• LilaSvan

Grannen stänger sin hund ute

Jag bor i en lägenhet. I huset mitt emot på andra sidan gården, högst upp, bor ett par med sin hund, av vad jag kan se en Siberian eller Alaska husky. De har en balkong på kanske 2m 1 m max och utan tak, inte för att storleken spelar så stor roll, på balkongen står en stol.

Det kommer ju låta som att min hobby är att spionera på min granne, så är det inte, utan detta är någonting jag har noterat från mitt köksfönster varje gång jag lagar mat.

Jag har senaste tiden noterat att den där hunden sitter där ute på stolen, flera gånger om dagen. Detta har pågått i säkert flera månader men till en början tog jag ingen notis, jag tänkte att de helt enkelt hade dörren öppen och lät hunden sitta där. Sedan såg jag att dörren är stängd, återigen var min tanke att de kanske gjorde någonting och inte kunde ha hunden där, tex tapetserade eller någonting?

Men somsagt nu senaste tiden har jag noterat att den där hunden är utestängd och är det OFTA, den uträttar sina behov på balkongen, när den är färdig blir den insläppt, oftast är den utstängd 30-60 min, den går fram och tillbaka, ligger uppgivet ner eller sitter på stolen, krafsar på dörren .. Det är tillochmed så att ägarna öppnar dörren för att se om hunden är färdig och sen stänger igen om så inte är fallet. Jag ser hunden där ute så ofta att jag börjar fundera på om de går ut med hunden över huvudtaget?! Detta är oavsett väder och tid på dygnet.

Jag har gjort en orosanmälan, för jag tycker iaf att det här verkar helt fel. Hur lång tid tar sånt här innan de gör någonting för de någonting alls? Eller överreagerar jag? Vilket jag verkligen inte hoppas att ni anser. Stackars hund.

• Svar på tråden Grannen stänger sin hund ute
  • Anonym (Emma)

Anmäl och fota hunden vid flera tillfällen. Först tänkte jag att en husky gillar att vara ute och kan tycka att det är för varmt inne men när du skriver att den uträttar sina behov på balkongen och när du beskriver den beteende.

Kan du så försök fota när hunden uträttar sina behov, eller så man ser att det bajsat. Filma kan också vara bra. Ju fler bevis desto bättre.

• LilaSvan
    Anonym (Emma) skrev 2020-04-14 14:05:39 följande:

Anmäl och fota hunden vid flera tillfällen. Först tänkte jag att en husky gillar att vara ute och kan tycka att det är för varmt inne men när du skriver att den uträttar sina behov på balkongen och när du beskriver den beteende.

Kan du så försök fota när hunden uträttar sina behov, eller så man ser att det bajsat. Filma kan också vara bra. Ju fler bevis desto bättre.

Det var exakt så jag tänkte de första gångerna jag såg den, att den ville vara där. Sen såg jag den uträtta sina behov och stå och krafsa på dörren och inte bli insläppt, flertalet gånger.

Jag mår psykiskt dåligt av att se hunden och undrar om/när någonting kommer göras.

Länsstyrelsen tog inte mitt namn när jag ringde. De bad vara om namn och adress till ägaren. Sen frågade hon om det var någonting annat som var problemet eller "bara rastningen".

Jag kan försöka filma och fota men de bor somsagt på andra sidan gården så det är långt bort och kan bli svårt.
  • Anonym (ace)

Jättebra att du anmält!
    Om du har kontakt med andra grannar kanske du kan be dem också anmäla?

Om du går utanför deras port brukar det stå på något plakat antingen utanför porten eller om det går att se i trapphuset där det oftast finns en anslagstavla vem som är värd, alt namnet på brf. . Du kan också söka på gatuadressen på hitta/eniro/etc och kanske få fram grannen under. De måste ju vara rasande över att ha en hundtoalett ovanför sin balkong!

• Anonym (Usch)

Sådana människor ska inte ha hund. Däremot om det är något som hänt nyligen så kan det kanske handla om Corona hysterikr som inte vill gå ut?
    Hörde om något liknande i ett reportage om Libanon där en svensk bodde som skrev att hennes hundar hade anpassat sig till att sitt inne i karantän. 

Har man hund så får man fasiken pallra sig ut oavsett vad. Stackars hund, bra att du gjorde en orosanmälan!

• Anonym (ace)

Förresten, går det att kopla in soc? Det handlar ju om en sanitär olägenhet och det borde bosociala vara involverade i.

• Tow2Mater
    LilaSvan skrev 2020-04-14 11:12:59 följande:

Jag själv anser att det är djurplågeri. Jag ser ju hur hunden stressat går runt runt runt och sen tillslut bajsar/kissar och sen står där och försöker gräva ner det, sen sätter den sig på stolen och går inte ner igen. Ägarna går ut och plockar bajs några gånger i veckan så de verkar ju ha gjort detta till en rutin.

Jag har själv inte ens hund, men har man skaffat en hund ska man gå ut med den. Vad jag vet kräver ju just den här rasen även lite extra motion?

Din hobby verkar vara att spionera på din granne.

Hur vet du de inte går ut?
  • Anonym (Man48)

Helt rätt spionage

Hunden behandlas som skit

Sibirien husky behöver mycket mer än en balkong

Är du en sann djurvän ? Filma hunden , gärna när den pinkar eller skiter på balkongen ...Anonym Polisanmäl , visa filmen för polisen.

Det är djurplågeri.

Kör hårt.

• Anonym (ace)
    Tow2Mater skrev 2020-04-14 19:10:06 följande:
    Din hobby verkar vara att spionera på din granne.

Hur vet du de inte går ut?
    Ja precis, När du ser att ett djur eller barn far illa så se för allt i världen till att inte agera! Det är alltid det bättre alternativet att skita i vilket och hoppas att den som uppenbarligen lider kanske inte gör det ändå, än att visa lite civilkurage och medmänsklighet.

(Jag är ironisk om de nu skulle gå dig förbi.)
  • Gizmo
    Anonym (Man48) skrev 2020-04-14 22:47:00 följande:
    Helt rätt spionage
    Hunden behandlas som skit
    Sibirien husky behöver mycket mer än en balkong
    Är du en sann djurvän ? Filma hunden , gärna när den pinkar eller skiter på balkongen ...Anonym Polisanmäl , visa filmen för polisen.
    Det är djurplågeri.
    Kör hårt.
    Stackars hund! Gråter
    Du gör helt rätt som anmäler.
Svar på tråden Grannen stänger sin hund ute