Inlägg från: Jan 2014 |Visa alla inlägg
  • Jan 2014

BF Januari 2021

Linhan89 skrev 2020-11-30 19:50:17 följande:

Har pratat med förlossningen idag och det verkade lugnt. Fick som mer menssmärtor och hugg/ilningar igår kväll, de har även hängt med idag under dagen . Kommer också ett väldigt tryck nedåt. Kanske barnet håller på lägger sig rätt med huvudet neråt ?

Någon annan som känt liknande ?

BM sa iaf att jag skulle vila och avvakta, troligen överansträngning som gjort att ett kärl brustit därav de bruna flytningarna.

Jag har mycket sammandragningar, visa gör riktigt ont.

Min mage har dock blivit mjuk/sladdrig och SF måttet sjunkigt, men känner bebisen bra. Ska in och träffa läkare och göra TUL på onsdag. BM misstänker att jag gått med mer eller mindre konstant med sammadragningar som nu släppt, därav mjukmage. Men jag har svagt minne av min första graviditet att jag fick samma problem och då upptäcktes för lite fostervatten som orsak. För min mage är dallrig och inte alls gravidig.

Man ska ju alltid vara försiktig med blödningar men är det bara lite och du känner bebisen bra så är det nog ingen fara, men du ska alltid följa din magkänsla! Bättre kolla en gång för mycket!
  • Jan 2014

Var på TUL och hon beräknas till ca 3200g men annars såg allt bra ut men med tanke på att jag haft blodpropp i moderkakan under min första graviditen så gör man en ny TUL om 4 veckor. Så skönt!

Angående magen så sa hon att det kan vara ett tecken på att jag är på väg att få för lite fostervatten även om mängden är okej nu.

Fick också order om att vila mycket.

• Jan 2014
    Linhan89 skrev 2020-12-03 07:37:25 följande:

Skönt att de följer upp dig ordentligt ! Hur håller ni koll på fostervatten mängden?

Jag fick komma in till BM på extra koll igår med tanke på de bruna flytningarna plus att jag också upplever att magen mjuknat nertill. Allt såg bra ut och jag fick också till mig att vila mycket. Hon kunde dock känna att bebben just då låg med huvet långt ner, det kan vara en orsak till lite mjukare mage och hon nämnde även det om för lite fostervatten, att det också kan påverka magen. Ska dit på vanlig koll nästa vecka så blir väl de vanliga kläm å känn å mäta. Magmåttet hade iaf ökat sen förra veckan jag var där.

De på förlossningen tyckte att mjuk mage lät fullt normalt så svårt att veta vad man ska lyssna på men säger de att det ser brA ut så får man ju försöka lite på det å känna efter själv så att allt känns bra .

Fostervattnet mäts på 4 ställen på ultraljud. Mitt var inom ramarna för ok, men ska innan nyår göra en ny kontroll pga magen. Mitt SF mått har inte ökat på 3-4veckor, så min BM är glad över att jag fick en extra kontroll.
  • Jan 2014
    FiaW skrev 2020-12-13 17:43:23 följande:

Hur har ni det nu? Hur har det gått för er som var oroliga för mjuka magar och för lite fostervatten?

För er som har BF tidigt i januari börjar det verkligen närma sig nu :) Jag är beräknad till 23/1 så det bör vara ett tag kvar, men man vet ju aldrig...

Jag har börjat få mer förvärkar och är mer trött än innan. Jag kan fortfarande inte gå längre än ca 200 meter innan kroppen säger stopp, längtar till jag kan ta långa promenader igen. Vissa dagar känner jag mig jättepepp inför förlossningen och tänker att det kommer att gå jättebra. Andra dagar är jag väldigt osugen på smärtan som man vet kommer att komma. Det är inte alls lika lätt att gå och småpyssla och fixa nu när man redan har en liten att ta hand om här hemma. Det blir inte heller någon vila på samma sätt när man skulle behöva det men så är det ju, inte så konstigt. Igår plockade jag i alla fall fram bebiskläderna, tvättade det som behövde tvättas och la allt i byrån förutom det som ska med till förlossningen. Det är så litet, som dockkläder. Hur mysigt som helst att plocka med :)

Ha en fin vecka!

Beräknad till den 24 jan, och har oxå som dig mycket sammandragningar och förvärkar, upplever att båda gör ont. Har svårt att sova på natten och drömmer mycket mardrömmar.

Har dessutom fått feber nu, så är helt slut! Orkar Inget och kräks fortfarande...
  • Jan 2014

Var hos BM idag på kontroll, bäbisen ligger långt ner, så långt ner att hon bara känner axlarna...så hon kunde inte säga om hon var fixerad eller inte...

SF måttet fick hon till samma som för 2v sen, men då gjorde hon ytterligare 2 mätningar och då fick hon det till 1cm mer...Kändes osäkert. Men har tid för tillväxt UL nästa vecka.

Sen låg mitt undertryck på gränsen...

Har väldigt mycket sammandragningar och tryck neråt.

Hur mår ni andra?

• Jan 2014

Var inne på förlossningen för kontroll, har väldigt mycket sammandragningar som gör ont och enormt tryck neråt (känns som huvudet ska trilla ut mellan benen).

Modertappen hade minskat från 5cm (kontrollerades för 1 månad sen) till ca 3,5cm så de onda har gett något. Kunde oxå tydligt se sammandragningar på CTG.

Sammandragningar är inte regelbundna men är där mer eller mindre hela tiden.

Babyn ligger långt ner så från magen kan man inte känna huvudet, vilket bekräftades av UL. Vet inte om babyn ät fixerad men gissar på det.

Förlossningen tyckte det var bra jag skulle på nytt TUL om 2 dagar, läkaren reagerade på något kring moderkakan men gav mig ingen info. Så antog inget akut.

• Jan 2014
    Linhan89 skrev 2020-12-28 13:31:15 följande:

Okej ! Jobbigt med mycket sammandragningar! Bra att du ska på tul om det är något som upptäckt! När har du bf ?

BF 24 jan, så precis gått in i v36 (v.37). Väntar ut årskiften sen är babyn mer än välkommen, hehe! Har TUL på onsdag den 30 dec.

Lite orolig över moderkakan då min första barn föddes tillväxthämmad pga blodpropp i livmodern. Tyvärr lät man mig då gå över tiden, så min dotter började gå ner i vikt i magen. Man kunde se det på hennes hud när hon kom ut. Symtomen jag hade var för lite fostervatten sista veckorna, alltså minskat SF mått.
  • Jan 2014
    FiaW skrev 2020-12-28 21:50:05 följande:

Är i v 37 nu. Svullen som en vattenballong (tack gode gud för stödstrumpor), trött, otymplig, värk i kroppen och sover som en kratta. Orkar inte göra mycket nu, behöver sitta ofta och mycket. Saknar att promenera, vaggar fram några få meter i stöten...hihi. Blir lite för lite vila tyvärr pga en aktiv 3-åring som är julledig..haha. Jag har BF 23/1 och känner mig också väldigt färdig med detta nu, men som en del av er andra skrivit så får lillen gärna vänta till 1/1 :)

Mycket till bb-väskan är framplockat, men inte allt. Letade också upp liggvagn, åkpåse, babyskydd och babynest idag. Känns bra :)

Det känns tråkigt att sambon inte får stanna på bb, det var så skönt att vara 2 förra gången. Jag vill verkligen inte heller att vi ska åka på Corona nu innan förlossningen. Jag frågade dock min reserv-person idag om hon kunde tänka sig att vara med på förlossningen om min sambo i värsta fall skulle vara sjuk, förkyld eller annat när det är dags.

Jag hade mycket förvärkar som gjorde ont för ett par veckor sen, men de försvann när jag började trycka i mig en massa katrinplommon och jag fick bättre fart på magen igen. Det verkar som en trög mage kan ge förvärkar.

Imorgon ska jag till bm. Alltid spännande och skönt att få höra hur det är med lille gossen :)

Här i Skåne har jag hört att man gör snabbtest på pappan/partnern så även om man har symtom eller ej, i alla fall vid kejsarsnitt. Så gissar även vid vanlig förlossning.
  • Jan 2014
    Linhan89 skrev 2020-12-28 14:39:42 följande:

Okej men då är det ju jättebra att de kollar upp dig ordentligt denna gången! Har du några symptom i övrigt på att bebben kanske vill komma ? :)

Bara trycket, sammandragningar, "mensvärk konstant" och babyn långt ner.

Båda mina andra snurrade enda in i slutet, så första gången babyn ligger rätt så tidigt och så långt ner.

Du då? Några tecken?
  • Jan 2014

Intressant med teorin kring blodtrycket, då mitt också stigit. Och har mycket onda sammandragningar, speciellt kvällstid.

Var på spec.mvc idag och de skrämde livet av mig då BM kolla magdelen flera gånger och sparade bilder, men var helt tyst i över 5 min, innan hon börja mäta. När hon mätt färdigt sa hon att hon säg en avvikelse på babyns tarmar som hon ville att läkarens skulle bedöma, efter 5 min kom hon tillbaka och sa att läkarens bedömning att det var normalt. Hann bli riktigt nervös.

Annars trodde inte läkaren att jag skulle gå tiden ut, så det hoppas vi stämmer.

Annars fick jag reda på vad förlossningen hade reagerat på angående moderkakan och det är att den ligger långt ner i framväggen, men inte i väggen enligt BM idag.

Svar på tråden BF Januari 2021