Inlägg från: Cykelstöld |Visa alla inlägg
  • Cykelstöld

BF Januari 2021

Linhan89 skrev 2020-12-23 20:42:34 följande:
    Exakt så känner jag med. Att man analyserar allt ! Första gången jag är gravid så man vet inte riktigt vad som är normalt heller eller hur man ska förhålla sig till vad som är annorlunda i fostrets rörelser.

Jag va hos BM i måndags å då picka hjärtat precis som det skulle iaf. Har ju haft sånna här perioder förut. Är i v 35 nu (34+4). Upplever att jag haft lite ilningar i bäckenet sista dagarna och en del molvärk och mensvärk. Kan det vara så att barnet håller på att fixera sig och därmed ligger annorlunda i magen som gör att man känner det på ett annat sätt ?

Var på väg att ringa förlossningen förut för lite råd, men lagom till det så blev de ju bra fart i magen så då lugna jag mig. Ikväll lite lugnare igen men jag känner ju sparkar regelbundet fast mjukare och lugnare liksom. Ibland kan ju magen hoppa å skutta åt alla håll å kanter , å ibland som lite mer lugnare rörelser som på insidan .
    Det låter ganska likt hur jag upplever henne just nu. Det ska dock sägas att jag lade mig på soffan i en timme eller två nu på kvällen och kände efter, hon var väldigt aktiv under en längre tid så jag känner mig rätt lugn nu också. Jag pratade med min BM igår och hennes råd var i alla fall att ringa förlossningen om rörelser minskade i frekvens och styrka. Det är ju trångt så det är mer svep och skruvningar såklart än sparkar, men de ska inte bli svagare liksom. Samtidigt vill man ju inte vara den som ringer dem varannan dag för att man är orolig och osäker på om allt är som det ska. Tycker det är väldigt svårt och jobbigt just nu!
  • Cykelstöld

Jag blev 36+0 idag (bf 25/1) och hade mitt vecka 36-möte med BM. Bebis är huvud ner men inte fixerad. Hon har haft slöa dagar därinne men även aktiva, så jag är inte lika orolig över minskade rörelser, fast BM uppmuntrade mig starkt att höra av mig till förlossningen om jag blir orolig. Så jag känner mig lite stärkt där, vilket var skönt.

I övrigt så mår jag bra men jag är sååå otålig och less på den här fasen nu. En vecka till kan hon stanna inne, så vi kommer till 2021 och hon blir i alla fall 37 veckor därinne, sen är det nästan dags för vräkning haha. Hoppas verkligen hon är sugen på att dyka upp snart, även om vi inte har någon indikation åt det hållet.

• Cykelstöld
    FiaW skrev 2021-01-03 21:13:39 följande:

Jag får fler sammandragningar och/eller förvärkar när jag är lite stressad. Kanske kan det vara så att fler är lite stressade nyårsafton än ?vanliga? dagar :)

Ringde de två förlossningsavdelningarna jag väljer mellan idag. Jag frågade hur deras rutin med provtagning för covid-19 funkar. De svarade att de provtar alla som kommer in, vare sig man har symptom eller ej. Om min sambo är positiv men jag negativ skickas han hem. Är vi båda positiva eller bara jag positiv får han stanna. Då låser de in oss i ett eget rum. Jag har kollat med min syster idag, om hon vill va standby. Hon ville gärna det :)

Skönt, låter som ni börjar komma i ordning! När har du BF?

Jag är 37+0 nu på måndag så nu kan det väl verkligen hända när som helst... Är full rulle med att städa och plocka det sista, köpte en slow cooker idag också så jag kan preppa frysen med soppor och grytor... Känns som att jag kommer mentalt in i slutspurten här också!
  • Cykelstöld
    FiaW skrev 2021-01-04 08:18:28 följande:
    BF 23/1, så vi borde ligga väldigt nära varandra :)

Smart med slow cooker, jag tar gärna en recension på den sen.

Ja, vi börjar också bli färdiga med alla förberedelser nu. Köpte gigantiska bindor igår så nu är nog det mesta inköpt.. Jag har tvättat upp de små kläderna och hittat liggdel till vagnen, åkpåsen och babynestet längst bak i klädkammaren. I princip allt innehåll till bb-väskan är framplockat, ska bara få ner det i en väska också. Jag kommer inte ihåg om du har barn sen innan men i annat fall kan jag tipsa om att ta med inneskor till bb, så skönt att bara lätt stoppa fötterna i istället for att snöra eller knäppa varje gång man behöver gå på toa tex. Inte alltid det tipset finns med i alla packningslistor på nätet.
    Vad roligt, ja då ligger jag bara 2 dagar efter med bf!

Det är ett superbra tips, det är första bebis för oss båda så vi trevar mycket i mörkret och hade inte hört om skorna förut, ska definitivt packas!
  • Cykelstöld
    LillaPi78 skrev 2021-01-05 08:48:31 följande:

Hejsan,

Ville bara kika in här för att berätta att vår lille kille tittade ut redan 26 dec. BF 6 Jan. Var på kontroll 25 dec pga att blodtrycket stigit en del så det bestämdes att jag skulle sättas igång dagen därpå. Allt gick som en dans med igångsättningen, vi var beredda på att det skulle bli en lååång förlossning då jag inte var ett dugg öppen eller mjuk. Men de ordentliga värkarna kom igång vid 18 och ute var han strax efter 22.

Sen tillstötte en del komplikationer med mig men det håller jag på att återhämta mig från.

Lycka iallafall att bebis är frisk och jag önskar er alla lycka till och njut av sista graviditetsdagarna, snart är era bebisar hos er!

Kram!

Grattis, skönt att det verkade gå relativt bra ändå under omständigheterna!
  • Cykelstöld

Verkar som att det börjar hända lite saker för folk, kul!

Igår+idag så har både jag och mannen noterat att min mage droppat avsevärt båda dagarna. Hon var inte fixerad senaste besöket men magen är så låg nu så jag tror nästan att hon måste ha gjort det, får se vad BM säger på måndag då jag är 38+0. Har även haft hemsk diarre denna vecka som blivit värre och värre, ska tydligen också kunna vara ett tecken kanske? Jag vågar inte hoppas eller tro att det är på gång, men kul att något verkar hända i alla fall

• Cykelstöld
    Linhan89 skrev 2021-01-09 08:16:15 följande:
    Ja man letar ju efter alla tecken och vill ju inget annat än att det ska vara på gång :)

Själv så har jag knappt sovit en blund inatt. Haft mycket och kraftigare sammandragningar, haft sammandragningar förut men de har inte alls varit så kraftiga och nån enstaka då och då. Inatt kunde man mer eller mindre klocka dom för att sedan upphöra en timme. Bebben blev helt vild mellan sammandragningarna . Fick i början på natten i samband med sammandragningarna också kraftigt tryck nedåt muttan, kändes typ som att det öppnade sig och skulle komma vatten, tänkte varje gång jag var upp inatt att nu kommer det börja rinna, men inte.

Haft lite sammandragningar nu på morgonen också men något mildare än inatt. Får se hur det artar sig .

PS sammandragningarna åtföljs av lite mensvärk också och lite ont i magen.
    Spännande! Låter som att det kanske är något på gång? Håller tummarna!
  • Cykelstöld
    Linhan89 skrev 2021-01-11 00:03:41 följande:
    Fasiken vad trist! Inget mera vatten ?

Nu sen jag la mig har jag haft flera sammandragningar som gör lite ondare, och fått ett så enormt tryck nedåt samtidigt, känns som ungen skulle vara halvvägs ute typ hehe.
    Hur känns det nu, hänt något mer?
  • Cykelstöld
    Linhan89 skrev 2021-01-11 07:38:18 följande:
    Hade lite sammandragningar på morgonen nu men annars har jag sovit hela natten och det har varit lugnt haha.
    Segt! Men det låter ju som att något är på gång så även om det inte är här och nu så går det framåt i alla fall. Håller tummarna att det blir på riktigt snart!
  • Cykelstöld

Ja här händer mest ingenting.. Var precis på v 38-koll och huvudet är inte fixerat... även om hon sjunkit ner en del i bäckenet. Kan inte påstå att jag har några övriga symtom heller direkt, jag hade väldigt mycket sammandragningar andra halvan av graviditeten men till och med dem tycker jag lugnat sig nu när det närmar sig. Känns som att jag faktiskt verkligen får sikta på att bli igångsatt om 3 veckor så som det ser ut nu, blir ingen bebis på länge här :(

• Cykelstöld

Tack ni är snälla som försöker uppmuntra mig haha, det är första ja. Man är ju bara så less på det här nu att man letar efter minsta tecken och vill så gärna ha bebis här nu!

• Cykelstöld
    Berguven skrev 2021-01-11 15:47:36 följande:

"Liten" update:

Hade BF i fredags men ingen bebis tittade ut. På lördagskvällen fick jag teckningsblödning och därefter började oregelbundna värkar som under natten övergick till regelbundna värkar, som kom ungefär var 5:e-4:e minut. Sov såklart ingenting då dessa värkar var såpass jobbiga att det inte gick att somna. Kontaktade förlossningen tre gånger och vid tredje samtalet vid 8.30-tiden igår fick vi komma in på kontroll.

Jag var 3 cm öppen och hade värkar och de velade mellan att skicka hem mig eller låta mig vara kvar då jag var på gränsen. Turligt nog så fick jag stanna kvar och jag är så tacksam för det då jag hade väldigt ont. Efter en väldigt lång dag med långt öppningsskede (mina bästa vänner är lustgas och epidural) och långt utdrivningsskede så föddes igårkväll en välmående liten kille :)

Nu är vi hemma och han ligger just nu och småsnuttar:) Underbart!!!

Åååhh grattis! Så härligt att allt gick bra och ni redan är hemma, är inte lite avundsjuk just nu :) Vad roligt!
  • Cykelstöld

38+2 och inte mycket nytt. Magen är sisådär, sammandragningarna har definitivt blivit lite starkare. Vaknade här om natten av en som tog ordentligt. Men de är sporadiska och blandade med mina gamla vanliga som jag haft sedan andra trimestern. Så det är bara att avvakta tills nästa besök på BF om jag inte skulle kicka igång innan dess. Har väl, till mitt förtret, börjat acceptera att jag kommer gå över BF, kanske till och med till igångsättning vid 41+1-2 som jag blivit lovad. Segt, men inte så mycket att göra åt haha

• Cykelstöld

Låter verkligen som att det är jobbigt :( Värre än jag har det, har egentligen inte så himla mycket att klaga på mer än otålighet. Jag håller tummarna för oss att vi inte behöver gå till bf!

Jag har fått för mig att hon ska komma i januari och absolute inte i februari, 1 februari är jag 41+0 så finns risk för det. Inte för att det spelar någon roll som så, bara envis och har varit inställd på januari-bebis hela graviditeten!

• Cykelstöld
    FiaW skrev 2021-01-23 15:25:35 följande:

Ja, det blev bebis i natt! På BF :) Snabbare och bättre upplevelse denna gången men jag hade glömt att det gjorde så ont, haha! Ingen eda, bara lustgas. BM fick ta hål på hinnorna mot slutet.

Så nu är pappan hemma med storebror och lillebror och jag lyxar oss på BB ett par dagar, så skönt :)

Grattis!

Bara jag kvar då, tror jag.
  • Cykelstöld

Lillflickan kom den 3 februari 00:26, efter inläggning för igångsättning den 2 feb. Var 41+2 då och fick det beviljat. Allt gick bra och smidigt, och gick otroligt snabbt när det satte igång. Var 0 cm "öppen", helt stängd, inga tecken på förlossning på gång alls när vi började. När värkarna kom så kom de ca 20 sek emellan, och gick från 0 cm till helt öppen på ca 6 timmar, krystade 30 minuter så var hon ute. Eftersom förlossningen var så intensiv så försökte de ge mig all bedövning de kunde men ingenting tog, bara lustgasen tog udden av värkarna.

Vi båda klarade allt bra men det har varit tufft i efterhand.

• Cykelstöld

Vi blev inlagda igen pga gulsot, jag blev mycket deprimerad. Producerade dåligt med mjölk så fick sätta till ersättning då hon inte gick upp. Sedan har hon skrikit varje dag i minst 6-8 timmar konstant. Det verkar som vi är på rätt väg nu, hon äter allergivänlig ersättning och är mycket lugnare nu, och jag mår även bättre. Men var en tuff start kan man säga.

Svar på tråden BF Januari 2021