• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-01-23 18:23:11 följande:
    Inte riktigt, men så som klyban använder Peru som bevisföring, nej det fungerar inte. Det första argumentationsfelet han gör är grundantagandet om andra (att munskydd är som en gudasänd sköld). Det andra är att Peru bevisar att så icke är fallet. Det tredje är att negligera samtliga svåra förhållanden i Peru. Förhållanden som gör att ingen hävdat att det finns något vidare underlag för att munskydd klarar att hålla nere smitta och dödlighet när: Sjukvården är underutvecklad och med knapp ekonomi, köbildning och trängsel för att hämta ut de bidrag staten sköt till i samma veva, en informell sektor som sysselsätter 70% och betyder inget distansarbete, trängsel, full kollektivtrafik, full rörelse i samhället, bristande möjligheter att byta munskydd (och vilken sorts munskydd, en scarf för många eller ett flera ggr använt munskydd?)
    Att använda Peru som bevisföring är som att tvätta händerna och sedan sprida smitta med tungkyssar och säga "Kolla, nu är det bevisat! Tvätta händerna hjälper inte!
    Jag uppfattar att en del i tråden till slut klämde ur sig att det finns fler faktorer att ta hänsyn till i Peru, men samma personer vill inte diskutera de olika faktorer som finns i tex Sverige, faktorer som coronakommissionen tagit upp i sin rapport. Istället fokuseras det på Tegnell, Tegnell och Tegnell...

Varje land har sina faktorer vilka ger olika förutsättningar för att hantera spridningen. 

Jag uppfattar inte argumentationen om munskydd helt på det sätt du gör, klyban har varit extemt tydlig (i betydelsen att upprepa samma sak om och om igen) då hans syn på saken förvanskats av andra.
  • Anonym (Proctor)
    FDFMGA skrev 2021-01-23 19:08:04 följande:
    Ja, jag är säker på att jag har döttrar.

Men din insinuation att Federley skulle förgripa sig på småflickor ser jag som ett av åtskilliga exempel på att vinet som serveras i vinbaren är brunt och mycket unket.
    Famous last words

Ditt fabulerande tyder på att lättmjölken håller fantasin vid liv. Alltid nåt som din mormor skulle ha sagt.
  • Anonym (Proctor)
    Padirac skrev 2021-01-23 19:35:20 följande:
    Jag uppfattar att en del i tråden till slut klämde ur sig att det finns fler faktorer att ta hänsyn till i Peru, men samma personer vill inte diskutera de olika faktorer som finns i tex Sverige, faktorer som coronakommissionen tagit upp i sin rapport. Istället fokuseras det på Tegnell, Tegnell och Tegnell...

Varje land har sina faktorer vilka ger olika förutsättningar för att hantera spridningen. 

Jag uppfattar inte argumentationen om munskydd helt på det sätt du gör, klyban har varit extemt tydlig (i betydelsen att upprepa samma sak om och om igen) då hans syn på saken förvanskats av andra.
    Så länge Tegnell sitter som en slempropp och stoppar alla intelligenta tankar så behöver man inte diskutera så mycket mer än Tegnell. Förutom regeringen som gör Tegnell möjlig. Hur många liv ska han få kosta?
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 19:41:23 följande:
    Så länge Tegnell sitter som en slempropp och stoppar alla intelligenta tankar så behöver man inte diskutera så mycket mer än Tegnell. Förutom regeringen som gör Tegnell möjlig. Hur många liv ska han få kosta?
    VSV
  • pyssel
    Padirac skrev 2021-01-23 19:35:20 följande:

Jag har hävdat detta sedan Peru slängdes in som ett påstått bevis. Alltså månader sedan, inte "till slut", men för döva öron. Det var då det stundtals kändes mer meningsfullt att skriva "fhtjblpägdsrgjkj" till svar, om något. Nja, Klyban har däremot varit extremt tydlig i att upprepa påståenden i form av de tre argumentationsfelen jag uppgav innan: 1. Osant antagande om andra. 2..varför slutsatsen om beviset blir osant. 3. Ytterligare osanning om beviset, då ingen forskning på munskydds effektivitet kan bedrivas (eller har gjorts).med så många ignorerade faktorer.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 19:39:26 följande:
    Famous last words

Ditt fabulerande tyder på att lättmjölken håller fantasin vid liv. Alltid nåt som din mormor skulle ha sagt.
    Nja, det du skrev kan ju inte missförstås. Jag gissar att du glömde att du ska  spela rollen av tämligen vidsynt allmänborgerlig och inte homofob när du gick igång på Federley.

Federley är alltså bög, inte en pedofil som är intresserad av småflickor.
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 16:18:54 följande:
    Haha, skulle du anlita Federley som barnvakt då?

I fortsättningen skulle jag uppskatta om du håller dig borta från mina barn, du stank mer en vanligt med Federleyinsinuationen.
  • Anonym (Ella.)
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 19:41:23 följande:

• FuckGoggleAskMe
    pyssel skrev 2021-01-23 19:02:31 följande:
    Pope Joan II skrev 2021-01-23 18:41:46 följande:

Ja, jag förstår inte hur ABC orkar med att vara så tillmötesgående artig trots att de verkligen behandlat hen som skit. Och detta samtidigt som särskilt en av dem håller klyban under vingarna och en annan av dem kallat honom för och tycks betrakta honom som naturvetenskapsman (eller liknande, jag minns inte exakta ordalydelsen).

Idiotförklaringarna hänger kanske ihop med reflektionen att oenigheter i tråden beror på att "nivån är för akademisk" vid presskonferenserna, samtidigt som det högst troligt också hänger ihop med antaganden om vilka som docenter i natur- och statsvetenskap i tråden
    Ja om man förutsätter att de andra i tråden nätt och jämnt kvalat in till sina jobb i kassan på Coop på någon skyddad verkstad, då sätter man väl ribban där. 
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 20:08:28 följande:
    Ja om man förutsätter att de andra i tråden nätt och jämnt kvalat in till sina jobb i kassan på Coop på någon skyddad verkstad, då sätter man väl ribban där. 
    De som jobbar i kassan på Coop, Ica med flera livsmedelskedjor jobbar inte på en skyddad verkstad.

Tror man det så är möjligheten stor att man själv jobbar på en skyddad verkstad där man producerar förakt gentemot andra.

Jag antar att synpunkten på kassapersonal är din och inte något som någon annan i tråden påstått tidigare, skulle det vara det senare så ber jag om ursäkt.

Jag har lite svårt för det förakt som så ofta skiner igenom gentemot vanliga människor.

För övrigt är det en ganska stor andel av dem som jobbar i kassan som gör detta parallellt med högskolesstudier, inte för att detta gör dem till bättre människor - men det kanske kan innebära att somliga lättare uthärdar det faktum att man råkar på kassapersonal så ofta.
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2021-01-23 19:12:17 följande:
    Så det tycker att det är tråkigt att just DU blir idiotförklarad i tråden..  vad är det du brukar skriva.. intressant...

Om jag kommer ihåg rätt så anförde du dina privata konversationer angående kriget som en av många saker du utrycker att du känner som pinsamheter och skamfyllda som att ha att göra med Sveriges hantering av pandemin eller om det nu var Tegnell. .. vill du ha en länk till inlägget? Eller är det så att dina känslor av pinsamhet och skam för Sverige då inte har med saken att göra (trots att det var någonting du anförade som sakskäl) och att det är OK lämna detta bakom diskussionen?
    Ja, jag tycker det är frustrerande att man inte kan ha en seriös diskussion här, utan i stället förklaras det och tjatas om och om igen om ganska självklara saker. 

Inte direkt den intellektuella nivån man hade hoppats på, att vissa diskuterar utifrån premissen att man är helt blåst. Jag hyllar inte dig som något intellektuellt geni (för jag känner inte dig) men jag förutsätter att du har en hyfsat normal begåvning, tills motsatsen har bevisats. 

Herregud vad du hänger upp dig på ett inlägg jag gjorde i juni eller däromkring! Jag tyckte att en intervju med Sveriges utrikesminister i något tyskt media var pinsam, eftersom detta och en del annat (Zlatan, 30talet osv) kommer på tal ibland när man som svensk befinner sig i utlandet, vilket jag förklarade efter en del konstiga kommentarer. Vissa kollegor känner inte många andra svenskar än mig och vill gärna att jag förklarar det som dom snappat upp. Inte kul att säga att ja, dom var väl galna i Sverige, så ibland känns det lite pinsamt. Har du idisslat färdigt om detta ämne, så vi kan släppa det? Tycker det är ganska OT för denna tråd.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin