Inlägg från: tulpanis |Visa alla inlägg
  • tulpanis

    Erfarenheter från dig med barn med sen språkutveckling

    Vår son sa sitt första ord när han var 2 år och 3 månader. Det är nästan exakt ett år sedan nu. I dag har han ett stort ordförråd, säger ibland meningar på 2-4 ord, men är ju fortfarande märkbart efter. Det märks att han memorerar en del grejer, utan att kanske förstå vad det egentligen betyder, använder ett uttryck han hört oss säga i en viss situation. Men oftast förstår han. Inte kommit dit att han ställer frågor och det är inte alltid han svarar på frågor heller, när andra frågor. Han har inte riktigt fokuset känns det som. 

    Tyvärr känns det ju som att man lätt hamnar efter på flera plan när man inte har språket, inte minst vad gäller lek och umgänge med andra barn. Så har det verkligen blivit för vår son, att han liksom hamnat utanför redan från början, och nu har han lite svårt att hämta hem det känns det som. Vet liksom inte hur han ska umgås med andra barn. Men vuxna är det inga problem alls, han är jättesocial och kommunikativ. Han gör sig absolut förstådd. 

    Kan tillägga att han kan hela alfabetet. Bokstäverna men också ordningen på många av dem. 

    Ibland läser man att en språkförsening sällan kommer ensam, men jag tycker man både hör och läser om barn som varit sena och som inte har någon form av diagnos. Vi funderar ibland på autism men tycker samtidigt att det är så mycket som inte stämmer för det. Det är liksom "bara" språket och det sociala som är trixigt, i stort sett. Hur har det utvecklats för dig som också haft ett barn som var sent?

  • Svar på tråden Erfarenheter från dig med barn med sen språkutveckling
  • tulpanis
    Meriall skrev 2020-04-06 18:40:43 följande:
    Hej! Vi pratades vid tidigare och jag har en dotter som är lik din son. Mitt andra barn blev svårt sjukt så jag hamnade utanför FL ett bra tag men nu mår han äntligen bättre. Såg att du skickat pm men av någon anledning kan jag inte läsa det så tänkte att jag skriver här istället. 

    De är fortfarande väldigt lika! Min dotter har också stort ordförråd och kan säga meningar på 3-4 ord ibland men har svårt att svara på frågor som inte är superenkla och jag upplever också att hon inte riktigt har fokus eller hur man ska beskriva det. Hon är nu 3 år och 5 mån och hennes språk är ungefär så kommunikativt som jag skulle förvänta mig av en tvååring. Jag tycker att hon är ganska ojämn. Ibland säger/förstår hon mer avancerade saker men har problem med enkla. 

    Jag upplever samma sak, att hon har problem med att leka med jämnåringa pga det här, men att det går bra med vuxna. Hon har inte heller något problem med att göra sig förstådd om hon vill något. 

    Sedan alfabetet.. .hon kan hela alfabetet på tre språk, och känner igen alla bokstäver. Hon kan räkna till 199 på både svenska och engelska och förstår även mängder etc så det är inte bara uppräkning. 

    Vi ska få göra en autismutredning eftersom hon är gränsfall enligt dem. Vi har fått göra en begåvningsutredning som visade att hon inte har någon utvecklingsstörning och ligger snäppet över normalt begåvningsmässigt men språkligt låg hon under. Man skulle få minst 80 på ett test för att ligga "normalt" och hon fick 67 på det språktestet. 
    Hej!

    Vad skönt att det är bättre med din son!

    Tänk att våra barn följs åt fortfarande vad gäller styrkor och "svagheter", det verkar liksom vara designade likadant :) 

    Herregud, alfabetet på tre språk och räkna till 199, helt otroligt ju! 

    Jag har inte så mycket erfarenhet av andra barn så jag vet inte riktigt på vilken nivå han ligger, han fick godkänt av BVC-tanten utifrån det hon hörde. Men visst saknar han mycket i jämförelse med jämnåriga. 

    Okej, är det BVC som sett till att det blir utredning? När börjar den? Vi har uppföljning i höst där, för att se hur det sociala utvecklats. Jag räknar nästan med att det blir en utredning då. 
  • tulpanis
    Ellie skrev 2020-04-06 18:50:26 följande:

    Jag kan inte svara på hur det blir på lång sikt, men har en dotter som nyss fyllt 5 år och varit sen. Hon började prata begripligt (för andra än oss) först efter drygt 3 års ålder. Hon hade då också svårt med det sociala och valde att leka själv istället för att inte bli förstådd av andra barn. Hon har dock hela tiden lekt med sin storasyster.

    Nu, ett par år senare, har hon ett bra språk, med stor ordförståelse och korrekt grammatik, men har fortfarande svårt med uttalet av flera bokstäver/ljud (U blir O, R kan hon inte, I blir E (bel, istället för bil osv), samt hennes konsonanter är lite för "mjuka" i uttalet). Hon kan dock i stort sett alltid göra sig förstådd när det gäller lek, men är fortfarande socialt efter som jag ser det. Hon leker gärna själv, men har stunder där hon leker bra tillsammans med andra. Hon verkar dock bli uttröttad av för mycket lek, och drar sig då undan en stund. Hon har flera "låtsaskompisar", men verkar intresserad av att ha riktiga vänner.

    Hon har fått sin hörsel kontrollerad, och den är perfekt, men det är ofta svårt att få henne att lyssna/svara när man ställer frågor av typen "vill du dricka mjölk eller vatten" eller "vill du gå ut en stund", osv. Det är som om hon tänker ut svaret för sig själv och sedan inte tycker det är viktigt att svara högt. Man känner sig totalt ignorerad.

    Hon gillar bokstäver och siffror, och lärde sig läsa i stort sett själv strax efter 4 års ålder. Nu läser hon flytande, men är inte så intresserad av att själv sätta sig vid en bok. Målar och skriver gärna, men hade kvar "småbarnsgreppet" om pennan tills vi aktivt tränade bort det med penngrepp för ett par månader sedan.

    Jag har tänkt tanken med drag av autism, men samtidigt kan hon mycket väl vara en "normalvariant". Både jag och hennes pappa är introverta typer, så tänker att hon också kan ha drag av det. Jag hoppas att det kommer fungera bra att börja förskoleklass, och att hon hittar någon vän på samma sociala nivå som henne själv.


    Tack för att du delar med dig! Jag har många gånger tänkt likadant, att han brås på sina föräldrar. Vi är båda introverter som inte är särskilt sociala och som ogillar för mycket intryck. Jag är dessutom högkänslig, vilket ju har en del egenskaper gemensamt med autism. Min sambo var själv väldigt omogen och sen socialt när han var liten. 

    Hm, verkar vara vanligt att den här "varianten" av kids gillar siffror och bokstäver. Intressant. 
  • tulpanis
    Ellie skrev 2020-04-06 18:53:19 följande:
    Vi fick remiss till logoped och remiss för hörselutredning ungefär vid 3 års ålder från BVC. Logopedkontakten har gett vissa tips om träning av ljud, men hittills har vi inte gått in för att "hårdträna", utan har mest uppföljningsbesök för att kolla läget. Troligen blir det mer aktiv träning i höst (5,5 års ålder). Dottern har hittills varit lite obekväm med träning, när hon inte får till ljuden rätt.
    Vi har också varit hos logoped men det var innan han började prata och sen precis i början. Hon försökte mest se om han förstod och ville interagera men han var oftast inte alls på humör för det. Och sen introducerade hon tecken och bilstöd, det var han inte alls intresserad av. Hade inte fokuset.

    Vår son kan fokusera längre stunder på sak (utöver skärmar förstås), till exempel ligger vi länge och läser vid nattning. Älskar bollar och att spela fotboll och basket och det kan vi göra länge. Samtidigt har han svårt att fokusera på andra grejer, myror i brallan, springer omkring.
  • tulpanis
    Meriall skrev 2020-04-06 19:08:10 följande:

    Ja otroligt vad likt det verkar vara! Vad intressant om det fortsätter att vara så. 


    Nej hon fick godkänt av BVC när vi var där senast men det var ett tag sen nu. Vi var på en rutin-checkup på barnkliniken pga att hon är född lite tidigt och då tog jag upp det jag märkte och de skickade vidare till en bedömning. Jag tror att det blir i höst som det blir utredning också, senhöst förmodligen med tanke på väntetiderna. 


    Logopeden (som vi inte kommer träffa mer nu) föreslog också bildstöd men jag är skeptisk. Tycker inte att hennes språk är så dåligt att det behövs och tror inte heller att hon har fokus nog att uppmärksamma det riktigt. 


    Ellie skrev 2020-04-06 18:53:19 följande:
    Vi fick remiss till logoped och remiss för hörselutredning ungefär vid 3 års ålder från BVC. Logopedkontakten har gett vissa tips om träning av ljud, men hittills har vi inte gått in för att "hårdträna", utan har mest uppföljningsbesök för att kolla läget. Troligen blir det mer aktiv träning i höst (5,5 års ålder). Dottern har hittills varit lite obekväm med träning, när hon inte får till ljuden rätt.

    Intressant att din dotter varit likadan, men det verkar ju som att det blivit lite bättre med åldern ändå om jag förstår dig rätt? Vi har också gjort hörselutredning men den var okej. Hon har lite dåligt uttal ibland men enligt logopeden så är det inom det normala för hennes ålder och inget konstigt där. Min dotter älskar också att måla. 


    Intressant det där om det kan vara något ärftligt. Jag var också väldigt tidig med att lära mig läsa men varken jag eller pappan har några autistiska eller högkänsliga drag. Introverta är vi båda dock. 


    Exakt, inte en chans att han skulle ha fokus nog för bildstöd, så det gick bort. Samma här att hans språk ändå är så pass bra. Vi kommer väl tillbaka till logoped sen längre fram om hans uttal behöver tränas. 
  • tulpanis

    Det där med att rada upp grejer har han aldrig gjort, men han är rätt snäv i sin repertoar i aktiviteter. Han lekar inga rollekar eller låtsaslekar, utan det är mycket köra bilar, rulla bollar, stapla klossar, bilbanor, böcker. Han älskar memory så det kör vi en del. Ute är det mycket gunga och spela boll. Bygga sandkakor. 

    Leker era låtsaslekar? Sonen kan ge nappflaska åt någon leksak, i dag bjöd han Greta gris på pommes frites, kan låtsas att objekt ska gå på pottan, etc. Låtsasdricka ur ett glas. Men det är alltså korta enskilda händelser, inte en längre lek. Han har en liten kassaapparat som han scannar med och lägger saker på bandet, så han använder absolut leksaker ändamålsenligt ändå.

  • tulpanis
    elin1989 skrev 2020-04-06 22:11:22 följande:

    Min son var också sen med språket, både att förstå och talet och till viss del med det sociala. Aldrig mer än 2-3 ordsmeningar vid 3 år. Han började gå hos logoped vid typ 2 år och 3 månader och började komma ikapp runt 3.5, innan dess gick det väldigt långsamt. Jag skulle säga att han var nästan ikapp vid 4 och definitivt "normal" nu (6.5). Han började skolan när han var 4 år och 10 månader (vi bor inte i Sverige) och han har inte haft några problem där, läser väldigt bra för sin ålder.


    Tack, det låter hoppfullt!
  • tulpanis

    Min son säger fortfarande inte "ja", däremot "nej" numera. Men allt funkar ju bra ändå, han tycker kanske inte att det behövs. Han har liksom en lite annorlunda "språkutveckling" nu när språket kommit igång också. Hur är det för era?

  • tulpanis
    elin1989 skrev 2020-04-06 22:11:22 följande:

    Min son var också sen med språket, både att förstå och talet och till viss del med det sociala. Aldrig mer än 2-3 ordsmeningar vid 3 år. Han började gå hos logoped vid typ 2 år och 3 månader och började komma ikapp runt 3.5, innan dess gick det väldigt långsamt. Jag skulle säga att han var nästan ikapp vid 4 och definitivt "normal" nu (6.5). Han började skolan när han var 4 år och 10 månader (vi bor inte i Sverige) och han har inte haft några problem där, läser väldigt bra för sin ålder.


    Väldigt skönt att läsa att det gått långsamt för andra också men sen hamnat ikapp. Tycker ofta man hör att när det väl släpper, så går det fort, men så verkar det ju inte alltid vara. 
  • tulpanis
    elin1989 skrev 2020-04-06 22:11:22 följande:

    Min son var också sen med språket, både att förstå och talet och till viss del med det sociala. Aldrig mer än 2-3 ordsmeningar vid 3 år. Han började gå hos logoped vid typ 2 år och 3 månader och började komma ikapp runt 3.5, innan dess gick det väldigt långsamt. Jag skulle säga att han var nästan ikapp vid 4 och definitivt "normal" nu (6.5). Han började skolan när han var 4 år och 10 månader (vi bor inte i Sverige) och han har inte haft några problem där, läser väldigt bra för sin ålder.


    Väldigt skönt att läsa att det gått långsamt för andra också men sen hamnat ikapp. Tycker ofta man hör att när det väl släpper, så går det fort, men så verkar det ju inte alltid vara. 
  • tulpanis
    elin1989 skrev 2020-04-07 11:55:23 följande:
    Det tog jättelång tid för min son att svara ja och nej också. Kommer inte ihåg exakt när han gjorde det dock. Det mest oroande med min son var att hans förståelse också var långt under medel. Kommer ihåg att flera sa till mig typ "äsch talet kommer igång, det viktiga är att de förstår!" Och jag tänkte, men om de inte förstår då???
    Okej! Intressant att det var samma för din son. Jag kan också fundera över huruvida han förstår ibland eller ej.
  • tulpanis
    Ellie skrev 2020-04-07 12:13:03 följande:
    Min dotter är generellt dålig på att svara på frågor. Man kan tex fråga tre gånger "vill du ha vatten?", sedan tröttna på att vänta på svar och ge henne ett glas vatten. Hon kan då bli ledsen och säga "jag ville ha mjölk".

    Eller "vill du följa med till affären"... inget svar trots upprepade frågor, och när man väl skall åka (utan henne) blir hon ledsen och säger "jag vill ju följa med".

    Det går inte heller så bra att fråga henne om hon är hungrig eller be henne välja mellan två rätter, då säger hon "nej". Sätter man däremot fram mat framför henne så äter hon.

    Hon verkar inte tycka det är så viktigt att svara på allt. Ibland för att hon redan "svarat i sitt huvud", och ibland för att hon "fortfarande tänker på svaret", ibland kanske för att det är "onödiga frågor".
    Jag förstår hur du menar i sista stycket där, kan uppleva samma sak. Att han verkar tycka att det är onödigt att svara.

    Min son svarar på frågor när han får val, vill du ha äpple eller päron, eller vem lekte du med på lekplatsen, vad åt du till lunch, men främst när jag och sambon frågor. Andra personer har svårare att "fånga honom". När vi ringer upp mormor eller farmor på Facetime och de försöker fråga honom saker så struntar han helt i det.

    Gällande ja och nej så svarar han typ "banan" på frågan: vill du ha banan?
  • tulpanis

    Min känsla utifrån vad BVC antydde och vad man läser så är ju ett "udda" socialt beteende och sen språkutveckling skäl nog för att åtminstone träffa en läkare som kan avgöra om utredning är aktuellt. Trots att barnet saknar många av de andra typiska symtomen.

    Det är såklart bra att nätet är hyffsat finmaskigt, så att stöd kan sättas in vid behov, men samtidigt kan jag känna att det inte är bra att göra något förhastat heller. Man måste ju kunna få vara lite annorlunda utan att för den skull ha en diagnos! Alla kan ju inte följa samma mall. 

    Tänker alla barn som stack ut förr, innan det blev så "inne" med diagnoser, många av dem lär ha klarat sig fint i livet utan en diagnos. 

  • tulpanis
    Meriall skrev 2020-04-08 01:16:59 följande:
    :O så likt! Min dotter har lärt sig säga "inte" och hon säger det istället för nej. "Inte borsta tänderna!" "Inte äta makaroner", "Inte sova", "ingen mössa" etc. Ja säger hon inte utan om jag säger "vill du ha mat" så svarar hon "mat!" eller "Inte äta, ingen mat!".

    Rollekar är också som du beskriver, småsaker. Kan mata ett gosedjur eller ta på sig en lejonmask och morra och jaga mig. Eller låtsas vara en orm. Men det är inga avancerade lekar.

    Hon kan välja om man frågar tex "vill du ha rött eller grönt äpple?" men det tar som en stund och man får oftast upprepa frågan.
    Men jösses! För det är samma här, att han kan säga nej men oftast säger "inte", precis som din dotter. Inte, inte, inte!

    Om din dotter fick bedömningen "gränsfall autism" kan jag väl nästan applicera det på mitt barn också då med tanke på hur lika de är. ;)
  • tulpanis
    eva2killar skrev 2020-04-08 12:06:32 följande:

    Hej, jag hade också ett barn med språkstörningar som hade denna egenhet (inte banan, alternativt banan).

    Någonstans ifrån fick vi tipset att introducera tack, där tackandet låtsades vara för att det är artigt/snällt.

    Alltså: om någon frågar om du vill ha en banan då ska du svara ja TACK eller nej TACK

    Resultatet blev nej tack istället för inte tack men ja var svårare, det blev banan tack.

    Men för omgivningen fungerade det ju bättre!

    En numera alldeles normalt fungerande tonåring


    Jaså! Det verkar vara vanligt att barn med sen språkutveckling har just denna grejen med ja och nej. Intressant! Bra tips, tack!
  • tulpanis

    En annan liten egenhet han har är att han ofta säger "hej då" istället för nej eller inte.

    "Ska vi borsta tänderna?"

    "Hej då, hej då!" Skrattande

  • tulpanis

    Men visst blir man fundersam ibland, kring det där med oförmågan att göra konversation? Handlar det om att han inte förstår, inte fokuserar/lyssnar på det man säger, liksom upptagen med annat, eller helt enkelt bara inte tycker det är värt att svara? Vi upplever att han förstår men ibland undrar man ju. Ibland får man direkta svar men ibland: nada.

  • tulpanis
    Meriall skrev 2020-04-06 18:40:43 följande:
    Hej! Vi pratades vid tidigare och jag har en dotter som är lik din son. Mitt andra barn blev svårt sjukt så jag hamnade utanför FL ett bra tag men nu mår han äntligen bättre. Såg att du skickat pm men av någon anledning kan jag inte läsa det så tänkte att jag skriver här istället. 

    De är fortfarande väldigt lika! Min dotter har också stort ordförråd och kan säga meningar på 3-4 ord ibland men har svårt att svara på frågor som inte är superenkla och jag upplever också att hon inte riktigt har fokus eller hur man ska beskriva det. Hon är nu 3 år och 5 mån och hennes språk är ungefär så kommunikativt som jag skulle förvänta mig av en tvååring. Jag tycker att hon är ganska ojämn. Ibland säger/förstår hon mer avancerade saker men har problem med enkla. 

    Jag upplever samma sak, att hon har problem med att leka med jämnåringa pga det här, men att det går bra med vuxna. Hon har inte heller något problem med att göra sig förstådd om hon vill något. 

    Sedan alfabetet.. .hon kan hela alfabetet på tre språk, och känner igen alla bokstäver. Hon kan räkna till 199 på både svenska och engelska och förstår även mängder etc så det är inte bara uppräkning. 

    Vi ska få göra en autismutredning eftersom hon är gränsfall enligt dem. Vi har fått göra en begåvningsutredning som visade att hon inte har någon utvecklingsstörning och ligger snäppet över normalt begåvningsmässigt men språkligt låg hon under. Man skulle få minst 80 på ett test för att ligga "normalt" och hon fick 67 på det språktestet. 
    Hur gick det där begåvningstestet till? Funderar en del på hur det ska gå med sonen som har svårt att sitta still och fokusera etc.
  • tulpanis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-09 18:20:01 följande:
    Man får inte ta för givet att barnet förstår. Jag har ett barn med språkstörning, tvillingen har det inte. Jag läste samma nattsaga för dem tillsammans. När flickan var tre så kom hon med enklare böcker för tvååringar och ville att jag skulle läsa dem istället. I skolan tyckte de att hon slarvade. Hon missade ändelser, stavade fel, hade inte alltid korrekt grammatik. Hon kunde inte hålla den röda tråden i en berättelse. Eftersom hon är tydligt begåvad antog pedagogerna att hon slarvade. Men det gjorde hon inte, hon har språkstörning, hon hade t.o.m. diagnosen när hon började skolan men lärarna verkar inte ha någon kunskap om språkstörning. Vår dotter är nu tonåring och går på gymnasiet. Hon har ingen annan diagnos. Nu går det bra, men jag märker fortfarande av det, när jag går igenom det hon skrivit för skolarbetet hemma, hjälper henne ibland. Men hon klarar skolan nu, men oj så tufft det var i framför allt mellanstadiet.
    Okej! Hur var hennes talade språk när hon var liten, när började hon prata och hur såg utvecklingen ut? Vi har också funderat på språkstörning.
  • tulpanis

    TS här. Vill bara berätta att sonen nu har en autismdiagnos nivå 2. Så våra misstankar som vi haft sen han var 1 år stämde alltså. Han fick diagnosen när han var 5 år och i efterhand kan jag önska att vi hade sökt hjälp tidigare, och inte lyssnat på ?han är bara sen?, ?alla är olika?. Till alla er som oroar er och sitter och googlar - kolla upp det! Det är mycket bättre för barnet med en tidig diagnos och rätt sorts stöd tidigt! Och ni som föräldrar slipper undra. 

Svar på tråden Erfarenheter från dig med barn med sen språkutveckling