klyban skrev 2021-01-09 16:42:42 följande:
"? Vi är osäkra på leveranserna av vaccin. Men i takt med att vi ser att leveranserna är stabila får vi omvärdera detta, säger regionens vaccinsamordnare Kristine Rygge.
Region Skåne har fram till första veckan i januari tilldelats runt 10.000 doser. Hälften av dessa har gått ut för vaccination. Den andra hälften sparas till något regionens vaccinsamordnare Maria Landgren kallar för ?dos två-lager?.
? Vi gör som andra regioner. Hälften av doserna vi får till oss går ut och hälften läggs i ett lager till den andra dosen. De sparas inte odefinierat, utan de är reserverade till samma individer som fått den första dosen, säger Maria Landgren och fortsätter:"
Verkar som det är denna osäker som driver detta beslut.
Kan se lite logik i detta, men de kan väl inte på allvar tro att inte mer doser kommer så de inte kan ha en andra dos tillhanda.
Och även om vi leker med tanken att vaccinet kommer få stora svårigheter i leveransen, så kan det knappast vara nödvändigt att spara lika många doser som man har vaccinerat och för andra dosen.
En 100% reservering låter väldigt tokigt, för det finns idag inget tecken på att doserna skulle dröja så länge(Eller har jag missat nått där?)
pyssel skrev 2021-01-09 16:29:38 följande:
Jag får förekomma den falska historieskrivningen här ovanför ser jag. Det är alltså inte "åratal bort" utan ngt pågående "i åratal". (Även om stalkerns första angrepp i tråden räcker alldeles tillräckligt för att svara med flera mynt).
Så du blir så extremt aggressiv direkt när någon ger dig kritik för nått?
Undrar då jag inte ser det på andra användare du diskuterar med.
Du verkar gett mig en särställning där, och därför åratal kommer in.
Tja, de kunde ju ha bett någon med baskunskaper i logistik att skapa ett system som innebär att man inte behöver hamstra vaccin för att säkerställa att alla får andra dosen.
Och om leveranserna skulle upphöra, då finns det betydligt större problem att hantera än att det finns några personer som bara är lite mer skyddade än de som inte har fått något skydd alls på grund av dumskallarnas sammansvärjning.
Att dessutom tro annat än att vaccintillverkningen och därmed leveranserna successivt kommar att öka är bara befängt.