• Kjell2

Hjälp! Bilda bonusfamilj utomlands? (Långt inlägg)

Andra saker att tänka på om ni flyttar till USA på fyra år
    Du kommer med största sannolikhet bli hemmafru med allt vad det innebär
    Kommer hans sjukförsäkring skydda dina barn?
    Efter fyra år kommer era lite äldre barn i mycket vara amerikaner och vilja fortsätta skola där med allt vad det innebär av visum, kostnader mm. Hur ska ni hantera det?
    Kontakt med övrig släkt?

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-04-23 14:07:56 följande:

Jo, just nu är läget för utresa svart.  Planen från hans nya arbetsgivare är att vara på plats i mitten av september. Det får vi isf anpassa till skolastart i september för barnen.   Ingen vet hur det blir,  verkligen ingen.  Men kanske att det blir förskjutet någon månad.

Graviditeten är som sagt helt oplanerad, det fanns inte på vår karta. Vi har AKTIVT skyddat oss sedan dag 1, Jag bytte spiral för 2 mån sedan , börjar nu fundera på om ngt gått fel vid insättandet men det är en annan historia. Min poäng är att en bebis aldrig funnits med i ekvationen.  Jag ser det också som i princip praktiskt omöjligt att rodda en utlandsflytt med 7 barn varav en nyfödd.  Jag har också svårt att se hur det praktiskt skulle gå till på plats,  tänker redan nu att det är en enorm logistik kring att 6 barn ska iväg till skola på morgonen.  Hämtas/mötas upp på eftermiddagen och allt det praktiska runtomkring. Att rodda det med bebis,  sedemera 1 åring känns inte aktuellt.

Blir glad av att du tar upp frågan kring arbete och försörjning, det är så många som låter den gå förbi och tänker att det ordnar sig.
    Min utbildning är i princip värdelös utomlands och som medföljande anhörig får jag inte arbetstillstånd.  Jag har funderat på att arbeta som konsult mot svenska arbetsgivare då mycket arbete kan ske på distans. Mannen får en lön som överstiger vad vi gemensamt drar in per år här och nu,  utöver det står arbetsgivaren för boende,  leasingbilar,  sjukförsäkring för oss alla (förutsatt att vi gifter oss), samt alla barnens terminsavgifter.  Rent ekonomiskt så skulle jag ALDRIG sätta mig den kvinnofälla det innebär att följa med partnern när han gör karriär utan att få ngt för det.  Lösningen i vårt fall blir att hans arvode utbetalas till en stiftelse som vi tillsammans äger och därmed blir pengarna våra gemensamma.  Hälften hans, hälften mitt.

Ja, många stora frågetecken att reda ut.   Men just nu uppfylls mina tankar av graviditeten och beslut kring den. Jag känner mig 99% säker på att jag vill avbryta men det är svårt.

Din möjlighet att arbeta med sex eller sju barn hemma är nog rätt begränsad.

Kolla noga upp detta med en stiftelse. Finns många fallgropar där.

Fundera också på vad som händer när hans kontrakt tar slut efter fyra år. Vad gör ni och barnen då? De kommer gått i amerikansk skola under fyra år, fått vänner, språk mm. Vad skulle det innebära att flytta hem allt till Sverige då?

Mycket möjligt att han får nytt jobb där men vad skulle det innebära att ni flyttar permanent till USA för dig och barnen?

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-04-23 14:55:36 följande:

Det är precis såhär mina tankar går,  beslutet är så mkt mer än just här och nu.  Hur påverkar det oss, och barnen år framöver?
    Hans barn är äldre än mina så det här med att rota sig och inte vilja flytta hem misstänker/tror jag blir svårare där. Det är 2år på kontrakt sedan ytterligare 2år,  efter det möjlighet till förlängning.

Hans äldsta dotter blir 16, så hon kommer bli myndig under tiden vi är där.  De andra 5 barnen kommer om 4 år att vara 17, 15, 13, 11 och 8.  För alla, utom möjligtvis minstingen,  kommer det bli uppslitande att flytta igen.

Livet som hemmafru har aldrig någonsin tilltalat mig,  men jag är villig att ge det ett försök. Skulle jag vantrivas så kan jag ta konsultuppdrag mot svensk arbetsgivare.Hans sjukförsäkring skyddar mig och barnen förutsatt att han och jag gifter oss.  Något vi ändå pratat om,  vi kommer inte ställa till med bröllop eller så utan helt enkelt bara gifta oss med barnen närvarande.

Jag har lekt med tanken på att liksom ?låta? honom flytta med sina barn.  Så bor jag kvar med mina,  det om något blir ju en prövning för relation och motivation. 

Mannen vill inte det,  det är något han vill att vi gör som en familj eller inte alls.   Han skulle då utifrån sin arbetssituation behöva anställa hjälp med markservicen i hemmet, vilket inte känns som ett bra alternativ. 

Kostnaden för honom att anställa någon blir nog mindre än kostnaden för att behöva försörja dig och dina tre barn. Hans barn är väl tillräckligt stora för att klara sig själva under dagarna.

Om ni får gemensamt barn är det väl inte helt lysande med dig i Sverige och han med sina barn i USA.

Eller så tar ni ett preliminärt beslut att permanent flytta till USA. 

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-04-23 20:19:01 följande:
    Tror exempelvis Inte att våra ex är sugna på att ha barnen på heltid 7-8 veckor varje sommar även om det praktiskt skulle vara möjligt. Vi har båda bra kontakt och det är inte så svart eller vitt. Har ofta hänt att jag har vabbat även om det varit pappavecka. Den som har haft lättast att komma loss och åka på träningscup osv med barnen har gjort det.
    Var ska du och barnen bo i Sverige? Vidare, barnen kanske inte är så sugna att försvinna till Sverige varje sommar och vinterlov. Rätt snart kommer de ha kompisar, aktiviteter, läger, sommarjobb i USA mm som de vill syssla med på loven. Ni som familj kanske också vill göra någon längre resa, passa på att se USA när ni är där, när barnen har lov vilket kan bli svårt om de ska till Sverige.

Tänk på att när ni är i var sin världsdel så kommer all möjlighet till flexibilitet försvinna. Den andra föräldern kommer inte kunna åka på träningscup odyl
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-04-23 20:45:13 följande:
    Jag hör vad du säger, men håller inte riktigt med. Visst, vi har inte varit folkbokförda på samma adress. Men vi är inte självständiga individer med separata liv som ?dejtar? varandra på distans heller. Ingen av oss har i nuläget bostad stor nog för att mer än tillfälligt rymma hela storfamiljen. Men däremot har vi möblerat och fixat båda hemmen så att allt finns. 8 stolar runt borden, 8 fasta sängar och garderober osv.

Vill inte flytta två ggr, och det här med att hitta hus i rätt storlek i Sthlm är inte helt enkelt. Vi har, förutom strl, en del andra krav.

Tänker att valet vi gör nu är all in. Inte ute efter temporärt boende
    Men ni bor tillsammans i Stockholm nu?
    " isolera oss tillsammans i Sthlm den här perioden."

Hur löser ni det med skolgång nu?
Svar på tråden Hjälp! Bilda bonusfamilj utomlands? (Långt inlägg)