Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Ställa in studentfirande?

don Quijote skrev 2020-04-05 08:05:53 följande:

Min äldsta tar studenten i vår. Vi bor inte i Stockholm, men just nu ser läget väldigt trist ut för firandet. Jag har inte pratat med henne om hur vi ska göra, för jag har ingen plan själv. Känns bara så sorgligt att hon inte ska få fira en riktig student. Hur tänker ni andra som har studenter i huset?

Fast alla hennes klasskompisar sitter ju i samma situation, så på så sätt är det iaf inte så illa. Det som är mer alarmerande är att de kanske inte ens tar studenten i juni utan först till hösten, och då kan ni säkert ha ett firande med de andra!
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-04-05 11:16:58 följande:
    Det har i te vi fått några signaler om. Tror att det främst kan gälla vissa särskilda program med många praktiska moment. Men får verkligen hoappas att det inte blir så, det förlorar de ju ett helt år på om de tänkt läsa vidare.

Jag har fattat som att de gymansium som behöver genomföra praktiska moment fått dispans att ta in ju just tredjeklassarna för att genomföra dessa moment.
    Ja precis, men det kan ändå dröja ända till hösten innan "alla" är klara med sin examen. Jag räknar iaf med att årets treor återkommer för några avslutande moment till hösten.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-04-05 11:31:32 följande:
    Vad ledsamt!

Hoppas verkligen att det inte blir nån sån generell bestämmelse och otroligt synd om de som drabbas.
    Näe jag tänker mer att det kommer att bli så av naturliga skäl. Distansstudier i all ära, och elever som kämpar, men man kan inte få till all bedömning på det sättet, det är iaf min tanke just nu. Man kanske hittar bra lösningar, någon slags sluttentamen av ämnen t ex, förutom att filma praktiska moment på hemmaplan osv.
Svar på tråden Ställa in studentfirande?