pyssel skrev 2021-02-28 05:58:13 följande:
FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-28 00:38:20 följande:
Otroligt ... här så ringer någon när man fått positivt testresultat. Någon ringde min son och mig om detta. Det frågades om vilka han träffat, var han kunde ha fått smittan ifrån, och vilka han träffat efter detta. Sen sköter dom resten. Dvs smittspårning, det är normalt. Bl.a. för att se vilken roll hans skola spelat i detta, han hade blivit smittad av en kompis på skolan. Vi fick inga instruktioner om att göra något själva, rmyndigheterna sköter smittspårningen.
Låter helt otroligt att Sverige överlåter detta till de smittade.
Apropå smittspårningen i våras, så påpekar jag åter igen att jag känner någon som kom till Sverige från Italien i slutet av mars, och han fick noll information på flygplatsen i Sverige. Han självisolerade 14 dagar efter ankomsten, och blev inte sjuk, men det fanns verkligen ingen info eller uppmaning från myndigheterna där. Han kunde ha kommit tillbaka smittad, och ingen ens rekommendation fanns om karantän eller test etc.
Ja det är skrämmande att man även sedan man skärpt upp det något i höstas (info och rutiner på 1177 samt hänvisning att man kan "få hjälp" lokalt eller av den centrala smittspårningsenheten om man av någon anledning inte kan utföra det ledet i spårningen själv), fortfarande lägger kontakten på den smittade. Vi kan alla läsa på 1177, och har förstås gjort, vilket inte ändrat de fakta kritiken baseras på. Icke att förglömma intervjun i Agenda i slutet av augusti, där AT har mer fel än rätt om hur smittspårning vanligtvis går till, men tyvärr helt rätt i procedur vid Covid-19 och understryker hur bra tillvägagångssättet med att ringa runt själv är.
Precis. Och att man är skyldig att medverka till att spåra smitta har aldrig betytt att man är skyldig att själva ringa eller på annat sätt meddela de kontakter man haft, bara att man måste uppge vilka de är.