag att det vore mer angeläget att i god tid fundera hur man ska kunna skydda sig mot mutationer som anpassat sig till vaccinen och blivit resistenta mot dessa. Detta i synnerhet mot bakgrund av att det i princip saknas internationell samordning av vaccinationer mot viruset, vilket rimligen innebär att man ger viruset goda möjligheter att utveckla vaccinresistenta varianter.