Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-06 13:50:09 följande:
Fast att Sverige valt flockimmunitet som medveten strategi är ju helt enkelt inte sant, inte ens till viss del. Att så många fått den uppfattningen beror till stor del på att den där förbannade Linde, som pensionerades från FHM för många år och inte ens är någon officiell talesperson gick ut i medier och påstod att så var fallet.
Självklart hade det varit totalt oansvarigt att välja flockimmuitet som medveten strategi. Bara en sådan sak som att mängder av viktiga samhällsfunktioner skulle braka ihop fullständigt om i princip hela personalstyrkan skulle vara sjuka eller vabba sina barn samtidigt. Något som skulle drabba riskgrupperna allra hårdast.
Effekterna av något sådant skulle likna dem som en lockdown ger och ge liknande effekter på både ekonomi och hälsa.
Jag är själv kritisk till en hel del när det gäller Sveriges (och då tänker jag inte enbart på FHM:s) handhavande av epidemin men jag har aldrig trott att Sverige valt flockimmunitet som medveten strategi, något både regering och FHM varit mycket tydliga med.
Att en viss flockimmunitet, högst osäkert hur stor och hur säker, blir en effekt av många av de val Sverige gjort är ju absolut inte samma sak som att Sverige medvetet valt flockimmunitet som strategi.
Nej, jag har ju inte heller sagt det, att Sverige skulle ha valt flockimmunitet. Det är mest andra länder som har trott det. Det är bland annat Trump och jag tror även Putin som har spridd ryktet. Däremot verkar man ju se det som en av möjliga faktorer som kan lösa situationen. Eller också att man kan ha det i reserv, i fall att annat inte fungerar. Någonstans tycker jag det är bra att man balanserar lite. Extremlösningar är inte bra här. Varken lockdown eller helt frisläpp av viruset. Där håller jag helt med dig.