Inlägg från: m12345678 |Visa alla inlägg
  • m12345678

BF Januari 2021

Malunken skrev 2020-06-01 07:34:29 följande:

Förstår att du känner dig orolig, har också haft flera missfall.

Jag tror dock inte minskade symptom, så som minskat illamående är något att oroa sig för när du kommit i vecka 9. Vad jag har förstått kan illamåendet variera under graviditeten, vanligast är illamående under de första veckorna då kroppen reagerar på ökad mängd hormoner. När det gått ett tag brukar illamåendet minska då kroppen "ställt in sig" på den ökade mängden hormoner, men vissa mår illa hela graviditeten. Vad gäller molvärk så kan de ju vara så att just nu växer inte livmodern så mycket och därav ingen "växtvärk"?

Om du däremot får en blödning eller ont i magen samtidigt som dina symptom minskar så känns det mer alarmerande. Men jag är ingen barnmorska och väntar mitt första barn så jag talar bara utifrån vad jag själv läst när jag oroar mig. Om känner dig mycket orolig kan du ju alltid kontakta en barnmorska för rådgivning.

Tusen tack för svar... tänkte avvakta någon dag! Har inte haft någon blödning, men ont i magen till och från men det här jag även haft innan graviditeten.....
  • m12345678

Jag har haft symtom som kommit och gått från att jag plussa. I v. 5-6 kände jag mig inte alls gravid och var helt säker på att jag fått ma eller mf. Gjorde ett vul för 2 veckor sen där jag såg ett hjärta.. Nu är jag i v 10 ( 9+3 ) o nu har alla symtom försvunnit så nu e jag väldigt orolig igen =(

• m12345678
    Jessyhs skrev 2020-06-25 20:27:59 följande:

Jag är vecka 13 (12+4) och alla mina symtom, förutom ömma bröstvårtor, försvann för cirka en vecka sen.. Men de är vanligt att få "spökveckor" runt vecka 12, så du behöver nog inte vara orolig ???? googla på spökveckor och läs lite om de så kanske de känns bättre elr ring din bm ???? Jag ringde min och hon sa att så länge jag inte hade ont i magen och /elr blödningar så är de ingen fara med spökveckor ????

Tack.. Är så orolig ska göra ul o nipt på måndag, hoppas verkligen allt ser bra ut!
  • m12345678

Är i vecka 13+3 idag. Gjorde ultraljud i måndags allt såg bra ut. Igår fick jag bruna flytningar, är jätte orolig. Någon som haft samma?

• m12345678
    Millicaa skrev 2020-07-04 23:55:43 följande:

Hej!

Har varit med om MA tidigare i år (min första graviditet) och är just nu väldigt orolig. Bor utomlands och gjorde första UL hos min gynekolog 6+1 och såg då hjärtat med stabil rytm. På grund av MA gjorde vi ett andra UL 9+1 och även då såg allt bra ut. Vi såg bra hjärtfrekvens, armar, ben osv. Är i 12+0 nu och trots två bra UL håller jag på att bli galen av oro. Har NIPT bokat på tisdag och då antar jag att han gör ett snabbt UL för att kolla att allt är OK. Någon annan som är i vecka 13 och gravid med första barnet? Känner att det skulle vara kul att ha någon att prata med :) 

Jag är i v.13 med första barnet =) är också orolig gjorde ett vul i v 8 såg hjärta ticka. Gjorde ul i måndags i samband med nipt allt såg bra ut. I onsdags fick jag mörk bruna flytningar... Nu e jag jätteorolig igen men har spytt både igår och idag.
  • m12345678

Hej! Är i v.16 och har ett tryck långt ner i magen o sen när jag klämmer lite på magen är jag öm. Nån mer som.har så

• m12345678
    FiaW skrev 2020-07-20 23:48:33 följande:

Det är nog inget att vara orolig för, livmodern växer hela tiden och då kan man bli lite öm. Jag har tryck neråt emellanåt och det är tydligen också ganska vanligt även om det känns lite läskigt när det kommer.

tack snälla för svar!
  • m12345678

Hej! Är i v. 16+6 å har ingen mage, känner mig bara plufsig.. Har inte heller känt något fladder, rul om 2 veckor är så orolig

• m12345678
    Anonym (LH) skrev 2020-07-26 17:18:25 följande:

Förstår precis din oro. Jag har haft sämre och bättre perioder, nu har jag dock haft flera dagar på raken där allt känns fantastiskt . Vi får hålla ihop och peppa varann !

Ja verkligen
  • m12345678
    FiaW skrev 2020-07-26 20:53:57 följande:

Det är fortfarande tidigt att känna fladder i vecka 17, jag tror jag var i vecka 19 när jag kände det första förra gången och det är inte ovanligt att det kan dröja flera veckor till efter det innan man känner. Det hänger bla på var moderkakan ligger. Så försök att koppla bort det (jag vet att det är jättesvårt).

Sen är du långt ifrån ensam om att inte ha mage, det verkar vara flera här som inte heller har någon ännu <3

Tack snälla för peppen <3 förstår inte varför man är så orolig hela tiden, man kan ju ändå inte påverka det som sker
  • m12345678
    FiaW skrev 2020-08-05 20:56:04 följande:

Hej! Jag är lite trött och har fortfarande väldigt uppblåst mage med lite lätt illamående ibland, annars mår jag ganska mycket som vanligt. Tycker jag är snuvig oftare än vanligt, men det kan man ju tydligen vara när man är gravid.

Hur mår du själv?

Jag har inte RUL förrän 2/9, så det känns fortfarande långt bort och jag försöker övertyga mig själv hela tiden om att det fortfarande bor en frisk liten parvel inne i magen. Svårt det där när man varken går på ultraljud eller känner fosterrörelser.

Vi har också börjat prata med sonen, 2 år och 10 månader, lite grann om en lillebror. Hur har ni som har barn sen tidigare gjort med förberedelsen inför ett syskon?

Jag är också trött, väldigt snuvig mellan åt... jag är orolig hela tiden då jag inte känner mig speciellt gravid förutom att magen är sten hård ibland. Vi har inga tidigare barn att berätta för då det här är det första. Jag har rul om 1.5 vecka, känns också långt bort.. dessutom är jag Väldigt törstig hela tiden, börjar oroa mig för diabetes.
  • m12345678

Hej! Har börjat känna sparkar sen en vecka tillbaka är v. 20! Nu i två dagar har jag inte känt någonting. Är orolig, någon mer som har så? Har rul nästa vecka

Svar på tråden BF Januari 2021