Pyret10 skrev 2023-08-27 08:11:03 följande:
Ja jag ska också försöka påminna mig om att inte stressa över magen som blir efter att ha fött barn. Den får ta den tid den behöver att gå tillbaka 😊 Hade som plan att fortsätta styrketräna hela graviditeten men det har redan fallerat så här drygt halvvägs in i graviditeten 😅 har noll motivation och lust till det. Däremot älskar jag promenader och än så länge fungerar det.
Sista veckan har jag börjat sova som en kratta! Antingen ligger jag vaken flera timmar innan jag somnar. Eller så vaknar jag galet tidigt (från 4-tiden). Har dessutom sista två nätterna kunnat välkomna sendraget/kramperna som kommer nattetid. Haft så med tidigare graviditeter också. Vaknar av en sån smärta och av att foten liksom vrider sig på ett nästan onaturligt sätt 🙈
Men åh vad jobbigt med sammandragningar och dom onda undersökningarna!! Fortsätt åka in om du får sammandragning precis som dom sa och jag tycker gott som kan ta det lite varsamt medan dom undersöker ❤️
När man ska undersöka moderkakan sen är det då VUL som gäller? 😬
Haha jag med, skulle leva preeecis som innan. Men först 3 månader med ett jäkla illamående som tog bort all motivation till allt ???? sen var det nog en bra vecka och sen kom foglossningen, så jag har gett upp. Saknar dock promenader. Vet inte om jag skrivit det tidigare men jag ramlade av en häst när jag var 19 och fick en kotkompression, märker aldrig av den förutom när jag är gravid. Nu låser den sig liksom, men Har börjat få massage och även om inte själva kotorna går att påverka så mjukas iaf musklerna runt om upp.
Kör lite sittande träning med lättare hantlar och några yogaövningar. Men man kommer ju vara i hyfsat kass form efter förlossningen 😝
åh fy, lider med dig. Det är så jäkla jobbigt att inte få sova. Hoppas det vänder igen ☺️ aj, låter inte skönt med sendrag. Hemskt när man vaknar med full kramp och ska försöka få det att släppa. Det sägs ju att magnesium kan hjälpa vid vanlig Kramp men vet inte hur mkt man bör äta som gravid.
Hade bokat besök hos min BM dagen efter jag var på förlossningen så vi pratade lite om undersökningarna de gör, hon sa att man har massa nerver som retas igång och när man ligger på rygg och livmodern dessutom trycker nedåt, plus att livmodertappen på de flesta gravid är bakåtlutad tills förlossningen börjar, så bidrar det till att det gör ont och att man kan känna sig illamående/yr. Vilket jag gjorde. Hon tipsade om att se till att ha ätit bra innan så inte blodsockret riskerar att bli lågt vilket gör det ännu sämre och att ta Alvedon innan undersökningen. Plus att berätta för läkare att man reagerar på den typen av undersökning. Jag är väldigt smärtålig i övrigt, men det gäller inte livmodern 😅 har blivit väldigt påverkad av tex spiralinsättning innan.
Ja som jag fattar det så gör dom både UL och VUL, då det är lättare att se moderkakans placering mer exakt på VUL men när jag googlat lite så verkar det vara olika. Tycker det är segt att vänta ända tills v 34 men förstår ju att dom inte kan veta innan heller.
Nu har jag börjat klura på babyskydd till bilen också. Så himla mycket att välja på 😝 hade bestämt att vi skulle hyra men nu har jag börjat ångra mig. Det ställe vi skulle hyra på har planering för att byta ut sina hyrstolar till nya, vilket innebär att den vi kommer hyra riskerar att vara en äldre modell då de inte tror de kommer hinna byta innan det är dags. Den modellen går inte att fälla i liggläge, vilket jag vill. Vi har 10 mil enkel väg till sjukhuset och 12 mil till en av våra Stugor, så skulle bebis precis somnat när man kommer fram så är det ju väldigt bra att kunna fälla stolen och låta henne ligga kvar (kommer inte köpa sådant som går att fälla under färd, på tok för dyrt 😅)
Har hittat ett beg cybex som är jättefint men då följer ingen bas med, och basen kostar en hel del att köpa till.. alla dessa val. Hur gör ni? ☺️