Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Intressant inlägg om hur situationen ser ut för den amerikanska befolkningen, under coronapandemin, med ett republikanskt styre.
Intressant inlägg om hur situationen ser ut för den amerikanska befolkningen, under coronapandemin, med ett republikanskt styre.
Lösning för vad? Kina har ansvar för sina labb. Har de inte tillräcklig personal är det deras ansvar att lösa.
Säg då det till den som startade pratet om det i #1170.
Jag samlar information och det kommer mer hela tiden, men redan nu ser det rätt obra ut.
Istället för att ge akut sjuka intensivvård låter man dem ligga hemma och kvävas. Istället för syrgas får de morfin - ett sannerligen effektivt sätt att få dem sluta andas för gott.
Även BBC har redan uppmärksammat detta.
www.bbc.co.uk/news/amp/world-europe-52704836
I England, i Danmark, i Tyskland får alla åka till sjukhus.
Tror inte det handlar om byråkrati eller oflexibilitet utan regioner och kommuner har bestämt att det är bäst att äldre på äldreboenden i behov av syrgas flyttas till sjukhus. Jag har en vän som jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende som
haft en del patienter som dött av Covid-19 men där har vårdtagarna dött innan de har fått andningssvårigheter och varit i behov av syrgas.
Själv anser jag att det är självklart att människor som är i behov av syrgas ska få detta.
Vad skulle ha bestämts centralt? Regeringen har inte tagit beslut om syrgas och eller vem som ska respektive inte ska behandlas på sjukhus
Beslut att (i normala fall) inte tillhandahålla syrgas på äldreboenden har fattats lokalt i kommuner och regioner under en lång rad av år och utrustning och kompetens om syrgas saknas på de flesta äldreboenden. Många äldreboenden har begränsad tillgång till läkare och har bara tillgång till sjuksköterskor under dagtid. Tanken är att svårt sjuka i behov av syrgas i normalfallet ska flyttas till sjukhus. Enligt min vän som jobbar på ett privat demensboende så händer det ibland att man behandlar boenden med syrgas men då är det efter ett beslut av ett landstingsanslutet privatläkarbolag och syrgasen tillhandahålls då av landstinget.
Målet med den svenska Covid-19 strategin är att hindra att fler blir sjuka i än vad sjukvården klarar av. Bara det.
Jag tror att det beror på den osäkerhet som råder kring Covid-19. Det mest sannolika är att man blir mer eller mindre immun mot Covid-19 om man varit smittad men det saknas fortfarande 100% evidens för att så är fallet och t.ex. WHO har varnat för att det inte är säker att man blir immun bara för att varit smittad.
Ja äldrereformen har varit skadlig. Oavsett vem som ansvarar för äldrevården måste kompetensen ökas rejält. I Stockholm där hemtjänsten och äldrevården sedan många år i huvudsak bedrivs av privata utförare är kompetensen ofta skrämmande låg och det är inte konstigt. Ett aktiebolag prioriterar alltid lönsamheten och att hålla låga personalkostnader är ofta förutsättningen för att tjäna pengar..