Han tycker jag sover för länge
Beror ju på så många andra faktorer, som man inte får svar på i din TS.
Vad gör du när du väl klivit upp? Är du öppen för aktiviteter och komma hemifrån då, eller är det bara myskläder och hemmets vrå som gäller?
Hur ser arbetsfördelningen ut i hemmet i övrigt? Är det bara pappan som städar och lagar mat för att mamman "myser" förstår jag om han ruttnar, t.ex.
Bebisen är pappans barn också, även om han inte ammar. Vill pappan göra saker på sina lediga dagar (och inte bara ligga i sängen) så kan jag förstå om han vill ha sitt barn och sin fru med sig. Såklart det inte behöver vara värstingaktiviteter - men en promenad, en fika i parken med nyblivna farmor, en tur till ett vackert naturområde, gemensamt åka och kolla på olika barngrejer eller köpa blommor till trädgården och liknande saker är helt naturligt att ägna sig åt ett par timmar om dagen. Blir ju ändå väldigt många fler timmar med hemmamys.
Kan ju handla om oro också. Att man varit gravid och fött barn för tre månader sedan är ingen anledning att inte gå ut, promenera, sköta om sin hälsa och så vidare. Kanske oroar han sig för hur du mår om det är så att du inte vill gå ut i vårsolen och göra sådant du gillar i vanliga fall? Den bästa återhämtningen är inte alltid att vara fysiskt stilla och helt isolerad, utan oftare att röra sig på ett skonsamt sätt, träffa lagom med människor (nära vänner och kära släktingar), komma ut i friska luften och äta regelbundet och bra.