• Purenatrual

Ung och ofrivilligt barnlös

Hej! Som rubriken lyder så är jag en ung tjej som precis fyllt 24 år och är ofrivilligt barnlös. Det finns absolut ingen som jag kan prata med förutom min man såklart. Finns det någon där ute som går igenom detta (ursäkta ordvalet) helvete och vill dela med sig?

Vi har försökt i snart två år och står just nu i kö inför en fertilitetsutredning. Jag fick modet att berätta för mina föräldrar men även de säger ordern som jag hatar, ?stressa inte, det kommer?. Min man är frisk, vältränad med god hälsa och närmar sig 30. Jag själv har normalvikt med en reumatisk sjukdom. Doktorn informerade att när jag blir äldre kommer det bli svårare med barn men sålänge jag försöker i unga år så skall det inte vara några konstigheter. Det problematiska i framtiden kommer innebära högre risk för missfall. Jag står utan en medecin medan vi försöker få barn då medecinen kan orsaka fosterskador. Det innebär också att jag besväras mer av min sjukdom i vardagen och många gånger är jag nära på att ge upp barnförsöken för att kunna återgå till min medecin.

Övrigt så har jag en regelbunden mens med regelbundna positiva utslag på ägglossningstest. Det första halvåret tog jag inga tester och vi levde på som vanligt med mycket sex. Vi har alltid sex inför ägglossning. Uppenbarligen är det något fel då jag aldrig har blivit gravid.

Hoppas att någon där ute orkade läsa min text och som kanske vill följas åt. Vet inte om yngre använder familjeliv. Jag själv skaffade det nu och är helt desperat efter en eventuell ny vän :)

• Svar på tråden Ung och ofrivilligt barnlös
  • Purenatrual

Tack för era gulliga svar. Det värmer verkligen! Ser verkligen fram emot utredningen trots att det är skrämmande. Det är ovissheten som tär på mig som mest. Jag vill veta om det är möjligt eller inte så jag vet hur vi kan planera framtiden. Köpa hus får ligga på is ifall vi inte blir fler än två i familjen ändå. Jag har läst lite och förstått det som att man inte blir tagen på allvar i min ålder på en utredning. Jag har läst om par som blir hemskickade för att fortsätta försöka. Jag hoppas hoppas hoppas att de verkligen tar oss på allvar. Jag har ju trots allt medeciner att återförenas med för att lindra min sjukdom när/om barnet väl är på plats. Är det någon som vet om man blir erbjuden att prata med någon kurator i samband med utredningen? Jag behöver lära mig att tänka på annat kan man lugnt säga.

Vi har bestämt oss för att diskutera fosterfamilj samt adoption efter utredningen vid negativa besked.

Återigen tack för era fina svar!

Svar på tråden Ung och ofrivilligt barnlös