Utvandraren2 skrev 2021-01-15 00:07:13 följande:
Men hur klarade du att ligga ner i tre timmar i det skedet?! När jag var 5-6 cm öppen var det inte längre möjligt att ligga/sitta i värkarna. Stod i gåstolen i värkarna och halvsatt på sängkanten däremellan. Samma på första förlossningen. Födde ju även stående, verkligen så otroligt mkt bättre upplevelse än sist.
Tack för att ni tyckte min beskrivning var träffande, hoppas det kan vara till hjälp när det står på.
FiaW, det kommer nog å gå mkt snabbare den här gången. Om bm tycker värkarbetet går bra/fort, tänk dig för en extra gång om du ska ta EDA. Jag var ju fast besluten om att jag skulle ha det även denna gången, men i bakhuvudet låg födselshistorien till en av mina bästa väninnor och gnagde.
Hon hade bra värkarbete först, fick EDA och allt stannade upp som för mig. Så fick hon ämnet som sätter igång värkarna igen, och då fick bebisen en allergisk reaktion mot det och på fem sekunder var rummet fullt i folk. Bebisen var tvungen att komma ut på en gång. Sugklocka och sfinkterruptur. :(
Helt i onödan troligtvis. Allt gick turligt nog bara bra med bebisen.
Den historien gjorde att jag tvekade lite när BM sa att allt såg så bra ut, att hon rekommenderade att skippa.
Skönt att det gick bra för din kompis och hennes bebis.
Ja jag hade en riktigt dålig upplevelse av första förlossningen, men jag antar att jag hade otur också. Så ska det inte gå till. Jag hoppas på ett snabbare förlopp och på mer närvaro från personalen denna gången och jag har blivit lite mer tveksam till EDA efter jag läst era berättelser. Jag ska tänka efter en gång extra och fråga bm vad hon tycker. Som jag minns det dock kunde jag inte kommunicera alls mot slutet pga av smärtan men också pga att jag var konstant hög av lustgasen, men som sagt...denna gången ska bli annorlunda :)