• LilaSvan

Grannen stänger sin hund ute

Jag bor i en lägenhet. I huset mitt emot på andra sidan gården, högst upp, bor ett par med sin hund, av vad jag kan se en Siberian eller Alaska husky. De har en balkong på kanske 2m 1 m max och utan tak, inte för att storleken spelar så stor roll, på balkongen står en stol.

Det kommer ju låta som att min hobby är att spionera på min granne, så är det inte, utan detta är någonting jag har noterat från mitt köksfönster varje gång jag lagar mat.

Jag har senaste tiden noterat att den där hunden sitter där ute på stolen, flera gånger om dagen. Detta har pågått i säkert flera månader men till en början tog jag ingen notis, jag tänkte att de helt enkelt hade dörren öppen och lät hunden sitta där. Sedan såg jag att dörren är stängd, återigen var min tanke att de kanske gjorde någonting och inte kunde ha hunden där, tex tapetserade eller någonting?

Men somsagt nu senaste tiden har jag noterat att den där hunden är utestängd och är det OFTA, den uträttar sina behov på balkongen, när den är färdig blir den insläppt, oftast är den utstängd 30-60 min, den går fram och tillbaka, ligger uppgivet ner eller sitter på stolen, krafsar på dörren .. Det är tillochmed så att ägarna öppnar dörren för att se om hunden är färdig och sen stänger igen om så inte är fallet. Jag ser hunden där ute så ofta att jag börjar fundera på om de går ut med hunden över huvudtaget?! Detta är oavsett väder och tid på dygnet.

Jag har gjort en orosanmälan, för jag tycker iaf att det här verkar helt fel. Hur lång tid tar sånt här innan de gör någonting för de någonting alls? Eller överreagerar jag? Vilket jag verkligen inte hoppas att ni anser. Stackars hund.

• Svar på tråden Grannen stänger sin hund ute
  • Anonym (b)

bra att du anmält
    låter som djurplågeri
    inte heller kul för dem med balkongen under om hunden pinkar på balkongen

• LilaSvan

Jag själv anser att det är djurplågeri. Jag ser ju hur hunden stressat går runt runt runt och sen tillslut bajsar/kissar och sen står där och försöker gräva ner det, sen sätter den sig på stolen och går inte ner igen. Ägarna går ut och plockar bajs några gånger i veckan så de verkar ju ha gjort detta till en rutin.

Jag har själv inte ens hund, men har man skaffat en hund ska man gå ut med den. Vad jag vet kräver ju just den här rasen även lite extra motion?

• lostandfound

Det låter onekligen som lata individer som valt helt fel hundras för dem. Jag har själv en polarhund och bor i lägenhet men nog fan kommer han ut på promenad och lek i parken under minst två timmar dagligen. Att de låter den stackaren rasta av sig själv på ett sådant litet område som en liten balkong, är definitivt djurplågeri. Varför i helvete skaffar man en sådan hund om man inte orkar ta hand om den!? Jättebra att du anmälde för det beteendet är INTE okej.

• Jemp

Bra att du anmäler (till länsstyrelsen antar jag). Har du kontaktat hyresvärden också?

Det är hundar som generellt tål kyla bättre än värme, så jag tänkte först att det inte var konstigt att den var ute på balkongen. Men att rasta där och ingen motion är absolut inte okej.

• Anonym (.)

Bra att du anmält, en balkong ska såklart inte användas som rastningsyta. Hundar ska man gå ut med för att få göra sina behov. Med det sagt så är vår ena hund ofta ute själv på balkongen, och nu innan det blir varmt så drar vi till dörren om oss, men vi har såklart koll på om hon kommer till dörren och vill bli insläppt. Hon ligger gärna där ute i solen och flyttar sig (och sin filt) när det blir skugga.

• LilaSvan
    Jemp skrev 2020-04-14 11:23:33 följande:

Bra att du anmäler (till länsstyrelsen antar jag). Har du kontaktat hyresvärden också?

Det är hundar som generellt tål kyla bättre än värme, så jag tänkte först att det inte var konstigt att den var ute på balkongen. Men att rasta där och ingen motion är absolut inte okej.

Ja precis. Nja det är lite knepigt det där. Jag bor inte själv i samma hus, så har alltså inte samma hyresvärd. Men det går ju kanske att få tag i. Jag får göra det, för det är över en vecka sedan jag anmälde till länsstyrelsen och medans vi pratar sitter hunden fortfarande där ute.
  • Anonym (Stackars hund)

Bra att du anmält! Jag föreslår att du filmar det där så att det står klart för länsstyrelsen i vilken omfattning detta faktiskt sker. Det blir ju tyvärr lätt annars ord mot ord...

• Anonym (Stackars hund)

Bra att du anmält! Jag föreslår att du filmar det där så att det står klart för länsstyrelsen i vilken omfattning detta faktiskt sker. Det blir ju tyvärr lätt annars ord mot ord...

• LilaSvan
    lostandfound skrev 2020-04-14 11:15:20 följande:

Det låter onekligen som lata individer som valt helt fel hundras för dem. Jag har själv en polarhund och bor i lägenhet men nog fan kommer han ut på promenad och lek i parken under minst två timmar dagligen. Att de låter den stackaren rasta av sig själv på ett sådant litet område som en liten balkong, är definitivt djurplågeri. Varför i helvete skaffar man en sådan hund om man inte orkar ta hand om den!? Jättebra att du anmälde för det beteendet är INTE okej.

Jag har övervägt om det är två pundare. För de släpper ju tillochmed ut hunden på balkongen när det har varit fina vårdagar och man njuter av att gå ut.

Jag har haft lust och gå dit och fråga om jag kan få hunden för de verkar uppenbarligen inte vilja ha den. Hade jag bott under dem hade jag nog tagit en stege och snott den. Jag mår dåligt av att se min "drömhund" bli behandlad så.
  • viseversa

solklart fall av djurplågeri. Dessutom en sån krävande ras som behöver fysisk och psykisk träning varje dag för att må bra. Sen blir ju balkongen sabbad av allt kiss. Stackars hund. Blir arg av att läsa detta.

Svar på tråden Grannen stänger sin hund ute