• Meriall

Erfarenheter från dig med barn med sen språkutveckling

tulpanis skrev 2020-04-06 16:53:37 följande:

Vår son sa sitt första ord när han var 2 år och 3 månader. Det är nästan exakt ett år sedan nu. I dag har han ett stort ordförråd, säger ibland meningar på 2-4 ord, men är ju fortfarande märkbart efter. Det märks att han memorerar en del grejer, utan att kanske förstå vad det egentligen betyder, använder ett uttryck han hört oss säga i en viss situation. Men oftast förstår han. Inte kommit dit att han ställer frågor och det är inte alltid han svarar på frågor heller, när andra frågor. Han har inte riktigt fokuset känns det som. 

Tyvärr känns det ju som att man lätt hamnar efter på flera plan när man inte har språket, inte minst vad gäller lek och umgänge med andra barn. Så har det verkligen blivit för vår son, att han liksom hamnat utanför redan från början, och nu har han lite svårt att hämta hem det känns det som. Vet liksom inte hur han ska umgås med andra barn. Men vuxna är det inga problem alls, han är jättesocial och kommunikativ. Han gör sig absolut förstådd. 

Kan tillägga att han kan hela alfabetet. Bokstäverna men också ordningen på många av dem. 

Ibland läser man att en språkförsening sällan kommer ensam, men jag tycker man både hör och läser om barn som varit sena och som inte har någon form av diagnos. Vi funderar ibland på autism men tycker samtidigt att det är så mycket som inte stämmer för det. Det är liksom "bara" språket och det sociala som är trixigt, i stort sett. Hur har det utvecklats för dig som också haft ett barn som var sent?

Hej! Vi pratades vid tidigare och jag har en dotter som är lik din son. Mitt andra barn blev svårt sjukt så jag hamnade utanför FL ett bra tag men nu mår han äntligen bättre. Såg att du skickat pm men av någon anledning kan jag inte läsa det så tänkte att jag skriver här istället. 

De är fortfarande väldigt lika! Min dotter har också stort ordförråd och kan säga meningar på 3-4 ord ibland men har svårt att svara på frågor som inte är superenkla och jag upplever också att hon inte riktigt har fokus eller hur man ska beskriva det. Hon är nu 3 år och 5 mån och hennes språk är ungefär så kommunikativt som jag skulle förvänta mig av en tvååring. Jag tycker att hon är ganska ojämn. Ibland säger/förstår hon mer avancerade saker men har problem med enkla. 

Jag upplever samma sak, att hon har problem med att leka med jämnåringa pga det här, men att det går bra med vuxna. Hon har inte heller något problem med att göra sig förstådd om hon vill något. 

Sedan alfabetet.. .hon kan hela alfabetet på tre språk, och känner igen alla bokstäver. Hon kan räkna till 199 på både svenska och engelska och förstår även mängder etc så det är inte bara uppräkning. 

Vi ska få göra en autismutredning eftersom hon är gränsfall enligt dem. Vi har fått göra en begåvningsutredning som visade att hon inte har någon utvecklingsstörning och ligger snäppet över normalt begåvningsmässigt men språkligt låg hon under. Man skulle få minst 80 på ett test för att ligga "normalt" och hon fick 67 på det språktestet. 
  • Meriall
    tulpanis skrev 2020-04-06 18:50:25 följande:
    Hej!

Vad skönt att det är bättre med din son!

Tänk att våra barn följs åt fortfarande vad gäller styrkor och "svagheter", det verkar liksom vara designade likadant :) 

Herregud, alfabetet på tre språk och räkna till 199, helt otroligt ju! 

Jag har inte så mycket erfarenhet av andra barn så jag vet inte riktigt på vilken nivå han ligger, han fick godkänt av BVC-tanten utifrån det hon hörde. Men visst saknar han mycket i jämförelse med jämnåriga. 

Okej, är det BVC som sett till att det blir utredning? När börjar den? Vi har uppföljning i höst där, för att se hur det sociala utvecklats. Jag räknar nästan med att det blir en utredning då. 

Ja otroligt vad likt det verkar vara! Vad intressant om det fortsätter att vara så. 

Nej hon fick godkänt av BVC när vi var där senast men det var ett tag sen nu. Vi var på en rutin-checkup på barnkliniken pga att hon är född lite tidigt och då tog jag upp det jag märkte och de skickade vidare till en bedömning. Jag tror att det blir i höst som det blir utredning också, senhöst förmodligen med tanke på väntetiderna. 

Logopeden (som vi inte kommer träffa mer nu) föreslog också bildstöd men jag är skeptisk. Tycker inte att hennes språk är så dåligt att det behövs och tror inte heller att hon har fokus nog att uppmärksamma det riktigt. 

Ellie skrev 2020-04-06 18:53:19 följande:
    Vi fick remiss till logoped och remiss för hörselutredning ungefär vid 3 års ålder från BVC. Logopedkontakten har gett vissa tips om träning av ljud, men hittills har vi inte gått in för att "hårdträna", utan har mest uppföljningsbesök för att kolla läget. Troligen blir det mer aktiv träning i höst (5,5 års ålder). Dottern har hittills varit lite obekväm med träning, när hon inte får till ljuden rätt.

Intressant att din dotter varit likadan, men det verkar ju som att det blivit lite bättre med åldern ändå om jag förstår dig rätt? Vi har också gjort hörselutredning men den var okej. Hon har lite dåligt uttal ibland men enligt logopeden så är det inom det normala för hennes ålder och inget konstigt där. Min dotter älskar också att måla. 

Intressant det där om det kan vara något ärftligt. Jag var också väldigt tidig med att lära mig läsa men varken jag eller pappan har några autistiska eller högkänsliga drag. Introverta är vi båda dock. 

• Meriall
    tulpanis skrev 2020-04-07 07:31:22 följande:

Min son säger fortfarande inte "ja", däremot "nej" numera. Men allt funkar ju bra ändå, han tycker kanske inte att det behövs. Han har liksom en lite annorlunda "språkutveckling" nu när språket kommit igång också. Hur är det för era?

:O så likt! Min dotter har lärt sig säga "inte" och hon säger det istället för nej. "Inte borsta tänderna!" "Inte äta makaroner", "Inte sova", "ingen mössa" etc. Ja säger hon inte utan om jag säger "vill du ha mat" så svarar hon "mat!" eller "Inte äta, ingen mat!".

Rollekar är också som du beskriver, småsaker. Kan mata ett gosedjur eller ta på sig en lejonmask och morra och jaga mig. Eller låtsas vara en orm. Men det är inga avancerade lekar.

Hon kan välja om man frågar tex "vill du ha rött eller grönt äpple?" men det tar som en stund och man får oftast upprepa frågan.
  • Meriall

Vad lustigt att det är så likt :D

Det är som konstigt tycker jag att hon böjer orden inte/inget/ingen helt rätt men kan inte använda nej. Man tänker att det vore lättare att använda bara "nej" alltid.

Vad skönt att ditt barn är normalfungerande nu eva2killar :)

Tulpanis jaa det är så likt så det kan du nog. Men vi får se vad hennes utredning visar, hon har inte fått någon diagnos än.

Svar på tråden Erfarenheter från dig med barn med sen språkutveckling