AndreaBD skrev 2022-01-12 10:21:57 följande:
Det här är ett påstående som nog inte är lätt att belägga och där jag betvivlar sanningshalten. Dels så säger folkhälsomyndigheten att man HAR smittspårat. Iofs så är det ju inte de utan regionerna och då smittskyddsläkare i regionen som har ansvaret. Men det skulle göras. Svårt att säga om alla har skött det lika bra.
Vad vi har hört av många är att de har gjort tills det inte gick längre för att det var för många människor att spåra. Och om folk dog just pga detta är väl ett ganska djärvt påstående? Det ingick väl minst också andra faktorer i det. Dessutom visar det sig ju nu att Sverige inte längre ligger högt i dödstal, jämför med andra länder ligger vi ganska bra till.
Ellen också kan man läsa mitt inlägg som det tillspetsade, ironiska inlägg det var. Naturligtvis var det även inkompetens inom andra områden som bidrog till de höga dödstalen i Sverige, i jämförelse med grannländerna. Sen kan man ju alltid inflika att det är värre i Albanien, om man vill.
Vad jag förstått tidigare i denna tråd, så överläts mycket smittspårning på de smittade själva, vilket är underligt. Jag tycker att det är ändå ett annat läge nu, många är vaccinerade och omikronvarianten verkar mildare. Det var viktigare i det första skedet, och då levererade inte Sverige.
När inget vaccin fanns, då var det en väldigt dålig situation i Sverige, pga det tafatta beteendet från regeringen och FoHM.
Nu när det finns vaccin, och eftersom svenskar har en väldigt stor villighet att anpassa sig efter staten och lyda rekommendationer, finns det ett stort antal lydiga, vaccinerade människor i Sverige, så just nu är det färre dödsfall än i andra europeiska länder där folk inte lyder staten lika mycket.
Men förbättring är tack vare vaccinet och svenskars förlitande på regering och myndigheter, och verkligen inte pga Sveriges handhavande av pandemin.