Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-07 00:18:44 följande:
Jag har föräldrapenning utan att ha någon SGI så det är på lägsta nivån. Men jag skulle inte säga att jag har det dåligt ställt heller, hyran är hyfsad och räkningarna få så det blir lite mer än tillräckligt över. Inga onödiga kostnader, jag har inte ens spotify, och inga skulder. Dock har jag inte kunnat lägga undan något nämnvärt för sparande. Jag har råd att köpa fina saker till barnen ibland, och de får såklart allt de behöver. Men jag jämför alltid priser och är med i alla facebookgrupper jag hittat med spartips och billig matlagning etc. Jag ska inte klaga, vi har det bra och det är kul att se hur långt man får pengarna att räcka. Men som du förstår gör underhållsbidraget för barnet ganska stor skillnad i situationen. Vi skulle kunna klara oss utan, men när barnet ändå bor hos mig så mycket att försäkringskassans bedömning var att jag skulle få det vore det ju dumt att avsäga sig det så att pappan ska nöja sig med att bara ha barnet ibland.
Du sitter ju tyvärr i en rävsax mellan teori och praktik.
I teorin har du rätt till underhåll men i praktiken så gör den politiskt korrekta strävan efter 50-50 boende att ditt ex nyckfullt kan ändra umgänget hit och dit sålänge han säger till myndigheter att han är intresserad av varannan vecka.
Då hjälper det inte så mycket att du har rätt i teorin.
Så då får du se vilka möjligheter du faktiskt har i praktiken och där är det mer begränsat.
Snart är ditt barn stort nog att börja må dåligt av att pappan ställer in umgänge hit och dit.
Och i slutändan blir det ju en balans mellan hur viktigt underhållet är för din ekonomi och hur viktigt det är för dig med en lugn och stabil tillvaro där du kan lita på att umgänget följer schemat och där inte är något bråk om det.
Även om det tyvärr inte är så det borde vara så är det så det blir i praktiken.
Kanske kan du istället för ett formellt underhåll be pappan om att bidra vid specifika inköp lite då och då istället? Bara en ide
Antar att du redan har bostadsbidrag?