• Tasmin

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Dr Nail skrev 2020-06-28 13:10:22 följande:

Hur kan FHM ens räkna med att folk kommer skärpa sig, när FHMs ANSTÄLLDA konstant skickar ut signaler om att det är okej att slappna av?

Minns ni det här?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbVpMd/giesecke-trotsar-sveriges-coronaregler

Eller den berömda, ikoniska bilden där Tegnell super på Stureplan.

De kan tjata bäst de vill om att vi måste skärpa oss; vi gör inte som våra ledare säger, vi gör som våra ledare gör.

Han dricker ett glas öl på bilden.
  • Tasmin
    AndreaBD skrev 2020-07-17 13:09:33 följande:

Ja, det verkar inte vara helt lätt med vaccin där. Det är främst därför jag tycker det kan vara bra att inte helt förkasta flockimmunitet -  som kommer till användning bara om inget annat funkar. 

• Tasmin
    klyban skrev 2020-07-18 16:50:15 följande:

Det man kommit fram till är att det inte går stoppa smittan, för då kommer man få hålla på stänga ned i flera år i rad.

Och alla dessa liv som kommer spillas pga vårdskulden, tänk hur många mer det hade inneburit om man stängt ned samhället.

En fråga man aldrig vill beröra har jag märkt, eller förlöjliga att det finns mer liv än COVID-19 att tänka på.

• Tasmin

Ökat antal smittade var väl inte helt oväntat. Det stod Anders Tegnell och pratade om så sent som förra veckan. Och så här ser det ju ut i väldigt många länder nu, trots att de har haft lock-down. Jättetråkigt, men så är ju läget nu.

• Tasmin
    Anonym (Giggi) skrev 2020-08-22 16:12:27 följande:

Jag har endast sett ett fåtal svenska folk bära munskydd, och de har skött det bra.

Och sedan, om det skulle bli så, att alla skall använda munskydd. Ja, jag är i alla fall väldigt tveksam till att alla kommer att sköta det lika bra.
  • Tasmin
    klyban skrev 2020-08-22 17:15:37 följande:

Med tanke på hur illa man sköter munskydden idag, så är det svårt och se hur det ska bli bättre om man tvingar folk.

Dock det mest intressanta om munskydd, det är att man pratar bara mer och mer om munskydd och fast vi haft smittan på tillbakagång i par månader nu.

Jag tror inte på tvång. Det fina med den strategi vi har bygger ju på frivillighet till stor del. Så den som vill ha munskydd gör det och den som inte vill ha munskydd gör inte det.

Jag hoppas att det inte blir något tvång och som du säger, smittspridningen har ju lugnat sig något här i Sverige.

Och vad det verkar som, så ökar ju smittspridningen i länder där de har haft munskyddstvång, tyvärr.
  • Tasmin
    Pope Joan II skrev 2020-08-22 14:53:51 följande:

Folkhälsomyndighetens generaldirektör var också nöjd med de som bär munskydd, han uttryckte sig positivt om dem på presskonferensen i tisdags.

Positiv var väl att ta i. Han sa att frågan är öppen om att använda munskydd till exempel i kollektivtrafiken... Men han sa också, att det bästa skyddet är social distansiering, tvätta händerna och var hemma om en känner sig det minsta sjuk.
  • Tasmin
    klyban skrev 2020-08-24 23:29:17 följande:

Och nu är det redan 6 månader

Ska bli intressant och följa denna utveckling.

För går denna åt fel håll, så finns risken att vi inte längre ens kan gå utanför dörren.

Om man kan återsmittas såpass snabbt(kan ju vara längre om de smittades tidigt.), så låter två år kanske som en lite för kort tid innan vi är av med coronan.

Vi får följa detta och uppdatera oss med den fakta och forskning som kommer på det området.

Jag kan tipsa om att titta på Aktuellt's sändning som gick ikväll kl. 21:00. Det var en immunolog som var där och förklarade på ett på väldigt bra sätt om hur och varför man kan få smittan en andra gång. Det var ett lugnande besked, tyckte jag i alla fall
  • Tasmin
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-26 13:38:31 följande:

amp.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-coronahosten-och-smittsparning

Hur kan man ens komma på tanken att börja prata om klamydia? Så klart att han tvingades komma med förtydliganden. Jag har inte hört dem, har du en länk?

Agenda hade kollat med alla regioner. En region smittspårade inte alls, patienten skulle sköta det på egen hand.

Men smittspårning i Sverige har ju egentligen ingen betydelse, man ska ju ändå gå på jobb som vanligt. I Finland där närkontakterna sätts i karantän måste ju smittspårningen skötas ordentligt.

Titta på PK från 6 augusti. Amanda Dahl från DN frågar Anders Tegnell angående Klamydia.
  • Tasmin
    FDFMGA skrev 2020-09-19 22:36:06 följande:

Inte precis, snarare försökte jag skriva ett svar där jag inte fokuserade på att det är ganska längesen Anders Tegnell tog upp munskyddens symbolvärde och att det kanske kunde vara en åtgärd på den lokala nivån om inte rekommendationerna är tillräckliga.

Att tvång inte är särskilt effektivt finns det en rad aktuella exempel på från europeiska länder, 

Däremot tycks den svenska modellen där munskydd inte ingår i FHM:s rekommendationer fungera - men där de som känner sig bekväma med munskydd kan ta på sig sådana och de som följer smittspridningen i länder med tvångsmässiga munskydd på goda grunder kan avstå.

Nåja, smittspridningen i Sverige är ju numer rätt beskedlig så min gissning är att vi slipper tvångsmaskeradtåg även fortsätttningsvis.

• Tasmin
    Padirac skrev 2020-10-14 23:17:09 följande:

Jag tror att det är omfattningen av smittan i samhället som styr vilka regler som kommer att gälla i hela eller delar av samhället i Sverige.

Att reglerna ser olika ut nu jmf med i våras ser jag alltså inte som något anmärkningsvärt.

Ja, och de har de väl egentligen sagt hela tiden, att de kommer att sätta in åtgärder där det behövs istället för en total lockdown. Och det är bra. För en lockdown hoppas jag på att vi skall slippa.
  • Tasmin

Förmynderi, nej tack. Demokrati, ja tack.

• Tasmin

Jag kräks på alla överförmyndarlagar som poppar upp. Varningsklockorna ringer, och det är ju inte Corona som är den värsta fienden. Herregud, ser inte alla vad som händer. Skall vi bli nickedockor allihop. Ja, jag är orolig på riktigt...

• Tasmin
    Anonym (ABC) skrev 2020-10-24 19:17:43 följande:

Hur tycker du att samhället ska agera när sjukhusen är fulla av covid-19 patienter? Ska man låta resten av dem som insjuknar svårt bli utan vård, eller ska man begränsa människors möjligheter att smitta varandra?

Så då tycker du att tvångsvård är bättre?
  • Tasmin
    AndreaBD skrev 2020-10-24 19:50:34 följande:

Vet du vad tvångsvård ÄR? Ingen blir väl tvångsvårdad i Sverige? I alla fall inte dem med corona. Kanske folk med psykos som är allmän-farliga för andra. 

Nej, det har jag inte sagt. Men som världsläget ser ut just nu, så är det ganska strama tyglar...
  • Tasmin
    Pope Joan II skrev 2020-10-24 20:03:06 följande:

Ni förnekare borde verkligen se till att avskriva er vård ni inte vill ha ifall det skulle visa sig att sjukdomen trots allt finns och ni råkar tillhöra dem som drabbas av ett svårt förlopp. Finns det inget formulär med en passande kryssruta för er att sätta ert fingeravtryck i?

Om in 34

Ni förnekare borde verkligen se till att avskriva er vård ni inte vill ha ifall det skulle visa sig att sjukdomen trots allt finns och ni råkar tillhöra dem som drabbas av ett svårt förlopp. Finns det inget formulär med en passande kryssruta för er att sätta ert fingeravtryck i?

Såå...
  • Tasmin

• Tasmin
    Padirac skrev 2020-10-24 20:41:03 följande:

Att ingen tänkt på det tidigare .. jag förutom du då 

"Om in 34

Såå..."

Det förklarar ju allt

Du vänliga människa.
  • Tasmin

Snälla, måste ni hålla på att gräla. Vi har väl nog med elände i världen ändå.

Det viktigaste är väl att alla får vara friska.

God och trevlig helg till er alla från mig.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin