Inlägg från: AndraSladdis |Visa alla inlägg
  • AndraSladdis

BF Januari 2021

Anonym (Orolig) skrev 2020-06-09 13:35:16 följande:

Tack för peppen! Är dock svårt. Jämför mycket också med den graviditet som faktiskt gick bra (min dotter 4 år). Då kände jag mig gravid hela tiden och var aldrig orolig för missfall. Nu med mitt truck record så blir jag ju extra orolig. Hjälp mig hålla tummarna att det går bra den här gången!

Jag jämförde också med min första graviditet men det är inte lika. Denna gång har jag knappt haft ont i brösten alls och inte illamående. Ändå såg man en liten böna med pickande hjärta på VUL.

Jag förstår dock oron, har också varit på helspänn.
  • AndraSladdis
    NiMi12 skrev 2020-06-10 11:48:38 följande:

Jag vill bara veta om det är mf eller inte. Och jag har fått tid för ul imorgon så då kommer jag veta :) Då slipper jag ovissheten. Är det ett mf är det ok, då var det antagligen något fel på embryot tröstar jag mig med.

Håller tummarna för att det är bra!
  • AndraSladdis
    Malunken skrev 2020-06-11 17:33:25 följande:

Idag har jag äntligen varit och gjort nytt ultraljud, en vecka sedan sist då bara hinnsäck syntes. Har varit väldigt orolig sedan i söndags eftersom jag började blöda men har verkligen försökt tänka att det inte måste betyda missfall utan kan vara annan blödning.

När jag kom in till läkaren började vi med samtal först och jag berättade om blödningarna, hon sa att det är vanligt i tidig graviditet och eftersom det inte är några större mängder är hon inte orolig. Dessutom har jag Endometrios och det kan tydligen också bidra till att jag blöder.

Läkaren började med vanligt UL och satt helt knäpptyst och vred och vände på ultraljudssonden fram och tillbaka, jag trodde såklart att det berodde på att inget syntes längre och att jag fått ytterligare ett missfall. Men efter några nervösa minuter kunde jag till stor glädje få se ultraljudsbilden och nu syntes gulesäck och ett litet foster! För att få en bättre bild så valde hon att byta och göra VUL istället. Där kunde jag äntligen se det lilla hjärtat slå <3 Så himla fint!

Läkaren gjorde lite mätningar och berättade att hon bedömde att jag var i v6 (vilket stämmer bra med ultraljudet förra veckan), hon kunde inte uppge specifikt hur många dagar. Hon mätte CRL som var ca 3,5 - 3,8mm. Hon sa att detta var lite i underkant, men eftersom hjärtat slog så anser hon fostret som viabelt. Det är fortfarande de kritiska veckorna och bara tiden kan utvisa om fostret fortsätter utvecklas som det ska eller inte.

Hon sa att om blödningen ökar ska jag kontakta gynakuten för att utvärdera eventuellt missfall. Men just nu så lever lilla räkan där inne och så hoppas jag att det förblir!

Grattis! Vad skönt.

Men är det verkligen i underkant i vecka 6 med 3.5mm? Jag läste i tabellerna att 3.6mm är medel för 6+0, dvs. vecka 7?
  • AndraSladdis
    NiMi12 skrev 2020-06-11 12:19:49 följande:

Det blev ingen januaribebis för mig. Missfall bekräftat idag. Lycka till alla ni andra <3

:( Beklagar!
  • AndraSladdis
    Malunken skrev 2020-06-12 12:29:27 följande:

Tack snälla. Det hoppas jag också. Dessvärre så tycker jag att blödningen avtar nu och då är det massa rester kvar som inte kommit ut...

Just nu är det riktigt tufft... Har tagit mig ut från toaletten på sjukhuset efter att ha suttit där och tokgråtit i över 30min. Sitter ute nu och nu kommer tårarna i omgångar, försöker tänka att det kommer gå bättre nästa gång. Att fostret inte utvecklades som det skulle och att det var bättre att det hände nu än senare i graviditeten.

Kommer även få göra utredning eftersom jag nu haft 3 missfall i rad... Men det hjälper ändå inte mot att världen rasat just nu.

Ledsamt att höra! Hoppas ni kommer fram till varför det skett under utredningen och kan föreslå en ändring.
  • AndraSladdis
    Bebis2021 skrev 2020-06-17 09:41:29 följande:

Jahapp då har man varit på vul och fått se ett hjärta som slår,men givetvis känner man sig fortsatt oroligt :( så jobbigt! Men givetvis glad å lycklig över de fina man fick se, men jag har fortsatt inget som helst illamående eller avsmak för kaffe som jag ALLTID tidigare haft, så därav min oro samt ett MA tidigare i vår.. nåväl jag hade räknat ut att jag var i 8+1 men enligt vul är jag i vecja 7+6, alltså bara två dagar bak och enligt barnmorskan helt normalt, men då blir jag även orolig där, om de inte växer på som det ska? Åh så frustrerande, aldrig varit så här överanalyserande och orolig, känner ju att nu måste jag försöka släppa oron och vara glad men alltid är de något man oroar sig för, jag fick iaf ett till vul att göra om tre veckor för att jag ville få se att de växer som de ska så de kändes väldigt tacksamt

Ni som vart på vul har det diffat med någon dag hit eller dit?

Ja, 2 dagar liten var min. Och då har jag gjort IVF så man vet exakt när befruktningen skedde, men enligt läkaren på IVF-kliniken var det ingen fara. Svårt att mäta exakt när de är små enligt henne (upplösningen var inte super).
  • AndraSladdis
    Nykär15 skrev 2020-06-23 07:13:41 följande:
    Jag gör NIPT i Göteborg, kostar 5500 kr här med. Samma för mig, fått vul pga tidigare missfall och X....
    FiaW skrev 2020-06-22 22:22:07 följande:

Jag har inskrivning nu på torsdag och Nipt 2/7, samma dag som du då va? Då bör jag va i 10+3. Ja det är nervöst, usch!

Ja samma! Jag hoppas jag är 10+1 då, blev flyttad en del på första vul men korrigerade det direkt och har gjort om de dagarna, annars får man ju komma tillbaka efter några dagar och ta blodprov.

Jag har NIPT 30/6, sedan får man vänta på provsvaret typ en vecka. 

Redan nervös, hur lyckas ni andra hålla er lugna? 

Jag tänker på åldern (40) och dåliga äggkvalitet och större risker pga det.

• AndraSladdis
    Nykär15 skrev 2020-06-23 07:13:41 följande:
    Jag gör NIPT i Göteborg, kostar 5500 kr här med. Samma för mig, fått vul pga tidigare missfall och X....

Jag har inskrivning nu på torsdag och Nipt 2/7, samma dag som du då va? Då bör jag va i 10+3. Ja det är nervöst, usch!

Ja samma! Jag hoppas jag är 10+1 då, blev flyttad en del på första vul men korrigerade det direkt och har gjort om de dagarna, annars får man ju komma tillbaka efter några dagar och ta blodprov.

Jag har NIPT 30/6, sedan får man vänta på provsvaret typ en vecka. 

Redan nervös, hur lyckas ni andra hålla er lugna? 

Jag tänker på min ålder (40) och dåliga äggkvalitet och större risker pga det.

• AndraSladdis

Vi tre är sjukt nära varandra. Jag gör NIPT på tisdag 30/6 och bör vara 10+2 då. Vi kanske kan stötta varandra!
  • AndraSladdis
    FiaW skrev 2020-06-23 22:00:53 följande:

Jag är 41, så jag är också äldre. Jag vet inte. Jag brukar oroa mig för det mesta i vanliga fall, men är ändå ganska lugn denna gången och försöker att inte tänka för mycket på det. Det är en väldig skillnad från när jag väntade första barnet, då var jag orolig och nervös i princip hela tiden. Det har nog varit så denna gången att min oro dyker upp när jag väl lägger mig i vul-stolen, innan jag får se och höra att allt är bra.

Sen tänker jag nog längst inne att allt ska vara bra, man vill ju det med hela sitt hjärta.

Ja, så är det! Jag är nog mer orolig nu än när jag väntade på första barnet. Då var jag yngre och litade på att kroppen sköter sig själv. Var mer orolig för att krocka med bilen typ :).

Jag försöker också tänka att det kanske går bra och om det gör det så känns det onödigt efteråt med all denna oro.
  • AndraSladdis
    Anonym (A) skrev 2020-06-22 20:09:55 följande:

Bor i Uppsala =) tänkte om ni kunde rekommendera något

I Uppsala vet jag inte, men det finns flera kliniker i Stockholm som erbjuder det. Kostar alltid kring 5000.

Jag ska gå till Vasamamma men vet inte om jag rekommenderar dem innan jag varit där. Som jag förstod ingick inte UL där som på vissa andra ställen.
  • AndraSladdis
    Nykär15 skrev 2020-06-23 22:06:25 följande:

Lugn och lugn...är livrädd. Är 43 år... men kan ju inte styra, bara hoppas <3

Så är det. Man kan inte påverka på något sätt, kromosomerna har skapats 10 veckor sedan, så tänker jag också. Samtidigt är det en stor grej som påverkar hela framtida graviditeten, chansen att få ett biologiskt barn nr2 eller inte i mitt fall.

Bara att hoppas på det bästa!
  • AndraSladdis
    Nykär15 skrev 2020-06-25 20:11:40 följande:

Ja absolut!

Igår och idag hade jag rosa flytningar och tänker direkt att det är kört...har varit så nere idag, samtidigt som man försöker jobba o vara normal :(

Tar Lutinus och vet inte om det har stört slemhinnorna eller om det håller på att gå åt helvete...tänkte först be om en koll (jobbar på gyn) men kände sen att jag inte vågar, att jag inte vill ta ett ev dåligt besked själv. Så sticker huvudet i sanden och ser vad som händer istället och annars får vi se tillsammans på torsdag på ul, men då har jag min klippa med mig <3 och kan åka hem efter.

Lutinus kan ju fördröja ett ev missfall eftersom det hjälper till att hålla kvar en graviditet. Men, känner jag likaväl kan vänta en vecka o se utvecklingen och sen ul.

Hatar denna oro och ovisshet :/

Oj, jag kan mycket väl förstå att man blir orolig. På denna sida läste jag att vissa kan få en blödning runt v. 9: graviditetskalender.se/vecka-9/

Jag fick också något i förra graviditeten utan att det var farligt, men visst är det obehagligt när man inte vet.

Hoppas hoppas blödningen avstannar och allt är ok nästa vecka!
  • AndraSladdis

I morgon ska jag till ultraljudet inför NIPT, 10+2. Just nu mest orolig för ultraljudet och att upptäcka MA. Blöder ej, men mina symptom har varit sparsamma hela tiden och jag mår definitivt bättre sedan 1.5 veckor vad gäller illamående och trötthet. Har dessutom inte gått upp i vikt något sedan i början av graviditeten.

Samtidigt vill jag hoppas och hålla mig lugn och positivt i fall allt är bra och det finns ett liv därinne, så att förhoppningsvis den lilla inte känner sig stressad. Den tanken hjälper mig.

Vet inte vad jag vill mer än att skriva av mig. Och hoppas att någon vill hålla tummarna för mig och den lilla!

• AndraSladdis
    Nykär15 skrev 2020-06-29 11:56:48 följande:

Här blev det MA...känt det på mig sista 1,5 veckan...minskade symtom och sen små skvättblödningar över helgen.

Så fått tabletter nu att starta igång med...

Beklagar verkligen! :(

Hur mår ni? Hoppas ni kan stötta varandra under den jobbiga tiden, och till slut försöka igen.
  • AndraSladdis
    Nykär15 skrev 2020-07-02 06:02:24 följande:

Tack <3

Mår ok, tror det mesta kom ut i förrgår, ska kollas idag så inget är kvar och får isf hjälp med skrapning direkt vilket är skönt...så det inte blir långdraget.

Känner hopp om framtiden och hoppas vi kan försöka snart igen. Vet att det kommer gå i vågar nu, men känner mig mycket bättre denna gången mot sist...men det är för vi fick vår lilla älskling emellan så känner inte samma panik, han är min bästa medicin just nu!

Det låter som bra medicin :). Man ska inte glömma av att njuta av de barn man har.

Och sen har ni troligen bra chanser om ni vill försöka eftersom det gick så snabbt.
  • AndraSladdis
    Cykelstöld skrev 2020-07-02 11:45:16 följande:

Vår lokala privata klinik utför inte NIPT, vi behöver åka en bit för det men de gjorde inte ultraljud i kombination med det. Så det blev ett här i stan några dagar i förväg.

Samma för mig, utom att jag gjorde UL tidigare samma dag på en annan klinik.
  • AndraSladdis
    FiaW skrev 2020-07-02 16:00:01 följande:

Då kommer det säkert snart att lyckas, Nykär15. Håller tummarna!

Kommer precis från Nipt nu och tack och lov såg allt bra ut på ultraljudet. Har varit mer orolig senaste veckan då alla symptom dämpats ganska mycket, så det var underbart att få höra att allt var fint! Blev framflyttad 2 dagar till, så är i 10+5 idag. Moderkakan ligger i framvägg så tyvärr får jag väl vänta lite längre än förra gången innan jag känner foster-rörelser.

Nu är det väntan på Nipt-svaret som blir jobbigt och så får jag sikta på ultraljudet om 3 veckor för att få se pyret igen.

Håller tummarna för er andra som också väntar på Nipt- eller kub-besked. Eller tummarna håller jag ju såklart för er alla! :)

Vad skönt! Håller tummarna!

Jag väntar också på besked. UL såg bra ut även här och den lilla sprattlade på. Storleken fortfarande 2 dagar efter, fast det räknas som normalt.
  • AndraSladdis

Vi är ju flera här som gör privat NIPT, någon som om vet detta:

I fall NIPT skulle visa en avvikelse (vilket jag verkligen hoppas att det inte gör), så måste det ju bekräftas med ett invasivt prov. Någon som vet om landstinget står för det invasiva provet i så fall, eller måste man betala det själv eftersom man gjorde NIPT privat? Kan man ens beställa typ ett moderkaksprov själv? 

• AndraSladdis
    Jsv17 skrev 2020-07-04 16:11:49 följande:

Jag frågade min BM om det på inskrivningen och det var inga problem alls, det var bara kontakta mvc efter nipt-resultat så hjälper de en vidare även om man gjorde nipt privat. Nu fick bra svar på nipt så vi slapp det men det kändes viktigt även för mig att veta innan

Tack för svaret! Då är det bara att vänta på NIPT-svaret och hoppas att man slipper vidare utredningar.
Svar på tråden BF Januari 2021