Padirac skrev 2020-12-17 22:49:35 följande:
Men det klyban skriver är ingen hemlighet. det har ju framförts sedan i våras, med tillägget att på alla platser där omfattande smittspridning inte förekommit har alla smittspårats då det i denna situation är både möjligt genomförbart och meningsfullt.
Det är inte så att ingen inte sagt som det är - vad kom det från helt plötsligt?
Kanske för att jag hade diskussioner med kollegor om det. Jo, jag vet, men det är som två parallela versioner. Det finns på ena sidan vettiga anledningar till att man gör som man gör. Men ibland hade man velat haft det lite tidigare eller lite mer, så som testningen, smittspårningen. Och jag har under hela tiden undrat ibland - varför säger de inte t.ex. att lockdown är ingen option, vi har inte lagarna till det. Istället håller man lite grann uppe den illusionen att vi KAN stänga ner, om vi anser att det är nödvändigt. Nej, det kan de ju inte.
Framför allt när de får såna direkta frågor, från journalister, t.o.m. från utländska journalister varför de ska envisas med att köra en helt annan strategi..... Sedan är den ju inte så annorlunda. Men dessa utländska journalister - de tror Sverige är ute efter flockimmunitet, eller att de är så envisa och kör sitt eget race. Vore det verkligen värre att säga som det är - vi kan inte beordra lockdown ändå, så vi utgår ifrån det vi kan göra.
Bara ett exempel som också fick mig att fundera på det: Jag pratade i telefon med en släkting i Tyskland. Och han menade att vi i Sverige ju inte har gjort mycket för att stoppa viruset - det han sa lät lite som om han tror att vi gör så för att få fortsätta gå på krogar och sånt. Och jag förklarade att vår regering inte får beordra en lockdown, för att grundlagen inte tillåter det. Och då var han väldigt överraskad. Men det är ju en helt annan sak, det visste han inte att det var så.
Det handlar ju inte så mycket om om svenskar kan ta reda på det om de vill utan snarare om att de allra flesta inte tar reda på det och tror att det är bara en massa konstiga typer som bara vill festa ändå här i Sverige.