Äit skrev 2020-07-01 17:15:01 följande:
Ja jag är bärare. Upptäcktes vid andra graviditeten, kollade igen under tredje. Fick antibiotika vid fl, som nätt o jämt hann verka (föder så snabbt), sen fick vi stanna lite längre på BB för de håller extra koll på babyn. Fråga barnmorskan alla dina frågor, skriv upp alltid när du får en ny fråga, för hon borde veta. Jag har frågat massor just om gbs av mina tidigare bm. Ska t bm nästa vecka så måste fråga henne då om rutinerna igen (dvs påminna om provtagning med andra ord).
Okej tack för ditt svar, men du har aldrig haft några komplikationer kopplat till gbs? Jo hade rätt mkt frågor till mig bm men litar inte alltid på de då jag upplever det kan hanteras olika ändå, så känns bra att höra av andra, men får du inte heller antibiotika under graviditeten om de ibte visar på några bakterier i urinen? Har förstått att de endast är vid symtom/bakterier i urinen som man behandlar under graviditeten, är extra orolig denna gång då mitt MA visade sig bero på enterokocker i moderkakan, har dessutom två komplikationsfria tidigare graviditeter, dock hade jag långvarig vattenavgång vid första förlossningen och fick därmed infektion men allt gick ändå bra, men är ju nu fundersam på om vattnet gick pga att jag kanske hade gbs redan då, nåväl blev ett långt svar men så mkt funderingar man har..