• Ellie

    Erfarenheter från dig med barn med sen språkutveckling

    Jag kan inte svara på hur det blir på lång sikt, men har en dotter som nyss fyllt 5 år och varit sen. Hon började prata begripligt (för andra än oss) först efter drygt 3 års ålder. Hon hade då också svårt med det sociala och valde att leka själv istället för att inte bli förstådd av andra barn. Hon har dock hela tiden lekt med sin storasyster.

    Nu, ett par år senare, har hon ett bra språk, med stor ordförståelse och korrekt grammatik, men har fortfarande svårt med uttalet av flera bokstäver/ljud (U blir O, R kan hon inte, I blir E (bel, istället för bil osv), samt hennes konsonanter är lite för "mjuka" i uttalet). Hon kan dock i stort sett alltid göra sig förstådd när det gäller lek, men är fortfarande socialt efter som jag ser det. Hon leker gärna själv, men har stunder där hon leker bra tillsammans med andra. Hon verkar dock bli uttröttad av för mycket lek, och drar sig då undan en stund. Hon har flera "låtsaskompisar", men verkar intresserad av att ha riktiga vänner.

    Hon har fått sin hörsel kontrollerad, och den är perfekt, men det är ofta svårt att få henne att lyssna/svara när man ställer frågor av typen "vill du dricka mjölk eller vatten" eller "vill du gå ut en stund", osv. Det är som om hon tänker ut svaret för sig själv och sedan inte tycker det är viktigt att svara högt. Man känner sig totalt ignorerad.

    Hon gillar bokstäver och siffror, och lärde sig läsa i stort sett själv strax efter 4 års ålder. Nu läser hon flytande, men är inte så intresserad av att själv sätta sig vid en bok. Målar och skriver gärna, men hade kvar "småbarnsgreppet" om pennan tills vi aktivt tränade bort det med penngrepp för ett par månader sedan.

    Jag har tänkt tanken med drag av autism, men samtidigt kan hon mycket väl vara en "normalvariant". Både jag och hennes pappa är introverta typer, så tänker att hon också kan ha drag av det. Jag hoppas att det kommer fungera bra att börja förskoleklass, och att hon hittar någon vän på samma sociala nivå som henne själv.

  • Ellie
    tulpanis skrev 2020-04-06 18:50:25 följande:
    Okej, är det BVC som sett till att det blir utredning? När börjar den? Vi har uppföljning i höst där, för att se hur det sociala utvecklats. Jag räknar nästan med att det blir en utredning då. 
    Vi fick remiss till logoped och remiss för hörselutredning ungefär vid 3 års ålder från BVC. Logopedkontakten har gett vissa tips om träning av ljud, men hittills har vi inte gått in för att "hårdträna", utan har mest uppföljningsbesök för att kolla läget. Troligen blir det mer aktiv träning i höst (5,5 års ålder). Dottern har hittills varit lite obekväm med träning, när hon inte får till ljuden rätt.
  • Ellie

    Vi fick också tips om TAKK (tecken som stöd), men inte heller vi hade nytta av det. Dels lite slapphet från oss föräldrar att lära oss det, men det kändes som om vi hela tiden låg efter med tecknen. När vi väl lärt oss något tecken var det ändå inte just det hon ville säga osv.

    En annan egenhet vår dotter har, som vad jag förstått är lite av ett autistiskt drag, är att hon gillar att leka "kö". Hon tar tex alla sina gosedjur (typ 30 st) och radar upp dem någonstans, och sedan skall hela kön flytta sig framåt lite i taget, gå en hinderbana/gå till affären/åka till jobbet. Hon kan göra samma sak med bilar i ett parkeringshus som väntar på sin tur att parkera.

  • Ellie

    Ja, vår dotter gillar låtsaslekar som "mamma pappa barn", där hon helst är bebis. Hon gillar generellt att låtsas som att hon är en bebis och bara kan bebisspråk. Hon leker gärna tillsammans med sin 3 år äldre syster, men även låtsaslekar där hon låter gosedjurskatterna göra saker som läsa bok, åka bil etc. Låtsaslekarna har dock kommit mer senaste året, efter 4 års ålder.

    Sällskapsspel går det lite sämre med. Hon är så disträ så hon blir tex sittandes med tärningarna i handen och tänker på något medan man upprepade gånger får säga "nu är det din tur att slå", "nu får du flytta fram tre steg" osv. Det tar en evighet och hon tröttnar ofta halvvägs igenom spelet. Går lite bättre med UNO eller memory. Hon kan däremot sätta sig själv med ett spel och börja leka med delarna (flytta runt, rada upp, sortera färger).

    Ute är det gärna gunga, klätterställning och rutchkana, men även lekar som laga mat av sand, blommor, gräs etc. Hon älskar stenar och pinnar och har en sten-samling och en pinn-samling. Hon hittar ofta speciella stenar och pinnar på förskolan som skall med hem.

    Just det, det senaste är att hon målar diverse skattkartor och skall låtsas leta efter en skatt, både inne och ute.

  • Ellie
    tulpanis skrev 2020-04-07 07:31:22 följande:
    Min son säger fortfarande inte "ja", däremot "nej" numera. Men allt funkar ju bra ändå, han tycker kanske inte att det behövs. Han har liksom en lite annorlunda "språkutveckling" nu när språket kommit igång också. Hur är det för era?
    Min dotter är generellt dålig på att svara på frågor. Man kan tex fråga tre gånger "vill du ha vatten?", sedan tröttna på att vänta på svar och ge henne ett glas vatten. Hon kan då bli ledsen och säga "jag ville ha mjölk".

    Eller "vill du följa med till affären"... inget svar trots upprepade frågor, och när man väl skall åka (utan henne) blir hon ledsen och säger "jag vill ju följa med".

    Det går inte heller så bra att fråga henne om hon är hungrig eller be henne välja mellan två rätter, då säger hon "nej". Sätter man däremot fram mat framför henne så äter hon.

    Hon verkar inte tycka det är så viktigt att svara på allt. Ibland för att hon redan "svarat i sitt huvud", och ibland för att hon "fortfarande tänker på svaret", ibland kanske för att det är "onödiga frågor".
Svar på tråden Erfarenheter från dig med barn med sen språkutveckling