Inlägg från: Anonym (munin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (munin)

Barns boende när det inte finns något avtal?

En förutsättning för avtalsbrott är att det finns någon sorts avtal/överenskommelse. Ni verkar inte ha det. Så det första är att ni behöver sätta er ner och komma överens om någonting. Det andra är att ni behöver sätta avtalet på papper eftersom muntliga överenskommelser sällan är värda någonting för omvärlden.

Tror ni behöver ett vattentätt avtal där allting är reglerat och att ingen av er gör avsteg från avtalet. Tror inte ni ska trixa och byta dagar utan helt enkelt följa det avtalet ni kommer överens om.

Hur skulle ett perfekt umgängesavtal se ut för dig? Och hur skulle det se ut för pappan?

• Anonym (munin)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-07 00:18:44 följande:

Problemet är ju just det, det vi var överens om gick inte att göra till ett avtal via familjerätten. Jag vill absolut ha ett avtal som vi binder oss till och inte är tillåtna några snedsteg, för det är aldrig jag som krånglar ändå.

Det jag tänker mig är att barnet skulle få vara varannan helg hos pappan, och 2 dagar i den veckan då det inte har helgen där. Kanske onsdag-fredag skulle kännas rimligt då, men jag kan vara flexibel. Så alltså vecka 1 är barnet hos pappan ons-fre och vecka 2 fre-sön. Eller kanske till och med fre-mån men jag har alltid fått tillbaka barnet på söndagar och det är enklare för pappan att slippa åka med barnet till förskolan eller mig på måndag morgon.

Det enda pappan vill ha är 12 nätter/månad och det spelar absolut ingen roll vilka dagar. (Helst ska det på kort varsel anpassas runt hans spontana fritidsaktiviteter.) Men jag tror ju att han bara ställer det kravet för att slippa betala underhåll och när jag tidigare hade gått med på det, höll han sig fortfarande inte till det utan hade barnet bara hälften så mycket i alla fall. (Det var ju dock bara överenskommelse oss emellan och inte bindande) Så jag går inte med på att han ska ha ett avtal där det står att barnet bor hos honom så mycket bara för att visa upp för försäkringskassan, när han i verkligheten inte kommer följa det. Och jag säger ju inte nej om han ber mig ha barnet hos mig på hans dagar, så det skulle bara sluta med att den faktiska boendesituationen för barnet inte ändrades, men att han slipper betala underhåll ändå för vad som står i ett avtal...Tyvärr är ekonomin inget att slå volter för direkt... Jag har föräldrapenning utan att ha någon SGI så det är på lägsta nivån. Men jag skulle inte säga att jag har det dåligt ställt heller, hyran är hyfsad och räkningarna få så det blir lite mer än tillräckligt över. Inga onödiga kostnader, jag har inte ens spotify, och inga skulder. Dock har jag inte kunnat lägga undan något nämnvärt för sparande. Jag har råd att köpa fina saker till barnen ibland, och de får såklart allt de behöver. Men jag jämför alltid priser och är med i alla facebookgrupper jag hittat med spartips och billig matlagning etc. Jag ska inte klaga, vi har det bra och det är kul att se hur långt man får pengarna att räcka. Men som du förstår gör underhållsbidraget för barnet ganska stor skillnad i situationen. Vi skulle kunna klara oss utan, men när barnet ändå bor hos mig så mycket att försäkringskassans bedömning var att jag skulle få det vore det ju dumt att avsäga sig det så att pappan ska nöja sig med att bara ha barnet ibland.

Underhållet baseras inte på något umgängesavtal utan på hur mycket barnet i praktiken bor hos dig.
Svar på tråden Barns boende när det inte finns något avtal?