Anonym (Sluta hata soc) skrev 2020-04-23 15:13:28 följande:
Men alla ni som skriver att soc är så dåliga och yada yada, hur mycket erfarenhet har ni själva om jag får fråga?
Soc går inte in och tar barn hur som helst, soc vill verkligen i första hand se till att familjer får vara tillsammans och sätta in hjälpinsatser i hemmet o största möjliga mån. Jag blir lika förvånad varje gång ni hatare skriver om att soc bara vill kidnappa alla barn och sätter in fel hjälp osv.
Alla år av erfarenhet som jag själv har av soc plus alla jag mött som haft med soc att göra beskriver snarare problemen som tvärtom. Soc är oftast mycket mer tafatta och gör snarare MINDRE insatser än vad jag tycker behövs (men det är en annan diskussion). Så sluta skriva om detta nu i denna tråd.
Ts, jag tycker det är bra om din dotter kan gå till kuratorn och vågar berätta. Jag hade andra problem än dig men ändå lika så iom att jag uppmuntrade min dotter att prata med lärare och kurator så skolan gjorde en orosanmälan så kunde mina barn äntligen få den hjälp som behövdes. Och mycket bra sådan också!

Det är två olika ärendetyper där Soc hanterar detta med dåliga metoder, bristande kunskap och hemska resultat:
1) Omhändertagsande av barn, få fall men mycket allvarliga kvalitetsbrister. Norge har haft nationell ransakning, skandal, ursäkter och kommisision runt alla barn och familjer som
2) Övriga familjrelaterade ärenden där Socialkontoret ska stötta och vägleda familjer för barnens bästa. Otaliga vittnesmål om att Socialkontoret förvärrar familjernas problem genom kunskapsbrist, fördomar, ojämställdhet och brist på kvalitetsäkra metoder. Media rapporterar oavbrutet om detta, människor vittnar om motsatsen till välfärdsstöd och Socialkontoren själva saknar någon sorts resultatutvärdering annat än enklaste ärendestatistik (knappt det finns) eller systematiskt kvalitetsarbete. De skadar oftast tillvaron för utsatta barn och deras föräldrar.
Du som hoppfullt tror på deras goda intentioner och skäl till att vi har dessa kommunala myndighetsfunktioner, vad har du för argument? Är det någon hemlig resultatvutvärdering och insikt som du int ekan dela med dig? Jag kan ge dig gott om länkar som pekar på deras kvalitetsproblem och hur barn far illa av detta?
Jag beklaga rom du inte har på fötterna, det vore en sorts naiv godtrogenhet. Kanske den sortens ointresse för utsatta som gjort att Socialkontoren i Sverige helt undgått att reformeras. De är som en parodi på 1950-talet, en sorts tidsbubblor.