Anonym (TS) skrev 2020-04-23 14:07:56 följande:
Jo, just nu är läget för utresa svart. Planen från hans nya arbetsgivare är att vara på plats i mitten av september. Det får vi isf anpassa till skolastart i september för barnen. Ingen vet hur det blir, verkligen ingen. Men kanske att det blir förskjutet någon månad.
Graviditeten är som sagt helt oplanerad, det fanns inte på vår karta. Vi har AKTIVT skyddat oss sedan dag 1, Jag bytte spiral för 2 mån sedan , börjar nu fundera på om ngt gått fel vid insättandet men det är en annan historia. Min poäng är att en bebis aldrig funnits med i ekvationen. Jag ser det också som i princip praktiskt omöjligt att rodda en utlandsflytt med 7 barn varav en nyfödd. Jag har också svårt att se hur det praktiskt skulle gå till på plats, tänker redan nu att det är en enorm logistik kring att 6 barn ska iväg till skola på morgonen. Hämtas/mötas upp på eftermiddagen och allt det praktiska runtomkring. Att rodda det med bebis, sedemera 1 åring känns inte aktuellt.
Blir glad av att du tar upp frågan kring arbete och försörjning, det är så många som låter den gå förbi och tänker att det ordnar sig.
Min utbildning är i princip värdelös utomlands och som medföljande anhörig får jag inte arbetstillstånd. Jag har funderat på att arbeta som konsult mot svenska arbetsgivare då mycket arbete kan ske på distans. Mannen får en lön som överstiger vad vi gemensamt drar in per år här och nu, utöver det står arbetsgivaren för boende, leasingbilar, sjukförsäkring för oss alla (förutsatt att vi gifter oss), samt alla barnens terminsavgifter. Rent ekonomiskt så skulle jag ALDRIG sätta mig den kvinnofälla det innebär att följa med partnern när han gör karriär utan att få ngt för det. Lösningen i vårt fall blir att hans arvode utbetalas till en stiftelse som vi tillsammans äger och därmed blir pengarna våra gemensamma. Hälften hans, hälften mitt.
Ja, många stora frågetecken att reda ut. Men just nu uppfylls mina tankar av graviditeten och beslut kring den. Jag känner mig 99% säker på att jag vill avbryta men det är svårt.
Din möjlighet att arbeta med sex eller sju barn hemma är nog rätt begränsad.
Kolla noga upp detta med en stiftelse. Finns många fallgropar där.
Fundera också på vad som händer när hans kontrakt tar slut efter fyra år. Vad gör ni och barnen då? De kommer gått i amerikansk skola under fyra år, fått vänner, språk mm. Vad skulle det innebära att flytta hem allt till Sverige då?
Mycket möjligt att han får nytt jobb där men vad skulle det innebära att ni flyttar permanent till USA för dig och barnen?