AndreaBD skrev 2020-06-12 14:47:23 följande:
Du har rätt. Jag är inte lika insatt i apotek och beredskapslager som du verkar vara, men det märks ju att det finns brister där. Likaså i sjukvården (för lite personal främst).
Lustigt att ingen verkade intresserad av norska expertens åsikter, jag satte ju in en länk där. Hon sa nämligen att Norge har egentligen precis samma strategi som Sverige, bara att det där styrs mer med lagar och att politikerna är mer i centrum även offentligt.
Jag fattar inte vem som ska orka diskutera det med dig? Det där är taget ur sin kontext men ännu viktigare - besluten som fattades angående de snabba åtgärder som infördes togs av politiker som snabbt fick lagar på plats i de fall där de inte redan fanns gjorde menar Stoltenberg, (och många av oss som är kritiska mot den svenska strategin) att allmänheten direkt fick rätt uppfattning om det allvarliga läget och hur man som individ var tvungen att förhålla sig till det.
Inget av det gjordes i Sverige. Här fanns (och finns) mängder med människor som inte visste/vet att myndigheters rekommendationer är något man måste följa. Vår statsminister berättade också för oss att
vi kommer att få räkna våra döda i tusental - vilket i och för sig tyvärr i vårt land är sant - en sorts absurd normalisering och lakonisk acceptans av något som kunde ha motverkats.
Och så vidare, och så vidare, men som sagt, vem orkar...