Inlägg från: Anonym (svårt att veta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svårt att veta)

Vuxna barn

Jag har inga bonusbarn men har varit ett själv. Jag bodde hemma hos mamma till jag var drygt tjugo (studerade) och åkte fortfarande till pappa varannan/var tredje helg och hälsade på. Jag var nog inte så självständig men har ändå alltid varit ansvarsfull osv och det har gått bra för mig. Gissningsvis bar jag min min väska själv däremot.

Till din fråga så vet jag flera kollegor/vänner som haft sina barn hemmaboende en bra bit över tjugo. Mycket på grund av bostadssituationen. Och kanske oftare när det gäller killar. Jag bor i 08-området.

Så angående tankar varför de fortfarande bor hemma beror det på deras ekonomi (jobb eller studier) och bostadsutbud. Med bara exemplet att en förälder bär deras väskor säger mer om föräldern än om "barnen". Och även att mamman inte hälsar.

Det jag kan säga om barn över tjugo bor hemma så bör de vara delaktiga i hushållsarbetet. Själv städade jag en av våningarna i villan hemma i den åldern och lagade en del mat. Hur jag själv kommer göra med barn i den åldern vet jag inte än. Men de ska inte bo kvar hemma bara för att det är bekvämast så. Jag skulle också stötta i att skaffa körkort så de kan bli mer självständiga. I alla fall om man inte bor centralt i en väldigt stor stad och mestadels åker kommunalt. Själv började jag åka tåg eller buss till min förälder någon gång under tonåren. Däremot blev jag hämtad vid närmaste busshållplats.

Svar på tråden Vuxna barn