Någon mer som precis plussat
Tycker det gått himla fort, även fast jag knappt kan göra något. Men sista veckan har gått så långsamt, men snart är hon här. Helt galet, och ni är ju snart i mål ni med 😍🤩😍
Har också läst boken, och varit på en profylaxutbildning som utgick från boken. Sen kommer jag få epidural tidigt pga en gammal ryggskada, och förra förlossningen tog en evig tid och de kommer inte få ta så lång tid den a gång utan då blir det snitt istället. Men annars har vi inte planerat så mycket. Jag vill ha det lugnt, tyst och inget skarpt ljus och min sambo ska inte hålla på och vara nära mitt ansikte när jag har värkar för det får jag lite panikkänslor av, han får hålla sig på sidan och bakom mig 😝😝
hur har dina tidigare förlossningar varit?
Inatt drömde jag att en barnmorska gjorde ett spontant vändningsförsök utan förberedelse. Hon fick runt henne en bit men inte helt så hon ?fastnade? i en otroligt oskön position där det kändes som att hon var på väg ut ur min rumpa 😂 Jag drömde även att jag var i ett hus och att hela huset lyftes upp i luften och vändes upp och ner. Så jag tror att min hjärna är rätt så upptagen av detta med att lilla gumman ligger fel 😅
Så skönt att din fröken har hamnat rätt nu i alla fall! 😁❤️
Just ja det har du nog nämnt, din tidigare ryggskada. Det låter som att ni har en bra plan för er att hålla i. Är din sambo lugn inför förlossningen? Har han övat på tipsen från boken? 😊
Vi ska ta med oss högtalare och spela lugn musik. Jag vill ha dämpad belysning och försöka göra det lite mysigt där inne (så gott det går i ett sjukhus rum) 😁 Jag kommer nog vilja ha min man väldigt nära med mycket fysisk kontakt och typ helst ligga i hans famn. Men jag/vi är öppna för att det kan förändra när det är skarpt läge 😁
Mina tidigare förlossningar har varit okomplicerade men långdragna! Flera dygn med värkar och långsamma förlopp. Sista sonen fick dom ge värkstimulerande dropp då det stannade av i flera timmar och vi började närma oss kvällen. Då hade jag haft värkar i 1 1/2 dygn innan det.
Min moderkaka kom inte ut vid sista förlossningen så efter ca.1 h kom läkare in och ?slet? ut den (det var så det kändes och upplevdes. Men barnen har mått bra och jag med.
Vid första förlossningen var jag helt oförberedd så jag greps av panik och var livrädd för smärtan och hela upplevelsen. Andra förlossningen så hade jag förberett mig lite med att öva på andningen så då var det en helt annan upplevelse! Så om det här blir en vanlig förlossning (inget planerat snitt) så känns det som att jag borde ha bra förutsättningar för att det Kan kännas helt ok (inte smärtan då utan att jag förhoppningsvis kan hålla mig lite lugnare och inte känna mig så rädd under värkarna). Är också så trygg med min nuvarande man så det känns bra 🥰