AndreaBD skrev 2020-11-10 12:39:25 följande:
Det finns argument för och emot, tycker jag. Att man kanske inte håller lika mycket avstånd då om man har en mask - det är en berättigad invändning. Och det är något som folk inte ens riktigt styr över, det kommer ganska automatiskt.
Jag använder själv mask i kollektivtrafiken, men då är jag medveten om hur mycket jag kan göra fel där som skulle sabba det hela. T.ex. att inte pilla med masken - jag har mycket svårt att inte klia mig i ansiktet och måste ändå göra det ibland. Sedan måste man förvara masken på rätt sätt .- duger det med jackfickan? Till att börja med måste det ju vara en vettig mask - ffp2 alltså. Och den måste sitta åt ordentligt. Jag har varit med om någon sorts mask som inte gjorde.
Ja det är en invändning men samtidigt så gör masken oss påminda om att det pågår en pandemi och att vi måste komma ihåg rekommendationerna. Det har gjorts en studie t.o.m. som visat att folk är bättre på att hålla avstånd MED mask. De flesta förstår nog dessutom efter tydlig information från FHM att masken inte skyddar dig själv så mycket och att den är till för att minska riskerna för andra, att hålla avstånd fortfarande är ett måste. Det är inte så svårt och det verkar ju ha fungerat i andra länder.
Sen är det återigen det här, är Sverige det enda landet i världen som har rätt? När så många experter säger motsatsen, att munskydd fungerar, så tror jag inte
Tegnell & co är ensam om att ha rätt i detta. Alltså de har haft fel gång på gång sen starten av pandemin med att smittan kommer inte hit, den är inte så farlig, smittar inte asymptopiskt, i maj nåt Stockholm flockimmunitet, flockimmunitet nås vid 40% osv osv... Så jag litar inte alls på att de skulle ha rätt i frågan om munskydd.
Jag pillar mig ofta i ansiktet UTAN mask, och tror att med mask kommer jag bli påmind om att inte pilla mig i ansiktet. Så krångligt är det inte med en vanlig mask. Man måste ju tvätta vissa masker och vissa är såna som funkar i visst antal timmar.