• Magda11

Tidigare ägglossning efter missfall?

Hej.

Nu i april hade jag BIM 13/4 och senaste månaderna har mina cyklar varit långa (40 dagar) och VÄLDIGT regelbundna. På långfredagen, 10/4, fick jag från ingenstans den värsta smärtan jag någonsin känt i nedre delen av magen och började blöda väldigt mycket. Jag var tvungen att gå på toaletten typ en gång i timmen samt tog Cyklo F för att stoppa blodflödet (vilket vid vanlig mens brukar ta bort mensen helt, men nu blev blödningen fortfarande värre än min vanliga mens, trots tabeletterna). Kontaktade vården som sa att det förmodligen var tidigt missfall. 

Igår kväll kände jag som kramper i nedre delen av magen och blev väldigt fundersam (eftersom jag bara är på CD14 om man räknar första dagen av missfallet som CD1), så jag tog ett RFSU-ÄL-test som visade positivt (vilket det brukar göra typ CD 26/27). Tänkte att det kunde vara fel på det, så tog även ett digitalt ÄL-test från Clearblue och det visade glad gubbe.

Någon som varit med om liknande?
    Är det vanligt att få ÄL så mycket tidigare efter ett missfall? 

• Svar på tråden Tidigare ägglossning efter missfall?
  • Magda11
    melin90 skrev 2020-04-23 17:11:22 följande:

Hej.

Jag fick MA i vecka 12, graviditeten hade avstannat redan i vecka 5-6. Jag fick ta cytotec, tog i söndags men började blöda för över två veckor sen. Testade av ren nyfikenhet äl idag och fick positivt, men även på gravtest. Läst att äl-tester känner av gravidhormoner och ger därför utslag. Ger det utslag flera dagar i rad beror det på att hormonerna är kvar. Antar att det är så i mitt fall. Hoppas du har ÄL, men testa några dagar i rad så får du veta om det är det eller hormoner som är kvar. Har du möjlighet kan du ta ett gravtest och se om det ger utslag.

Vi vill försöka direkt, men blöder lite fortfarande. Osäker på om allt är ute och vet inte om man kan bli gravid med rester kvar eller om det är dåligt? Måste annars vänta på mens så isf tar med det sista. Men vill verkligen försöka igen. Redan missat 2 månader där man trott att man varit gravid men inte varit det..

(Glömde skriva att det var idag jag tog testerna.)
    Tog först vanligt ÄL-test och sen digitalt (båda positiva). Tog ett gravtest senare som var tvärblankt, så några spår av graviditeten verkar inte finnas kvar.

Vad jag fick höra så ska man inte ha sex så länge man blöder efter ett missfall, men att det inte ska vara någon fara att bli gravid efter det. Vet inte om det stämmer, men det är var som sas till mig :)
  • Magda11
    melin90 skrev 2020-04-23 17:55:12 följande:

Då har du säkert ägglossning :) Min har varierat från dag 13-23 senaste året och då har jag en cykel på 28-29 dagar varje månad. Så tror inte det är för tidigt. Det sägs ju med att det är en bättre miljö för ägget att fästa efter missfall, så kanske allt kom igång tidigt för dig. Bara att köra! Har ni försökt länge?

Jag har med hört att det inte gör något att bli gravid direkt, innan mens, bara att det är svårare att räkna. Är mest orolig för att jag har rester kvar och det gör att det blir ett missfall.. fast har man rester kvar borde man kanske inte ens kunna bli gravid?

Jag hoppas det :)

Vi har försökt 6 månader, men kommer missa denna ägglossning då min pojkvän är norsk och är fast i Norge pga deras karantänregler :( (Han bor här annars, men åker och jobbar på vardagarna. Men pga karantänreglerna måste han vara kvar, för när man kommer från Sverige måste man i karantän i två veckor...). Hur länge har ni försökt? :)

Jag vet inte riktigt hur det där funderar, men tycker ju kroppen borde ha fullt upp med att få ut resterna om det finns några kvar och därför kanske inte jobba för en graviditet? Men jag vet inte :/ Dock borde det väl vara lugnt när du slutar blöda?
Svar på tråden Tidigare ägglossning efter missfall?