Inlägg från: Anonym (Så klart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så klart)

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

FDFMGA skrev 2020-05-21 22:01:26 följande:

Ytterligare en gång.

Enligt Brittons första prognos skulle 90 procent av alla som kommer att smittas vara smittade vid majs utgång.

Matematiska modeller i all ära, men de har sina svagheter - eller som it-folket brukar säga: Skit in, skit ut.

Då tror jag att det är bättre att förlita sig på Tegnell och hans uppfattning att vi redan nått en partiell immunitet på gruppnivå i Stockholm i och med att han grundar detta på den faktiska smittspridningen.

Var det inte nyligen så att det fanns antikroppar hos ca 7% av stockholmarna och typ 3% av typ göteborgarna..? Nu minns jag inte exakt men i den skalan. Är det en partiell immunitet? Partiell är den väl ja men ganska liten och i mina ögon obetydlig om man tänker på att en hög immunitet hos folket skulle sakta ner smittospridningen...? Är det inte typ 60-70% immunitet man bör sikta på för att det ska ge ett okej skydd för alla? Nån som har dessa fakta på handen?
  • Anonym (Så klart)
    Anonym (Så klart) skrev 2020-05-21 22:28:12 följande:

Var det inte nyligen så att det fanns antikroppar hos ca 7% av stockholmarna och typ 3% av typ göteborgarna..? Nu minns jag inte exakt men i den skalan. Är det en partiell immunitet? Partiell är den väl ja men ganska liten och i mina ögon obetydlig om man tänker på att en hög immunitet hos folket skulle sakta ner smittospridningen...? Är det inte typ 60-70% immunitet man bör sikta på för att det ska ge ett okej skydd för alla? Nån som har dessa fakta på handen?

Antikroppar enligt en uppskattning så klart.
  • Anonym (Så klart)
    Dr Nail skrev 2020-05-21 22:58:52 följande:

Låter som lite av en överanalys, ja. Allt det här låter som rätt okej, modern engelska i mina öron? Ok jag kanske skulle säga "there are LOTS of ppl", men vem bryr sig, folk pratar på olika sätt även de som har det som sitt modersmål...

"Despite" likaså.

Håller med. Skulle vi titta noggrannare på många svenskars svenska så hade vi troligtvis hittat fler språkfel. Dem skriver ofta fel (pun intended). Cambridge dictionary och många fler nämner inte att det skulle vara fel på användningen av despite med verb:

We can also use in spite of and despite with -ing:

He was very fast in spite of being terribly overweight.

They arrived late despite leaving in plenty of time.

Eller BBC.co.uk:

These are prepositions and are followed by nouns or noun phrases. They can?t be followed directly by a verb phrase. If a verb is used it must be changed to the noun form (gerund).

doing well at the interview I didn?t get the job.
  • Anonym (Så klart)
    FDFMGA skrev 2020-05-21 23:14:59 följande:

Ingen lär veta hur stor andel av stockholmarna som varit smittade - men tydligen är andelen tillräckligt stor för att smittspridningen ska avta.

Nej man vet ju inte hur många som smittats men då man försökt dorka i hur många som utvecklat antikroppar i ex. Stockhol och svaret blir kring 7%. Om smittospridningen avtar pga immunitet, och endast 7% är immuna, kan den verkligen avta pga immunitet då...? Eller är uppskattningen fel? Eller finns det annan logik i att de som smittats men inte fått antikroppar på något sätt ändå hindrat smittan att spridas? Eller har de sjukaste dött.? Isolerar folk sig mer? Vad kan vara det riktiga svaret.......?
  • Anonym (Så klart)
    FDFMGA skrev 2020-05-21 23:33:32 följande:

Ja, det kan man undra - men 7,8 procent var för ett bra tag sen. Man vet t ex inte om alla som smittats och blivit immuna utvecklat antikroppar. Man vet inte om det finns personer som inte är mottagliga för smittan överhuvudtaget - men vad jag kan gissa är att de finns en ganska stor grupp personer i Stockholm som skydddat sig så långt som det är möjligt, bland dem lär immuniteten vara mycket låg och så finns det en annan stor grupp som inte precis varit särskilt försiktiga.

Om du reser till Stockholm och går omkring där mycket folk rör sig - vilken av dessa grupper tror du är kraftigt överrepresenterad då?

Precis, men det är ju just det att det inte har någon betydelse hur många som smittats om inte de bildat antikroppar. Då är de inte immuna. Om alla smittade inte utvecklat antikroppar utan endast 7% så är vi ju låååångt från flockimmunitet. Då hjälper det inte ens att 100% smittats, om antikroppar bildas hos mycket färre än alla smittade...
  • Anonym (Så klart)
    Anonym (.) skrev 2020-05-22 11:54:49 följande:

Antikroppar och immunitet är inte likvärdigt. Man kan vara immun utan antikroppar. Därför säger antikroppsstudier inget om immunitet.

Okej tack för den informationen! Hur undersöker man immunitet då? Media tycks ha fått detta om bakfoten och jag litade på deras analys.
  • Anonym (Så klart)
    FDFMGA skrev 2020-05-22 13:15:52 följande:

Jag ställer mig lite tveksam till dina forskningsresultat

Andra observationer ger vid handen att alla smittade blir immuna, hittills finns det inte ett enda rapporterat fall om någon person av alla de som blivit smittade globalt som blivit sjuk en gång till. Däremot finns det åtskilliga studier som indikerar att immunitet inte behöver vara kopplad till antikroppar, t ex har Påven Johanna länkat till en kinesisk studie där många tillfrisknade hade mycket låga eller inte ens mätbara mängder antikroppar. 

Och som Anders Tegnell så förtjänstfullt påpekar minskar smittspridningen i Stockholm och detta trots att vi stockholmare generellt har blivit mer slappa i vår inställning till att skydda oss själv och andra från smittan.

Vårt immunförsvar har liksom många strängar på sin lyra. Dessutom hänvisar du till en observation som beskriver läget för mer än en månad sedan, i och för sig hade smittspridningen stagnerat redan då så andelen som har antikroppar idag kanske bara ligger kring 15-20 procent - men hur stor andel av oss stockholmare som i dagsläget är mottagliga för smittan kan man inte veta.

Men sannolikt är man mycket längt från detta tilltagande skydd mot smittan på gruppnivå i de flesta regioner i Sverige.

Ett optimalt framtidsscenario ur ett smittskyddsperspektiv vore nog att lätta på restriktionerna/rekommendationerna i Stockholm men behälla dem inom många andra regioner i Sverige - samtidigt borde man kunna dra nytta av att så många är immuna här, t ex genom att aktivt rekrytera redan smittade, tillfriskande och därmed immuna till äldrevården.

Bra! Fint svar! Jag sökte uttryckligen information här kring detta (ja jag kunde ha börjat googla i stället) då det var nytt för mig att antikroppar inte är det samma som immunitet. Samtidigt har Tegnell sagt att strategin inte strävar efter flockimmunitet, så det gör ju det hela i mitt tycke lite konstigt, vad är nyttan med en massa sjuka/döda om inte flockimmunitet. Det är den enda nyttan jag kan se, att folk blir immuna snabbare.så mycket vi bara inte vet kring Covid19 än, vi kan bara gissa vad som lönar sig/inte lönar sig..
  • Anonym (Så klart)
    KillBill skrev 2020-05-24 12:12:29 följande:

Av diagrammet nedan som är sammanställt av Google framgår hur aktiviteten har förändrats under pandemin och det är tydligt att aktiviteten i Stockholm är väsentligt lägre än normalt.

Kan man (du) få fram liknande diagram för andra länder?
  • Anonym (Så klart)
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-20 14:28:53 följande:

Det skulle verkligen vara intressant att veta varför man inte använder sig av karantän i Sverige. Sunda förnuftet säger ju att det skulle bromsa smittspridningen.

Har Sverige lagstiftningen på plats för att kunna sätta folk i karantän? I Finland får man ersättning för inkomstbortfall om en smittskyddsläkare har beordrat karantän. Ifall det här systemet inte finns i Sverige, så fungerar det ju inte. Dessutom finns det tydligen inte tillräckligt med smittskyddsläkare i Sverige, jag läste för ett tag sedan att Norge har en varje kommun, medan det bara finns 60(?) stycken i hela Sverige. I Finland föreslog någon att också hälsocentralläkare skulle få rätten att försätta folk i karantän, det skulle göra systemet mycket effektivare.

Känns som att det är fler saker Sverige måste välja bort pga stel lagstiftning så att lagen inte möjliggör något man annars kanske skulle/borde göra. Så som att stänga skolor, man kan elaborera kring om det var rätt eller fel, men det att Sverige har skolplikt (jmf läroplikt i exempelvis Finland) gör ju det svårare vad jag förstår att stänga skolor. Nu kommer jag inte ihåg alla saker jag reagerat på där det tar stopp pga lagen, medan andra länder klarat av att utföra det. Men också det att andra länder har ett krislaget med ansiktsmasker och mediciner osv medan Sverige inte funkat på samma sätt, haft ett mindre lager. Så klart har sverige inte heller varit i krig på samma sätt som vissa andra länder som därmed kanske har ett annat tänk kring kriser, vad vet jag. Kanske det här med att stänga gränser Eller spärra av Stockholm, men jag vet inte exakt hur man resonerat där, om det fanns ett intresse av att göra det men det i praktiken blev för svårt pga lagen. Men det här med att stanna hemma och karensdag verkar ju också vara en svår fråga praktiskt, och inte bara att beordra folk att stanna hemma vid minsta lilla symtom.
  • Anonym (Så klart)
    Anonym (.) skrev 2020-06-28 22:47:23 följande:

Hur skulle vårdköerna bli ett mindre problem med total stängning? Nu görs i alla fall vissa icke akuta operationer.

Om Finland har ett problem inom det området är det väl inte just där dom har tjänat på att inte ha så många smittade?

Jag tror du tolkade fel, jag tolkar ABC som att Finland anser det vara ett problem att vårdköerna blir långa och därför agerar man i Finland så att de inte ska bli långa, man stänger ner och minskar på smittan så att man snabbt igen kunde ta upp normalare förhållanden och börja avkorta vårdköerna. Nu har Finland visst enstaka personer i intensivvård pga Corona så det är väl ganska nära normalnivå?? Enstaka nya fall uppdagas, och vården hinner med en massa annat vid sidan om. I Sverige tar Corona fortfarande en för stor del av vårdresurserna tänker jag, och operationer o.dyl. skjuts fortfarande upp, så vårdköerna blir bara längre fortfarande.
  • Anonym (Så klart)
    klyban skrev 2020-07-05 10:45:34 följande:

Dock ser vi utan nedstängning att vi lyckats lika bra eller bättre och stävja smittan.

På tal om lyfta blicken.

Det här fascinerar mig. På vilket sätt har Sverige klarat sig lika bra eller bättre än andra länder, och vilka länder syftar du på? Europeiska länder eller Indien, USA...? Tänker du att Sverige klarar sig bättre med tanke på antal döda, på ekonomin, på hur snabbt landet återhämtar sig och kommer igång med exempelvis den vanliga vården som blivit lidande under våren, eller kanske på hur många som får intensivvård för tillfället i olika länder, eller hur kurvan med dagligt antal smittade ser ut idag i olika länder....? Jag är genuint intresserad så snälla ge mig ett seriöst svar på hur du tänker, och vad sverige lyckats bättre med :)
  • Anonym (Så klart)
    klyban skrev 2020-07-05 15:31:09 följande:

Stoppa upp smittspridningen, var det inte den vi har pratat om när vi pratar nedstängningar?

Men hur räknat har sverige klarat av att stoppa smittspridningen bättre än andra då? Smittspridningen fortsätter ju i Sverige i högre grad än i grannländer i varje fall? Eller jämför du med några andra länder? Som jag ser det har Sverige nämligen inte klarat av att stoppa smittspridningen bättre än andra länder då smittan fortfarande finns kvar i högre grad hos oss än exv andra nordiska länder där man knappt har nån smittspridning längre sedan ?länge?. Upplys mig gärna om jag missat nån poäng, har inte läst igenom hela tråden och allt du skrivit om vad du menar.
  • Anonym (Så klart)
    klyban skrev 2020-07-06 11:10:32 följande:

Lustigt att du nu jämför med de som inte hade en tidig initial smittspridning, du vet den som började i december kanske tom tidigare.

Rätt lustigt faktiskt, och att du är medveten du tar exempels om inte har någon betydelse för vår situation.

Mycket intressant.

Du behöver inte dra den otrevliga tonen, spara den till dem som har otrevlig ton mot dig. Sjysstare, eller hur? Svara gärna i stället på frågan jag ställde, du kan göra ett skilt inlägg där du skriver hur totalt jättekorkad jag (och många andra är) och sedan fortsätter vi diskussionen.

Så, du tänker att andra nordiska länder inte har någon betydelse för Sveriges situation? Okej, fine. Även om jag inte förstår varför de nu exkluderas då vi talar om hur bra Sverige klarat sig genom våren utan att stänga ner. Men vilka andra länder är det du jämför med då, kan inte du berätta det? Jämför du med USA och Indien...med Tyskland och Italien...eller vilka? Jag är genuint intresserad av vad du menar. Jag har inte sagt ett ont ord om dig. Jag önskar bara att du berättar vad du menar då du tänker att Sverige klarat av lika bra eller bättre än ?andra? att stoppa smittspridningen. Om du fortfarande tänker på det sättet.

Det ska inte påverka ditt svar, men som sagt upplever jag att Sverige klarat sig sämre än många västerländska länder, säkert inte alla och jag vet kanske inte om såna som klarat sig mycket sämre, därför frågar jag, men sämre har ju sverige klarat sig än de nordiska länderna och de flesta europeiska vad jag kan se. Så, din tur att sakligt berätta hur du tänker :)
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin