• Faile

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

AndreaBD skrev 2020-12-11 18:50:20 följande:
    Finland: 0,15 % av dem sjuka dog
    Norge:  0,09 %
    Danmark: 0,08 %

Sverige: 2, 3 %

Vi kollar några andra för skojs skull:

Österrike: 1,3 %
    Israel: 0,08 %

Frankrike: 2,4 %
    Storbritannien: 3,5 %
    Italien: 3,5 % 

Man undrar ju vad orsaken är att viruset verkar döda fler i vissa länder. Är det så att både Sverige, Frankrike, Storbritannien och Italien, bl.a. har så stort mörkertal av smittade? Det kan ju också vara så att vissa länder rapporterade för få dödsfall. Men det misstänker man ju då snarare hos dem som har låg antal döda. 

Den "normala" dödligheten ska vara ungefär 0,4 %. Det är också bra att jämföra med.  
    Kan ju vara så enkelt också att trycket på vården blir för högt i vissa länder. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Padirac skrev 2020-12-19 01:27:30 följande:
    Ja, det kan ju inte Sverige göra för sin del - om ni inte invaderar oss så som du sa tidigare.
    ?? Invaderar vem, vad? När skulle jag har påstått något som ens kan misstolkas så? 
  • Faile
    Padirac skrev 2021-01-09 22:52:51 följande:
    Det finns rekommendationer för arbetsplatser, fler olika rekommendationer faktiskt, Vet du vilka det är?

Vet du hur mycket av den totala smittan som utgörs av asymptomatiskt eller presymptomatisk smitta?

Jag tror att Trumps initiala tankar om hur smittan skulle bekämpas faktiskt skulle fungera - iofs skulle väl mer eller mindre alla dö på kuppen, men effektivt skulle det vara.

Du fokuserar alltså igen på en eller två enstaka saker och tar dessa som belägg för att JC skulle vilja öka smittspridningen.

Du skulle sluta läsa de där tidningarna som du missförstår eller läser med en förförståelse som inte stämmer med verkligheten.

Jag vet inte om du har erfarenhet från myndighetschefer i Finland som spelar falskt och säger tvärt om mot vad de menar, eller om du har verkliga belägg för att JC skulle göra det, ännu är det inte mer an grundlösa pekulationer och påståenden du presenterat.
    Funderar lite på varför du tar just Finland som exempel. Vi har ju väldigt bra siffror jämfört med typ resten av världen. 

Och vad menar du med trumps initiala tankar? Att dricka handsprit? 
  • Faile
    klyban skrev 2021-01-10 00:09:16 följande:
    För personen han svarade är och lyfter Finska saker hela tiden.
    Aha. Nu råkar jag också vara finsk och lyfter finska exemplet rätt ofta. Varför skulle vi inte, siffrorna ser ju helt annorlunda ut och länderna är ändå relativt jämförbara? Klart finska politiker inte är felfria, men just corona verkar ju lite dumt att jämföra med.
  • Faile
    Padirac skrev 2021-01-10 00:41:01 följande:
    ABC vill påstå att FoHM och JC ljuger och spelar falskt om vad de vill och säger, Tex påstår ABC (om jag förstår denne rätt) är JCs ord om att han tror att den nya pandemilagen inte kommer att påverka smittalet nedåt i Sverige så mycket ett sorts belägg för att JC vill ha stor smittspridning, just det att han säger att han vill ha liten smittspridning är bara för att dölja att han vill ha stor smittspridning och för att uppnå flockimmunitet vilket skulle vara hela strategin från början, men han har inte riktigt lyckats dölja detta för ABC, men alla vet ju att den som vill någonting som inte anses vara accepterat ljuger. Hur detta skulle kunna bevisa det ena eller andra vet jag inte och ABC verkar inte vilja ge några klara besked om sin tankegång där.. Tex, om nu ABC dödade Olof Palme och JFK så skulle dennes nekande till dessa handlingar vara ett belägg för att denne faktiskt gjort detta, för vi vet ju att den som gjort detta inte skulle erkänna det.. eller? Och alla som flyter är häxor.. det är så mycket som är uppenbart hr i världen... 

Så jag frågar om ABC (som säger sig vara från Finalnd) har skäl från finländska myndigheter att tro att myndigheter spelar ett falskspel, det är väl en berättigad fråga i det sammanhanget. Om det inte är så så har väl ABC något annat skäl till att misstro just JC och svenska myndigheter. Någonting måste det ju vara som får ABC att tro detta.

Tror du förresten att Finlands låga siffror beror på att myndighetspersoner ljuger eller talar sanning? Eller beror det på någonting annat?

Trump själv menade att injicera eller dricka bleach vilket inte är samma sak som handsprit skulle kunna vara en lösning, det skulle stoppa smittan betydligt fortare än såväl munskydd som vaccinering, varför inte sätta in stora kanonen direkt -  eftersom svenska myndigheten kritiseras av ABC för att agera på det sätt som både Finlands Mika Salminen och Svenska lag säger att Sverige ska agera, med vetenskapen som grund alltså...
    Konstig fråga om Finland. Jag tror det framförallt beror på att de hanterat det annorlunda. Att finska regeringen sedan i våras haft munskydd på sina presskonferenser ( föregått med gott exempel ), haft hårdare regler generellt redan från början och nu det sista infört rekommendation om munskydd.
    Antingen tror man att munskydd hjälper eller så tror man det inte. Det är ju inte så att de hjälper bara en viss tid på dygnet men inte annars. Så den svenska rekommendationen som finns nu är ju helt obegriplig. 

Och det ger såklart en helt annan signal att finska regeringen haft munskydd sedan i våras medan svenska statsministern mfl ger sig ut i galleria för shopping utan, efter att ha sagt att man ska undvika onödig shopping. Jag tycker helt enkelt den svenska regeringen och Tegnell skött sig helt bedrövligt. 

Det verkar i mina ögon också vara en rätt stor skillnad i folket och hur man mottar regeringens budskap. I Finland är det mer " Om regeringen rekommenderar det här är det bäst jag gör så", medan Sverige verkar anse att "Det är bara en rekommendation, jag måste alltså inte". 
  • Faile

Jag fattar faktiskt inte. Om man tittar på siffrorna på de nordiska länderna, hur kan man inte tycka Sverige har misslyckats? På vilket sätt är Sveriges siffror bra eller förståeliga? Vad är det Sverige inte kan göra som de andra länderna kan göra? 

• Faile

Jag fattar faktiskt inte. Om man tittar på siffrorna på de nordiska länderna, hur kan man inte tycka Sverige har misslyckats? På vilket sätt är Sveriges siffror bra eller förståeliga? Vad är det Sverige inte kan göra som de andra länderna kan göra? 

• Faile
    klyban skrev 2021-01-23 00:01:09 följande:

Sverige hade en mer omfattande smitta vid ett tillfälle man inte ens trodde det var i Europa.
    Det är EN skillnad som är övertydlig mot våra grannländer.

Ok och den smittan har varat ända sedan typ mars till nu? 
  • Faile
    Padirac skrev 2021-01-23 00:30:04 följande:
    Enligt vissa lärda professorer ja

www.dn.se/debatt/det-ar-inte-strategin-som-forklarar-svenska-dodstalen/

"När det gäller andra vågen borde intensifierade insatser ha startat tidigare när R-värdet ökade som mest (ungefär 15 oktober) i stället för när absoluta antalet smittade ökade som mest (ungefär 15 november). Inför en första vintersäsong och med ett högt R0-värde som bakgrund borde vi insett faran tidigare.

Min slutsats är att den svenska modellen inte är ett misslyckande eller en nationell katastrof. Misslyckad är i stället den okritiskt flockmässiga kritiken mot särskilt Folkhälsomyndigheten. Den är dessutom obegriplig. Detta flocktyckande har medfört ?flock­immunitet? mot fakta. Om i stället alla dessa enahanda debattartiklar och tidningsledare handlat om fakta och konstruktiva diskussioner hade vi nog haft färre avlidna i covid i dag, med till exempel snabbare och mer välriktade insatser mot andra vågen."

Jag är intresserad av vad du tycker. Är siffrorna ok? 
    För alla länder runtomkring ser det ju helt annorlunda ut. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin