Anonym (LH) skrev 2020-07-24 19:32:58 följande:
Fick igår ont i magen också, inte så mycket i själva livmodern utan snarare runtomkring! Man blir ju så orolig direkt! Däremot har jag ett ganska så fysiskt jobb med tunga lyft vissa dagar, igår var en sån dag så undrar om inte det satte igång det hela ? Googlade runt nojig som man är och fann på familjeliv en tjej som hade haft så ont i magen att hon inte kunde stå, efter läkarbesök så visade det sig att hon var så gasig i tarmarna, hon fick tipset av läkaren att ta Dimetikon, receptfritt mot gaser och det försvann nästan direkt.
När jag funderar på vad jag åt igår så kan det också ha bidragit till mycket gaser. Ska kanske ge det ett prov med piller mot gasig mage, min mage är nämligen som en ballong var dag ! Jag hoppas de närmsta fyra veckorna går fort nu till RUL, så att lite av nojigheten försvinner å man kan pusta ut, förutsatt att man får bra besked där då vill säga..
Det är inte alls omöjligt, jag är också som en enorm ballong på magen. I min förra graviditet, i typ 6:e månaden, fick jag jätteont lite högre upp i magen på ena sidan. Jag ringde 1177 som ville att jag skulle åka in akut. Det visade sig vara trög mage, så jag fick ett pulver som heter Movicol plus att jag masserade lite försiktigt där jag hade ont. Då släppte det igen. Sen fick jag ta pulvret med lite jämna mellanrum.
För att dämpa oron får man försöka tänka att de allra flesta konstiga små smärtor oftast är helt normala, även om de känns jättejobbiga. Men sen såklart kolla upp det om man känner stor oro.