• Sam90

SMS Park SKAM!!!

Hej!

Jag använder SMS Park appen och blev lurad av företaget. I 9:e april
    (under påsken) fick jag hem en pappersfaktura från företaget som ligger på 47 kr. och som skulle egentligen betalas senast 29:e mars. Två dagar efter får jag en påminnelseavgift på fakturan som ligger på 107 kr. då jag inte har betalat fakturan.
    Så jag ringde till de för att förstå vad är det som har hänt och då svarade de att fakturan är redan skickad i 2:e mars, ok men det är inte mitt fel att fakturan kommer en månad efter, ni får jätte gärna ta bort påminnelseavgiften, och då svarade de nej det kan vi tyvärr inte då vi har redan skickat påminnelseavgiften så vi kan inte få bort den. 
    Då ringde jag till Postnord för att få någon förklaring om vad som har hänt, och då svarade det kan vara att det blev felsortering eller strul med terminalen som orsakat att fakturan kom hem till dig sent !!!!!!!

Jag blev faktiskt väldigt förbannad och det är inte för pengarnas skull utan jag blev tvungen att betala påminnelseavgiften utan att få någon förklaring för vad som har egentligen hänt!     

SMS Park
  • Svar på tråden SMS Park SKAM!!!
  • Anonym (Ava)

Det spelar ingen roll om fakturor blir sena eller kommer bort, det är alltid ens eget ansvar att betala i tid oavsett.

• Anonym (Jävla Svea Ekonomi)

Surt som fan. Min 85-åriga mamma råkade ut för samma sak då Svea Ekonomis faktura (för apoteketsvaror) kom fram för sent. De hotade dessutom med inkasso redan på dagen då det fick stöd för lagen, men "glömde" räkna av minst en dag för postgången.

Skitfirmor.

• Sandrasöt88

Det åligger som sagt dig själv att ha koll. Varför du ens vill ha pappersfakturor såhär 2020 är för mig helt jävla makalöst.

• Anonym (M)
    Anonym (Ava) skrev 2020-04-15 19:34:10 följande:

Det spelar ingen roll om fakturor blir sena eller kommer bort, det är alltid ens eget ansvar att betala i tid oavsett.

Precis, man är skyldig att betala avgifter och köp även utan att man blivit fakturerad. Fakturan är enbart en service företaget bistår med (för att öka antalet personer som de facto betalar).
    Sandrasöt88 skrev 2020-04-15 19:38:47 följande:

Det åligger som sagt dig själv att ha koll. Varför du ens vill ha pappersfakturor såhär 2020 är för mig helt jävla makalöst.

Har man medicin via hemtjänsten går det inte att betala på annat sätt. Jag försökte fixa autogiro åt min mamma, men det går inte!!!

Nästan som man skulle kunna tro att det är planerat att få många med påminnelser och inkasso... 
  • Sandrasöt88
    Anonym (Jävla Svea Ekonomi) skrev 2020-04-15 19:44:12 följande:

Har man medicin via hemtjänsten går det inte att betala på annat sätt. Jag försökte fixa autogiro åt min mamma, men det går inte!!!

Nästan som man skulle kunna tro att det är planerat att få många med påminnelser och inkasso... 

Har full förståelse för att din gamla mamma inte har tillgång till Internet.
    Sandrasöt88 skrev 2020-04-15 19:59:08 följande:
    Har full förståelse för att din gamla mamma inte har tillgång till Internet.
    Min mamma har kört internet i 25 år och har haft autogiro på det mesta i över 10 år. Men apoteksräkningen som går via Svea Ekonomi går inte att få på autogiro eller elektroniskt, utan bara som pappersfaktura med posten.

Och när sedan posten slarvar så slår Svea Ekonomi till så hårt lagen tillåter (och lite till).

Uselt att behandla de äldre på det sättet.
  • Sam90

Men det är inte mitt fel att fakturan kommer fram en vecka efter förfallodatum.  

Det är lätt att glömma bort parkeringsavgiften när man har gjort bara ett köp en gång i månaden. 

• Anonym (Televinken)
    Anonym (Jävla Svea Ekonomi) skrev 2020-04-15 19:44:12 följande:

Anonym (Jävla Svea Ekonomi) skrev 2020-04-15 20:31:42 följande:

Min mamma har kört internet i 25 år och har haft autogiro på det mesta i över 10 år. Men apoteksräkningen som går via Svea Ekonomi går inte att få på autogiro eller elektroniskt, utan bara som pappersfaktura med posten.

Och när sedan posten slarvar så slår Svea Ekonomi till så hårt lagen tillåter (och lite till).

Uselt att behandla de äldre på det sättet.

Är det Apodos hon har? För i så fall kan det skötas via autogiro.

Läs här: www.apoteket.se/globalassets/vard-och-foretag/apodos/.pdfer/blanketter/f150857_apo_210x297_apodos_brev_betalningsmetod_k3.pdf
  • StevenDiese

Litet missvisande att ge sig på SMS Park när det helt uppenbart är Postnord som är problemet.

• Anonym (Ava)
    Sam90 skrev 2020-04-15 23:20:20 följande:

Det är lätt att glömma bort parkeringsavgiften när man har gjort bara ett köp en gång i månaden. 

Nej, det är inte ditt fel att den var sen, men du kan ändå inte skylla på att du glömde bort. Det är ditt ansvar att betala i tid oavsett. Visst är det tråkigt med förseningsavgift, och klart man kan bli förbannad, men sedan får man faktiskt bita i det sura äpplet, inse att man själv också gjort fel, och betala avgiften. Och inte glömma nästa gång.

Gå in på sms park och välj annat betalningssätt än faktura om det är så att du lätt glömmer. Det finns ju andra alternativ.
  • Anonym (???)

Jag kör bil sällan och använder app ca en gång i månaden. Jag tycker det är väl enklare att då komma ihåg det, eftersom man gjort något man inte brukar göra? Förstår inte hur du menar att det skulle vara svårt att komma ihåg då?

Jag förstår heller inte hur du får pappersfaktura - alla parkeringsappar jag testat (3 olika) kan man betalar direkt med kortet? Varför gör inte du det?

Jag bara menar att just den här situationen kan du själv undvika i framtiden genom att göra på det viset som jag beskriver. 
  • Anonym (L)

Det är postnords fel. De slarvade med pappersfakturan. Det gör att du betalar för sent. Det är lätt att glömma om man använder en tjänst sällan men varför ska du inte stå för att du glömmer?

Jag har använt sms park en enda gång och tyckte det var helt galet att det ens fanns som alternativ att få en pappersfaktura i dessa tider. Men det finns andra betalningsalternativ.
  • brallison

Och nu tänk en gång när vi inte fick en faktura för trängselskatt alls (en (!) passering). Den kommer väldigt sent, så det är inte så att man har koll på när faktura ska komma. Och gissa vad - påminnelseavgiften ligger ju på 500 (!) kronor!!! Ja, nu såklart har vi autogiro på det (trots att vi åker in till stan typ var sjätte månad just för att undvika sån idiotiRynkar på näsan

• Sam90

Helt rätt det var en faktura som ligger på 27 kr. men till slut blev jag tvungen att betala 107 kr. istället.
    Det har hänt någon gång att jag har missat att betala en Klarna pappersfaktura och det var mitt fel, men ändå tog de bort påminnelseavgiften so fort jag kontaktade de. 

Det var första och sista gång att jag använder SMS Park, jag har raderat mitt konto samt själva appen för det var helt uselt.     

Svar på tråden SMS Park SKAM!!!