Utvandraren2 skrev 2020-05-19 10:16:35 följande:
Jag ska också skriva in mig nästa vecka och är då i vecka 8. Jag oroar mig lätt för allt hela tiden, men när det kommer till missfall och annat har jag kommit fram till att jag kan inte gå och oroa mig i nio månader. Jag kan inte påverka det mer än att äta bra och motionera lätt. Bebisen mår inte bra av att jag oroar mig, så när tankarna kommer försöker jag att avfärda dem.
Jag gjorde NIPT sist i v10 och kommer göra ett denna gången med. För mig så hjälper det otroligt mycket mot oron. Trisomi 13 och 18 leder ofta till sena missfall, så har man fått ett bra svar på testet och klarat sig till vecka 12 så ska chanserna vara högre att allt går bra resonerar jag.
När det är sagt har jag full förståelse för att inte alla önskar att ta det testet. Det är ett högst personligt val.
Bra tankar, inte lägga fokus på det man inte kan påverka. Ska försöka anamma det.
NIPT känns tyvärr lite dyrt för oss... Vi har en liten jobbig sits iom Corona och uppsägningar från jobbet mitt i detta, så vi får nog köra KUB bara...