Anonym (sant) skrev 2020-05-04 17:11:13 följande:
Timvikarier får de första veckorna sjukpenning baserat på antal inbokade pass. Oftast jobbar de via en vikariebank som sköts på en plattform online, jag har själv bokat in timvikarier. Det är ett värdelöst system, men efter inledande sjukperiod har de oftast rätt till sjukpenning från försäkringskassan som alla andra. Hade varit en enkel sak att införa vanlig sjuklön första veckorna för timanställda, så många är de ju inte heller. Annars kan ju timvikarierna vara lite fula och boka in pass trots sjukdom och sedan sjukanmäla sig samma dag.
Sedan i övrigt är det dina vanliga förolämpningar som styr resten av inlägget, jag antar att du syftar till mig på något sätt eftersom du citerar mig? Det är i alla fall inte applicerbart på mig.
Jag vet inte hur det funkar i din kommun men på den tiden jag jobbade som timmis blev man inbokad typ ett pass i taget med kort varsel. De som tackade nej till erbjudna pass åkte ned längta ned i systemet och fick inga nya jobb. Blev man sjuk blev man också utan sjukpenning eftersom man inte kan tacka ja till arbetspass när man är sjuk. En igel kan ju räkna ut att folk utan sjukersättning och med risk för att bli av med sitt jobb kommer att fortsätta gå till jobbet med sjukdom.