Kermit1561 skrev 2020-05-16 09:14:02 följande:
Fast det tror du väl inte på riktigt, att det skulle kunna avgöras i en domstol?? Kan du tänka dig hur det skulle se ut? Båda sidor skulle överösa rätten med forskningsrapporter och expertvittnen och i slutändan skulle det bara visa hur svårt det är att veta vad som är rätt och vara omöjligt att döma.
De som kommer kunna döma i nån mån alls är framtida forskare som med facit i hand och när forskning gjorts kommer kunna dra slutsatser om vad som var bäst.
Knappast den sortens domstol en del pangdemister tänker sig - utan snarare en folkdomstol där Tegnell inte skulle bli den enda som döms för mord.
Men visst, hatet är väl i första hand riktat mot Tegnell som dels står som en symbol för FHM och dels som symbol för den strategi Sverige har valt.
Tankar om folkdomstolar, landsförrädare som ska straffas är ett ganska vanligt inslag bland nyauktoritära strömningar och sträcker sig från kvinnor som inte vet sin plats via journalister som är pk-elitens språkrör till epidemiologer som inte säger att alla måste ta skydd tills mirakelmedicinen är ett faktum.
Personligen tror jag att somliga pangdemister är resistenta mot verkligheten som den ter sig - att pandemin kommer att bli långvarig, att man i länder där man stängt ner har få immuna och där normalisering kommer att innebära ökad smittspridning såvida man inte skapar ett kontrollsystem där varje enskild individ utsätts för en konstant övervakning.
Själv tackar jag de lyckliga omständigheterna för att jag och min familj bor i Stockholm där man lyckats få till en hållbar minskning av smittspridningen tack vare frivillig hänsyn till andra och tack vare det faktum att ökad immunitet på gruppnivå innebär minskad smittspridning.
De som är ansvariga för att äldreomsorgen här var omänskligt miserbael kommer knappast att ställas till svars, inte ens i nästa val - men skit samma: Det finns en liten möjlighet att vi efter pandemin har lärt oss något om mänsklighet och att våra politiker inte bara i ord utan också i handling satsar på äldreomsorgen.
Jag har några anhöriga som lever sin sista tid på äldreboenden. Det är längesen jag hade möjlighet att hälsa på nu - men före epidemin brukade jag bli så jävla beklämd av mitt möte med konsekvenserna av politikernas brist på satsningar på de äldre att min tanke när jag gick ifrån åldreboendena ofta var att jag hellre tar livet av mig än döms till att sluta här.
Det är vad jag skulle önska att effekterna av epidemin blev - att vi nu när den börjar klinga av ställer oss själva till svars - hur fan har vi kunnat tillåta att de äldsta av oss inte längre får ett mänskligt bemötande.