Inlägg från: Anonym (.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.....)

Rakar låren?

Anonym (Experten) skrev 2020-04-24 04:47:04 följande:

Att håret skulle bli mörkare och tjockare av rakning är en ologisk myt. Finns ingen sanning i det.

Hur skulle yttre påverkan så som att man drar ett rakblad mot huden kunna göra så att håret blir tjockare inifrån.. Skrattande

Du kan uppleva att håret blir hårdare pga att stubbet som växer ut är "avhubgget" 
    precis som håret på huvudet känns tjockare om man klipper topparna.

Sedan spelar ju ålder in. Håret på kroppen blir mörkare med åldern, precis som håret på huvudet blir. Håret på kroppen kan också bli grövre med åldern.

Det är det inte! Jag hade jätteljusa nästan obefintliga hår på benen men började raka  för att "alla andra" gjorde det. Nu är de håren mörka och långa. Men är inte så på andra ställen av kroppen. Började raka det lilla hår jag hade på bikinilinjen flera år senare för att jag träffade en idiot till kille som tyckte man skulle vara helrakad.. Sen började ju det håret sprida sig som en löpeld...
  • Anonym (.....)
    Anonym (Experten) skrev 2020-04-24 09:42:32 följande:
    Det är totalt ologiskt och omöjligt. Du upplever det så, men skär det inte. 
    Klart att jag upplever det så när det ÄR så. Tänk lite innan du uttalar dig.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Varierat) skrev 2020-04-24 09:56:04 följande:
    Och under den tiden blev du såklart äldre, fick en annan hormonsammansättning etc. behåringen hade utvecklats likadant även utan rakning. Detta kommer fortsätta hela livet, i perioder kommer du ha mindre behåring och i andra mer, i samband med graviditet och viktnedgång har jag fått mer hår, nu efter 38 har jag istället fått kraftigt minskad behåring.
    Konstigt att hormonerna hinner ändras så mycket under ett års tid. Utan graviditeter och annat emellan. Då hade ju även armar och låren också blivit hårigare med mörka hår. Rakar tex inte under armarna och har några ljusa fjun som knappt syns...
  • Anonym (.....)
    bullen1984 skrev 2020-04-25 06:40:04 följande:
    Tycker du inte att det är konstigare att håret skulle bli grövre och mörkare endast för att du skär av det intill huden?
    Hår är dött material. Det finns liksom ingenting levande i det som växer ut. Det är roten som lever men den kommer man inte åt genom att raka.

Hårstråets karaktär bestäms i roten och fungerar inte som en planta som kan bli tjockare om man klipper den. 
    det kan vara hur konstigt det vill. Det är ju uppenbarligen så det funkar. Konstigare är att du vägrar fatta.
Svar på tråden Rakar låren?