Svårare att bli gravid om man har polyp/myom i livmodern?
Ja, det kan absolut vara så att man inte kan bli gravurnors en polyp/myom. Jag har tagit bort polyper vid två tillfällen. Först gången konstaterade en gynekolog att jag hade en polyp efter en ultraljudsundersökning, jag hade sökt vård för att jag hade oregelbundna blödningar vilket berodde på polypen. Han sa att den satt i vägen precis som en spiral. Jag fick börja äta p-piller för att den med hjälp av hormonerna skulle lossna, vilket den också gjorde.
Andra gången jag fick veta att jag hade en polyp var det när jag sökte vård för att jag hade försökt bli gravid utan resultat. Denna gång fick jag operera bort den precis som ovanstående skribent skrev om. Efter att den togs bort blev jag gravid på min första ägglossning! Och då hade vi försökt länge innan det. Så den satt ivägen.
Du behöver ju inte berätta för en gynekolog att du själv tror du känt en polyp, du kan ju bara säga att du är orolig och vill ha en undersökning (med ultraljud) för att se att allt är som det ska. Om du försöker bli gravid kan du ju nämna det som anledningen till din oro.