FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-22 19:36:45 följande:
OECD tycker alltså att det viktigaste för länders välbefinnande (inkl. ekonomiska aspekter) är att få så få smittade som möjligt, dvs minska Rtalet, ha så få ockuperade IVA platser som möjligt, ha liten mobilitet, använda munskydd etc. Dom har gjort undersökningar och kommit fram till att det gått risigt i Sverige beträffande detta. Det kan man väl säga innebär att de sågat Sverige.
Nu läste jag inte artikeln i DN (betalvägg) men kanske någon drog slutsatsen att eftersom resultaten är dåliga, är strategin dålig ... vet inte vad det stod. Hoppas du fattat nu vad resultat innebär.
Jaha, så Sverige vill inte sänka Rtalet snabbt, dvs att antalet smittade går ner? Det är nog Sverige ganska ensamt om i så fall. Man vill hålla smittan låg, men inte sänka den? Dvs man tycker att Rtal på 1 är ok? Det är inte första prioritet, när tom OECD tycker det? Väldigt underligt.
Tycker inte att ditt Land As strategi liknar Finlands. Där strävar man mot noll smittade (utopiskt mål, men rätt).
Jag ska titta på vad de undersökt och i vilket syfte, jag kan återkomma med det. Men jag antar att de har undersökt det här med R-talet för att det är något konkret att som man kan undersöka exakt, dvs. man kan ge exakta siffror. Det behöver ju inte vara jätte-viktigt för det. Det KAN ha betydelse i olika sammanhang, men man kan verkligen inte säga att det skulle vara en av dem viktigaste målen. Det är inget mål i sig.
Det vore ganska naivt att dra slutsatsen att strategi och resultat måste hänga ihop, utan att annat spelar in. Många faktorer spelar in.
Har du belägg på OECD tycker att R-talet skulle vara första prioritet. Det betvivlar jag starkt. Som sagt: USA har säkert ett jättebra R-tal nu de närmaste dagarna. Det är ju inte svårt att få mindre än 144.000 dem närmaste dagarna, eller? Personligen tycker jag att det är viktigt att Sverige inte har allt för många smittade, inte att vi har en sänkning snabbt.
Har inte Finland haft ett lågt antal och hållit sig där? Kanske tycker man att det är bra att sträva mot noll, men man vet ju också att det inte går. Och tro mig... strategin skulle inte vara den om ni hade fått ett högt antal plötsligt. För då måste man tänka om, anpassa till situationen.