Anonym (ABC) skrev 2020-12-20 22:35:07 följande:
Din tolkning är alltså att lagen förhindrar karantän av exponerade? I vilka sammanhang skulle den få användas så som den är skriven då?
Vilken verklighet menar du att rådde i augusti-september i Sverige? Då hade man fått igång testningen, och smittspridningen var låg, 200 fall per dag som lägst. Verksamheter skulle ha kollapsat om man då hade satt närkontakter i karantän?
Visst, jag bor inte i Sverige, jag vet bara vilken bild jag har fått via media: Ett rikt och välfungerande land. Men den bilden kanske inte stämmer?
Just precis, om 30% av de nya fallen redan satt i karantän, så var 70% sådana som eventuellt redan hade hunnit smitta andra. Men 70% är ju ändå mindre än 100%. Och bland de här 70% finns ju också sådana som ingår i samma smittkedja, t.ex. smittade på ett äldreboende som upptäcks när alla testas efter att ett fall har dykt upp.
Hur går isoleringen av närkontakter till i Sverige? Det enda jag har hört om är hushållskarantänen, då det ändå är tillåtet att gå till butiken. Hurudana regler ska man följa om ens kollega är smittad?
Tegnell påverkar inte min vardag, så det har ingen praktisk betydelse för mig vad han säger och inte säger. Däremot påverkas mina släktingar i Sverige i högsta grad. Jag hoppas att de lyssnar på finsk information också, för ibland är det svårt att tro att FHM och THL pratar om samma virus.
Jag tror inte att lagen förbjuder karantän av exponerade för vilken sjukdom som helst, men jag är inte säker på att lagen tillåter tvingande karantän av alla exponerade för möjlig smitta av covid19, men det är FoHMs jurister som avgör detta eller om de prövar detta i rätten.
De av mina anhöriga som smittats har haft sina nära hemma och inte på jobbet, de ha kunnat arbeta hemifrån och det är väl senare som de kunnat ansöka om smittbärarpenning, det var väl klart nyligen med den ändringen.
Men de har inte varit satta i karantän, de har inte heller smittats.
Sverige är ett rikt land, och ett fritt land, starkt decentraliserat med självstyrande kommuner, regioner och vårdgiare. Det är mycket som rustats ned sedan slutet av 80-talet, vård och omsorg och skola har utsatts för stora strukturrationalsieringar som inte klarar av större påfrestningar - vilket är mycket tydligt nu - beredskapslager och beredskapslagar för civila kriser hör också till det som utsatts för strukturrationaliseringar. Det är helt enkelt så att den typ av samhälle vi har idag inte alls är så välfungerande som det en gång var i en krisituation. Samhället har dragits tillbaks från många områden, Sverige är inte ensamt om en sådan utveckling och jag tror att Finland är mycket bätte fungerande under kris.
Men hur det hade sett ut i Finland om ni haft samma initiala smitta som Sverige hade kan jag inte säga skulle varit så mycket annorlunda än i Sverige - andra länder som kunnat göra lockdowns har inte nödvändigtvis haft bättre resultat än Sverige haft.
Det Tv-proga du delade länken till med Mika Salminen söger att det mesta är lika mellan Sverige och Finland, samma verktyg i stor sett. Så igen anser jag att detta klankande på Tegnell är osakligt, han sköter sitt jobb och det är inte en enmansshow. Släpp Tegnell så blir kritiken mer seriös. Du har fått all kunskap du behöver om det svenska samhällets sätt att fungera (eller inte fungera om du så vill) i tråden så du skulle inte behöva återkomma till Tegnell om och om igen.