• upponed

Illamående, tips!

Är i vecka 7 i min graviditet om det nu stämmer, lite oklart.

Jag har ett sånt fruktansvärt illamående, har läst om att små äta och att äta tidigt, tar postafen om det behövs men fungerar ej.

Har ni några tips? Tacksam för allt

• Svar på tråden Illamående, tips!
  • jw123

Jag är gravid i v.17 Jag har varit sjukskriven sen v.7 pga kraftigt illamående & kräkningar. Jag sökte hjälp hos min barnmorska & fick lergigan comp + primperan. Det hjälpte dock inte för mig men för vissa funkar det.

Jag drack mycket bubbelvatten i början, försökte småäta även fast det kändes omöjligt då jag blev äcklad av allt. Det var verkligen hemskt i början! Frukt kändes fräscht att äta. Sög på Läkerol för att få en annan smak i munnen. Det enda tipset barnmorskan gav var egentligen att småäta.

I v.14 fick jag även Ondansetron utskrivet, det hjälpte kanske lite åtminstone. Men i v.14 vände det & blev lite bättre. Förut var jag sängliggandes hela dagarna & kom inte utanför dörren. Nu kan jag vara uppe korta stunder & tvingar mig ut på en liten promenad varje dag. Jag håller tummarna för att detta släpper helt & hållet snart & att ditt vänder snart!

För mig kändes livet nattsvart under de värsta veckorna men jag lovar att det blir bättre! Krya på dig!

• jw123

Jag är gravid i v.17 Jag har varit sjukskriven sen v.7 pga kraftigt illamående & kräkningar. Jag sökte hjälp hos min barnmorska & fick lergigan comp + primperan. Det hjälpte dock inte för mig men för vissa funkar det.

Jag drack mycket bubbelvatten i början, försökte småäta även fast det kändes omöjligt då jag blev äcklad av allt. Det var verkligen hemskt i början! Frukt kändes fräscht att äta. Sög på Läkerol för att få en annan smak i munnen. Det enda tipset barnmorskan gav var egentligen att småäta.

I v.14 fick jag även Ondansetron utskrivet, det hjälpte kanske lite åtminstone. Men i v.14 vände det & blev lite bättre. Förut var jag sängliggandes hela dagarna & kom inte utanför dörren. Nu kan jag vara uppe korta stunder & tvingar mig ut på en liten promenad varje dag. Jag håller tummarna för att detta släpper helt & hållet snart & att ditt vänder snart!

För mig kändes livet nattsvart under de värsta veckorna men jag lovar att det blir bättre! Krya på dig!

• Jag är bara jag

Ät det som funkar. Be om Lergigan Comp. Jag tålde inte vatten så fick dricka mjölk eller svag saft. Söta saker gick inte alls.

• Solblomma30

Jag har mått väldigt illa under alla mina graviditeter. För mig funkade det lite bättre om jag åt hela tiden, att bli hungrig eller törstig gjorde illamåendet mycket värre. Jag åt en macka innan jag steg upp ur sängen på morgonen, för om jag rörde mig eller reste mig så kräktes jag men med en macka i magen gick det bättre. Jag åt först postafen och sen Lergigan (ej Lergigan comp utan Lergigan mite) tillsammans med vitamin B6.

Mina bästa tips är att börja medicinera på en gång för låter man illamåendet gå för långt så är det svårare att bryta. Vila mycket, ät ofta så att magen aldrig är tom, drick regelbundet. Utmattning/hunger/törst förvärrar illamåendet. Man ska inte ta ut sig för mycket för då mår man ofta mer illa dagen efter osv. Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (Tips)

För mig var det småäta som hjälpte. En dags kostintag kunde bestå av: fem, sex stycken popcorn, lite vitt bröd då och då, dricka vatten med buljong (brukade få i mig någon deciliter), ett par djungelvrål, en citrusfrukt (åt en klyfta i timmen basically), svalde ner mina kosttillskott typ folsyra, gravidtabletten, järnet och även Postafen med citronvatten som var lite lätt kolsyrat. Detta är ju ingen optimal kostcirkel direkt och min barnmorska höll koll på mig men lyckades ta mig igenom dom veckorna med värst illamående såhär. Tycker jättesynd om alla er som inte får ner någonting :( Men kanske kan testa något av det jag skrev?

Det första jag blev sugen på när illamående släppte var korv med bröd. Något jag aldrig ätit i vuxen ålder plus att jag normalt är vegetarian :p Åkte till macken och köpte french hotdogs samt köpte hem korv med bröd. Så jävla äckligt men något slog slint där kan man säga :)

• Anonym (H)

Jag var tvungen att äta varannan timme. Gärna nåt salt (åt Saltiner) och nåt litet. Citronvatten var också super! Lergigan var de enda piller som fungerade någorlunda.

• Jag är bara jag
    Anonym (H) skrev 2020-04-24 17:22:52 följande:
    Jag var tvungen att äta varannan timme. Gärna nåt salt (åt Saltiner) och nåt litet. Citronvatten var också super! Lergigan var de enda piller som fungerade någorlunda.
    Saltiner åt jag i mängder!! Extremt saltsugen utöver illamående.
  • Anonym (H)
    Jag är bara jag skrev 2020-04-24 18:52:47 följande:

Saltiner åt jag i mängder!! Extremt saltsugen utöver illamående.

Haha! Ja, jag hade en skål med Saltiner på nattduksbordet så jag kunde mula i mig om jag vaknade på natten och mådde skit! Var toppen även på morgonen!
  • upponed

Tack för alla era svar! Idag på morgonen har jag hängt över toaletten. Är så fruktansvärt trött och tittar på hunden som ser besviken ut över att få vänta lite med morgon promenaden.. Blir ingen effektiv start på dagen just nu.

Jag tror jag äter för mycket när jag väl äter, men just nu är det tuc tuc som funkar och bubbel vatten...

Ska ringa barnmorska för inskrivnings samtal på måndag, inte gjort det än.. Tänkte vänta lite.. Rädd för missfall även om jag inte har historik av det...

Postafen funkar inte.. Men ska nog prova citron vatten, läkerol känns smart för att få bort äckliga smaken, känslan av illamåendet.. Måste vila väldigt ofta, problemet är att jag läser på universitet och är lärarpraktikant så grämer mig över nästa veckas dagar på praktiken.. Hur det ska gå vet jag ej..

• EmiliaEngel

Det ända som funkade för mig var att äta en banan direkt på morgonen, något annat så fick jag krama toan, som jag visserligen fick göra ändå åtminstone ett par gånger om dagen. Blev mer eller mindre vegetarian då lukten av kyckling fick mig att spy och annat kött bara var ner och vände. Klar grönsakssoppa, aktivia och havreknäcke var en stor del av min diet i små mängder de första 3-4 månaderna. Efter det började det vända även om jag mådde lite småilla nästan hela vägen.

Svar på tråden Illamående, tips!