När börja era barn att gå hem från skolan själv?
Vi har ca 800 m till skolan. Det är bara sista 50 metrarna som är "farliga", där man behöver gå över en parkering (fullt med trafik på morgonen) för att komma till skolgården.
Dottern fyller snart 9 och går i slutet på 1an nu. Hon har under detta året fått träna på att gå till skolan, så har en förälder samtidigt tagit bilen dit och mött henne vid parkeringen. Vi övar på hur hon skall bete sig bland bilarna.
På eftermiddagen är det lugnare och hon har själv velat gå hem ensam. Vi har då för det mesta ringt fritids när någon av oss är hemma, så har hon kunnat gå hem själv. Senaste tiden har hon även tjatat om att få vara ensam hemma (vill spela ipad ifred), så vid ett par tillfällen har hon fått komma hem till ett tomt hus i ca 30 min. Jag har då varit omkring 10 min bort och hon har haft tillgång till mobiltelefon. Det känns väldigt nervöst för mig, men dottern gillar det.
I höst när hon börjar 2an skall hon gå själv till skolan på morgnarna. Det dröjer nog lite till innan hon får gå hem själv regelbundet på eftermiddagen. Kanske om ett halvår, eller i 3an. Hon behöver en bättre telefon som håller laddningen hela dagen :)