• möjligt

Barns boende när det inte finns något avtal?

Min första(eventuellt politiskt inkorrekta) fråga är hur tajt är din ekonomi?

Underhållet för det stora barnet är ju knappt 1500 kr och underhållet för bebisen kommer han ju inte ifrån.

För kanske kan du isf låta umgänget på ett naturligt sätt övergå till varannan helg och inte gå till försäkringskassan och kräva underhåll på ett bra tag?

• möjligt
    möjligt skrev 2020-04-06 19:54:08 följande:

Min första(eventuellt politiskt inkorrekta) fråga är hur tajt är din ekonomi?

Underhållet för det stora barnet är ju knappt 1500 kr och underhållet för bebisen kommer han ju inte ifrån.

För kanske kan du isf låta umgänget på ett naturligt sätt övergå till varannan helg och inte gå till försäkringskassan och kräva underhåll på ett bra tag?

Tänker att han då inte kommer att protestera.
  • möjligt
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-07 00:18:44 följande:

Jag har föräldrapenning utan att ha någon SGI så det är på lägsta nivån. Men jag skulle inte säga att jag har det dåligt ställt heller, hyran är hyfsad och räkningarna få så det blir lite mer än tillräckligt över. Inga onödiga kostnader, jag har inte ens spotify, och inga skulder. Dock har jag inte kunnat lägga undan något nämnvärt för sparande. Jag har råd att köpa fina saker till barnen ibland, och de får såklart allt de behöver. Men jag jämför alltid priser och är med i alla facebookgrupper jag hittat med spartips och billig matlagning etc. Jag ska inte klaga, vi har det bra och det är kul att se hur långt man får pengarna att räcka. Men som du förstår gör underhållsbidraget för barnet ganska stor skillnad i situationen. Vi skulle kunna klara oss utan, men när barnet ändå bor hos mig så mycket att försäkringskassans bedömning var att jag skulle få det vore det ju dumt att avsäga sig det så att pappan ska nöja sig med att bara ha barnet ibland.

Du sitter ju tyvärr i en rävsax mellan teori och praktik.

I teorin har du rätt till underhåll men i praktiken så gör den politiskt korrekta strävan efter 50-50 boende att ditt ex nyckfullt kan ändra umgänget hit och dit sålänge han säger till myndigheter att han är intresserad av varannan vecka.

Då hjälper det inte så mycket att du har rätt i teorin.

Så då får du se vilka möjligheter du faktiskt har i praktiken och där är det mer begränsat.

Snart är ditt barn stort nog att börja må dåligt av att pappan ställer in umgänge hit och dit.

Och i slutändan blir det ju en balans mellan hur viktigt underhållet är för din ekonomi och hur viktigt det är för dig med en lugn och stabil tillvaro där du kan lita på att umgänget följer schemat och där inte är något bråk om det.

Även om det tyvärr inte är så det borde vara så är det så det blir i praktiken.

Kanske kan du istället för ett formellt underhåll be pappan om att bidra vid specifika inköp lite då och då istället? Bara en ide

Antar att du redan har bostadsbidrag?
  • möjligt

[quote=80329505][quote-nick]Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-09 01:30:07 följande:[/quote-nick]Be

Det är kloka tankar. Vilken myndighet är det han ska vända sig till och säga att han vill ha 50/50? Familjerätten säger bara att de kan hjälpa oss skriva avtal, men bara om vi är överens. Han kan ju gå till tingsrätten och de skulle kunna döma till 50/50, men hur troligt vore det egentligen, när jag kan visa att barnet bott hos mig så mycket och har det skriftligt från pappan att han ber mig ta hans dagar om och om igen?

Om det bara funkade att be honom bidra vid specifika inköp istället hade det varit jättebra, men det går knappt att kommunicera med honom alls. Innan bebisen kom, och innan han visste om att jag ansökt om underhållsstöd, pratade jag med honom om att det kommer behövas en syskonvagn när det är 2 barn. Han ville verkligen inte bidra något till det, med ursäkten att det bara var jag som skulle använda den. Sen är det även jag som betalar för barnens försäkringar, den kostnaden ville han inte heller dela på. Då skulle han hellre ha dem oförsäkrade eftersom sjukvård ändå är gratis i Sverige.

Bostadsbidrag har jag, dock lite mindre än vad jag skulle kunna få eftersom jag ansökte om det innan vi flyttade isär och fyllde i att det större barnet skulle bo växelvis. (Pappan fyllde också i det) Det var ju det jag trodde då. Egentligen borde jag ändra min ansökan men det fanns inget enkelt sätt att ändra hur många dagar/månad barnet bor hos mig så jag skulle behöva ringa och prata med dem. Och då skulle det ju samtidigt komma fram att pappans ansökan är felaktig och han fått för mycket bostadsbidrag och det skulle ju ta hus i helvete när det kom fram till honom att jag ?skvallrat? så att han skulle få mindre bidrag.

[\quote]

Både familjerätten och tingsrätten stöttar generellt den förälder som yrkar för 50/50 boende om det inte finns väldigt starka skäl emot det.

Tycker du kan ändra din bostadsbidrags ansökan själv, det är ju ingen gemensam ansökan. Räkna ut hur många dagar barnet bott hos dig varje månad i snitt det senaste halvåret och aktiv det.

• möjligt
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-09 13:01:41 följande:

Tack, det var väldigt värdefull information! Det sparar ju massa krångel.Konstigt att familjerätten inte nämnt det. Men iofs, när vi pratade med dem sa han ju bara 12 nätter/månad så det kanske är därför? Men jag vet inte, jag hade ett missat samtal från dem så jag ska ringa upp när jag får barnen att ta tupplur... (Om det någonsin händer, idag är bara en sån där dag idag.)

Men varför är det så? De måste ju utgå från barnets bästa, det förstår jag. Men barnets bästa kan väll knappast vara att plötsligt bo 50% hos umgängesföräldern som ständigt ställt in umgänge? Bara för att han säger att han vill det?

Förlåt om jag var otydlig, jag behöver absolut inte prata med pappan om att ändra min ansökan så ja den ändrar jag själv, men jag behöver ringa försäkringskassan och få hjälp med det för så vitt jag såg fanns det ingenstans att ändra hur många dagar/månad barnet bor hos mig efter att man skickat in.

Tror det har med det politiskt korrekt att göra, det är ju väldigt svårt att avgöra vad som är i ett barns bästa intresse men generellt verkar domstolar värdera lika boende med föräldrar väldigt högt.

Men du kan ju ta det till tingsrätten och be om varannan helg baserat på hur han undvikit umgänget hittills. Yrkar han då på varannan vecka så lär han få det men då kommer du iaf att ha en dom på det som tydligt säger hur umgänget ska se ut. Och du får lov att gå genom tingsrätten utan ombud och då blir det ju i princip noll kostnad, vet inte om själva stämningsansökan kostar något.

Men vill du ta det den vägen så är det bra om du först tar det över mejl med pappan direkt(och spara konversationen). Tex säga att du gärna vill ha varannan vecka men hattgheten fungerar inte just nu och fråga om han vill gå över till varannan helg. Och sedan följer upp med mejlkonversationen beroende på hur det utvecklar sig. Då kan du visa tingsrätten historik och att du försökt samarbeta.

Angående bostadsbidrag, kan du kanske bara göra en ny ansökan?
Svar på tråden Barns boende när det inte finns något avtal?